Pegasus Charter: Logboek 2008

Contact

Logboek 2008

17-12-2008    Haarlem

Pegasus, Schleimünde Sept 08 (foto: a/b Abel Tasman) Bijna kerst en oud-en-nieuw. Wij wensen iedereen het beste voor 2009, en

aan onze duitse opvarenden van 2008:

Wir danken Allen die, mit uns, dieses Jahr die Pegasus gesegelt haben.
Wir hoffen das einjeder gute Erinnerungen behalt an die gesegelte Törn.

Für uns war es ein gutes Jahr: Viel schöne Tage mit gutes Wetter, kein Erger, aber über alles: sehr angenehme Trainees und Gäste.

Die Pegasus ist jetzt wieder in Haarlem. Im Winter kein Fahrten, das heist zeit für Verpflegung.

Dank an allen. Zusammen habt Ihr es möglich gemacht das wir die Pegasus wieder ein Jahr in die Fahrt behalten können.

27-11-2008    Haarlem

Pegasus in Haarlem, Mist op 4 november (foto: Willemien Spook) Weer op ons plekje in Haarlem. De feestverlichting zit er weer in.
Het normale onderhoud kan weer beginnen: keuringen, verbeteringen, extra bergruimte, dingen opknappen, schilderwerk, kortom van alles en nog wat. Ik ben wel weer zoet deze winter.

21-11-2008    Zaandam

Dit jaar zijn we vroeg het dok in. Dit kwam mede door roerschade die we op Terschelling opliepen op een van de laatste vaardagen.
Fotos van de werkzaamheden op de werf: kromme hak weer recht, nieuwe zwaardklamp, etc.
Vandaag weer te water... Alles is gelukkig waterdicht. Het schip ziet er weer prima uit nu het buitenom weer vers in de verf zit.
Door de storm duurt het tot maandag voor we weer naar Haarlem kunnen.

28-10-2008    Amsterdam

Op het wad Op het wad Nog een paar fotos van het wad opgezocht... Wat is het daar toch mooi. Dit jaar erg rustig aan terug gekomen. Dat moesten we volgend jaar maar weer doen.

Het seizoen uitgeluid Op het wad Maar dan wellicht met een paar wedstrijdjes aan het eind. Harlingen – Terschelling, en ter afsluiting de Stijle Bank Race.

27-10-2008    Enkhuizen

Bijna thuis...
Afgelopen weekend Harlingen & Vlieland gevaren met onze vrienden. Zaterdag mooi gezeild, zondag was wat minder: regen, regen en nog eens regen...

Vandaag naar Amsterdam, morgen naar Haarlem. Je zou zeggen dat moet in 1 dag kunnen. Dat is ook zo, ware het niet dat de brug in de A9 maar 1 keer per dag bediend wordt, en wel om 12:00. Dat is vanaf Enkhuizen niet echt haalbaar...

22-10-2008    Haarlem

Deze week paar daagjes thuis. Een beetje bijkomen van het seizoen... de indruk die hier en daar de ronde doet: "schippers hebben 's zomers vakantie, en 's winters doen ze ook niets" klopt niet helemaal...

Van Lauwersoog zijn we via Vlieland en Terschelling naar Harlingen gevaren.
Afgelopen weekend de boot in Makkum gelegd en daar even alleen gelaten.

Aanstaand weekend nog met onze vrienden een weekendje het wad op (Vlieland of Terschelling?). En dan gaat het richting Haarlem naar onze winterplek in het Spaarne.

14-10-2008    Lauwersoog

Op het wad De modderige Eems Onderweg naar Nederland eigenlijk niet online geweest. Vandaar deze late update. Op weg naar Emden heb ik dit logboekje een beetje per dag bijgehouden. Helaas in Emden niet kunnen uploaden.

Van Emden zijn we op zaterdag (11-10) naar Leer gegaan. Wat is die rivier modderig, ik had nog wel een herinnering aan die moddergaten, maar dat hij zo modderig was, dat het water er dik van is, dat was ik vergeten.

Zondag (12-10) een dag stil gelegen in Leer waar het kermis was vanwege de Gallimarkt (wereld beroemd in Groningen en Oost Friesland).

Maandag (13-10) van Leer met een afgaand tij naar het begin van de wantijen boven Groningen gevaren. Vannacht voor anker gelegen, en nu (14-10) met opkomend water via de Zuid Oost Lauwers richting Lauwersoog. Hopen dat we de drie wantijen met een hoog water halen...

10-10-2008    Emden

Langeoog zeilend op het wad Het weekend JadeWeserPort Cup (3 – 5-10) was weer geslaagd. Dit jaar zijn we 13e geworden. Er was wel wat veel wind. In buien 7-8. Wel spectaculair voor de gasten. Alleen had ons hulpje het in de keuken wat zwaar om de pannen voor de soep op het vuur te houden. Gelukkig waren we net voor de storm klaar met de wedstrijd. 's Avonds weer een groot feest. Dit keer hebben we wel ons naambord kunnen scoren.

Maandag (6-10), prachtige dag. Doordat we op weg naar Wangerooge over een wantij moesten gingen we Wilhelmshaven met laag water uit en dus met stroom tegen naar mijn favoriete eiland. Het lag er nog, en was nog steeds mooi.
geen foto gemaakt

Dinsdag (7-10), weer een mooie dag. Door de rustige zuiden wind hebben we de hele route Wangerooge – Langeoog over de wantijen zeilend kunnen afleggen. Zonnetje erbij, prachtige herfstdag.

Woensdag (8-10) iets te vroeg uit Langeoog vertrokken waardoor we achter Baltrum &ndash precies op het wantij – vast liepen. Na een kwartiertje konden we weer verder. Tenminste, dat dachten we. Na 10 minuten langzaam door het slik en zand schuiven lagen we opnieuw vast. Helaas was de wind naar het westen gedraaid waardoor zeilen niet meer mogelijk was. Na een paar uurtjes varen hebben we in Norderney vast gemaakt.

de oogst van droogvallen Donderdag (9-10) met afgaand water vertrokken om droog te gaan vallen. Prachtige zonnige dag, zo goed als windstil, en midden op de dag laag water. Mooier kan het niet. Hoewel, achteraf bleek het hoogwater 75 cm lagen dan normaal, en het laagwater 50 cm hoger. Hoewel we perfect half tij aan de grond liepen, zijn we dus toch net niet droog komen te staan. Het was wel droog genoeg om te waden en wat mosseltjes te verzamelen. Verder lag het er vol met japanse oesters, wat een joekels. Helaas niet eetbaar.
Besloten om niet Juist aan te lopen vanwege het wantij wat we dan 's ochtends in donker over zouden moeten. We zijn aan het eind van de Osterems voor anker gegaan.

Vrijdag (10-10) met hoog water achter Borkum vertrokken richting Leer, maar hebben eerst nog Emden aangelopen. Alles tegenstrooms, dus dat duurde even voor we er waren. Heerlijk kunnen zeilen.

02-10-2008    Wilhelmshaven

Alweer oktober. De tijd vliegt.
Nog steeds slecht weer. Maar, de vooruitzichten voor de Regatta dag (zaterdag) zijn goed. Zondag weer een stormpje, en daarna wat rustiger weer..

Wellicht was het je al opgevallen; onze link "ship-locator" (links) werkt wel, maar wij komen niet meer in de lijst met schepen voor. Ik heb al gevraagd hoe dat nou kan, maar krijg tot op heden geen antwoord van de heren/dames van de site. Voorlopig laat ik de link maar even staan, wellicht verschijnen we weer....

30-09-2008    Wilhelmshaven

Zondagavond 23:00 h aangekomen. Er stond buiten nog wel wat deining dwarsscheeps, maar geen wind – dus dat was 2 uur lang rollen geblazen.
Gister nog een rustige dag, die door de meeste schippers benut is om non-stop hier naartoe te varen.

Vandaag is het weer dus omgeslagen (zoals voorspeld) en zijn we blij dat we wat overhaast uit Holtenau weg gegaan zijn.
Een mooie dag om wat boekhouding te doen, en de standaard maand-checks uit te voeren. Ook een goede dag voor een boekje in een hoekje...

27-09-2008    Nord-Ostsee Kanal

Schleimünde, voor de wind binnengezeild... Vaarwel Holtenau, tot volgend jaar? Afgelopen week onze laatste 5-daagse tocht gehad. We hadden alle weertypes. Regen, wind, zon, windstilte, en mist.
Vrijgagmiddag in Kiel-Holtenau aangelegd om een rustig laatste weekend te genieten, en vervolgens maandag richting Wilhelmshaven te vertrekken.

Vandaag (zaterdag) een raar afscheid van Holtenau. Gister zijn Marion en Jitske aangekomen om een gezellig weekendje in Holtenau te vieren (o.a. mijn verjaardag). Bovendien hadden we vanavond een leuk feest (Cay Helmich 50), maar het weer heeft roet in het eten gegooid.
De vooruitzichten zijn: depressie met storm in de duitse bocht beginnend dinsdagnacht.
Dus moeten we uiterlijk maandagmiddag in Wilhelmshaven liggen, anders komen we helemaal niet aan op het festijn "Jade-Weser-Port Cup".
Dus, vanochtend uitgevaren, geen feestje, Marion en Jitske met de autos naar Brusbüttel waar we elkaar vanavond dan weer treffen. Zorgen dat we morgen met rustig weer de duitse bocht doorkomen...

16-09-2008    Fehmarnbelt

Meer kraanvogels Vorig weekend, het laatste weekend dat we rond Rügen toeven, zijn we weer in Barth beland. Deze keer waren er duidelijk veel meer kraanvogels. Precies op tijd (6 uur) kwamen ze over, op de terugweg naar hun rustgebieden.

Zondag is Hilde weer aan boord gekomen na 2 weken vakantie.
En wat deed de maat tijdens haar vakantie? Zeilen op het IJsselmeer!

Gorch Fock (I) Stralsund Maandagochtend (gister) met 2 gasten (die tot Kiel aan boord blijven) van Stralsund naar Gedser gevaren. Stralsund was toch wel mooi, Hiddensee ook. Ik hoop dat we hier volgend jaar terug komen. In Gedser geen Port State Control gezien. De overtocht ging vlot motorsailend dikke golven schuin achterin met soms een wat grotere haal.
Vandaag Gedser – Bagenkop, net als gister ongeveer 50 M. Met een bakstag NO windje 5 onder de hoge wal lopen we 6 tot 7 knopen. Kortom, lekker zeilend richting Kiel. Morgen nog een mijltje of 30 en dan zijn we weer even "thuis".

10-09-2008    Barth

Kunst in Zingst Zeesboot in Zingster haven (bodden) Dinsdag (gister) prachtige dag en vrij, dus op pad... Naar Zingst gefiest, mooie tocht, veel vogels, maar geen kraanvogels (die zitten in het binnenland te fourageren).

Het dorp Zingst is heel erg touristisch met een paar mooie zeesbootjes (de lokale vissers bootjes, kleine botter-achtige scheepjes met een midzwaard).

Later op de dag zagen we de kraanvogels terugkeren naar hun rustgebieden op/bij Zingst. Grote V-formaties in de lucht met dat zeer herkenbare geluid, en vluchtgedrag.

Toegang to Zingst en Darss De kerk is hoger dan de toren... De vogel score tot nu toe: heel veel zwanen, heel veel aalscholvers, en heel veel andere soorten (en daar dan ook weer veel van) die bij ons ook voorkomen.
De bijzondere beesten: 2 zeearenden op Hiddensee (Gellen), en 1 visarend op de Greifswalder bodden vlak bij Wieck.

Grote groep kraanvogels op afstand

Toch maar ansichtkaarten.. : foto's R. Nestmann Opvallend vaak met z'n drieen Vandaag naar het Kraanvogelcentrum gefietst. Onderweg een grote groep gespot. Daar kom je dus niet te dicht bij, en zonder telelens worden de fotos ook niet zoals die van de profies. Dus toch maar ansichtkaarten kopen...

08-09-2008    Strelasund

Maandag, eerst wat standaard werkzaamheden aan boord gedaan, en nu onderweg naar Barth. Dat is een mooie plek om die kraanvogels op te gaan zoeken. Ik hoop dat we er meer te zien krijgen. Er schijnen er al veel aangekomen te zijn. Met Marion en Truus hebben we er ook al een aantal aan de oostkant van Stralsund gezien. Ik heb de fiets mee, en tot donderdag de tijd, dus dat moet lukken.

05-09-2008    Stralsund

Greifswald Rathaus, Greifswald Het seizoen loopt een beetje ten einde hier. Weekje stil gelegen, Marion weer op bezoek, heerlijk. Uitstapjes gedaan op Rügen (Thiessow, Prora) en een dagje Greifswald.

Dit weekend een tochtje met gasten, volgend weekend nog een, en dan weer richting westen (Kiel, Wilhelmshafen...). Ondertussen komen de kraanvogels uit het noorden hier fourageren voor ze aan de trek naar zuid-spanje beginnen. Die moesten we nog maar eens gaan spotten...

28-08-2008    Stralsund (t/o Rügen)

Rügen rond Gister in Stralsund aangekomen. Dit keer na een rondje om Rügen. eerste dag naar Kloster op Hiddensee. De volgende dag rond Kap Arkona naar Sassnitz. Onderweg kom je dan weer langs mooie krijtrotsen (Köningsstuhl en Stubnitz).
Königsstuhl Stubnitz De volgende dag Greifswalder Oie aangelopen. Dat is een noodhaven in een natuurgebied waar je dus eigenlijk alleen in noodgevallen binnen mag. Er stond dan ook een mannetje op de pier om ons dat duidelijk te maken. Maar na een vriendelijke vraag of we toestemming konden krijgen 1 nacht te liggen mochten we midden in de haven aan een paar gammele palen liggen. Heel mooi en heel rustig...
Vanaf het eilandje via een overnachting in Lauterbach (Greifswalder Bodden) weer terug naar Stralsund.

22-08-2008    Stralsund (Rügen)

Gorch Fock I Seebrücke Prerow: tussen de Albert Johannus en de Bisschop van Arkel Gister in Stralsund aangekomen na een rustige 3-daagse overtocht vanaf Rostock. Tussenstops in Prerow en Kloster (Hiddenssee) gemaakt.

Hier in Stralsund ligt de oorspronkelijke Gorch Fock (I) als muzeumschip mooi te wezen...

Møn's klint Møn's klint De terugreis van Stege naar Rostock was mooi. Onder de kliffen van Møn zijn we nog even voor anker gagaan...

De afgelopen dagen zijn diverse schepen in Denemarken aangehouden, en weggestuurd omdat de nederlandse SPS papieren door de Denen niet worden geaccepteerd. (Dat worden spannende tijden voor de Oostzee schepen.)

Op weg naar Klintholm (waar 2 schepen een week geleden aangehouden zijn) heb ik toch de AIS maar uit gezet zodat het voor de kustwacht iets minder eenvoudig is na te gaan waar we ons bevinden.
We hebben geen ambtenaren gezien; het was dan ook vrijdagmiddag half vijf toen we Klintholm binnen liepen, en dan is het weekend voor de Denen...

Mocht je willen weten waar we zitten, en geweest zijn kijk dan op ship-locator. In het lijstje rechts op de pagina kun je Pegasus aanklicken en dan verschijnt onze route in het groen. Ik hoop dat deze site nog een tijdje in de lucht blijft.

14-08-2008    Stege (Møn)

Stege Møn's klint Vandaag verwaaid in Stege...
Mooie, maar heftige tocht hier naartoe, beetje hoge golgen (2.5 – 3 m), maar voor de wind ging het goed... geen zeezieken, en geen angst aan boord. Bij Møn's klint de bocht om, golven weg en prachtige krijtrotsen: echt de moeite waard.
Vandaag een rustdag, mooie gelegenheid om de achterstallige boekhouding (en was) weg te werken.

IJsbrekertje Captain's dinner Jullie hebben natuurlijk de fotos van de Hazesail nog tegoed: die komen echt nog (in een album (HFPA)).
De eerste avond waren we aan boord van het eerste vrachtschip dat hier na de oorlog gebouwd is (Captain's dinner)
De laatste avond Crew Party aan boord van de "Loth Loriën".
(ja, ja, fotos volgen.... misschien)
Kogge: Kogge: Kogge: Kogge: Kogge: Kogge: Alle koggen waren op deze Hanzesail: heel mooi gezicht.
Speciaal was het toen er wat swell stond buiten de pieren van Warnemünde en er een toch naar buiten ging. (We konden de kielbalk bijna van binnen zien...)
En toch vind ik de Kamper kogge de mooiste...

12-08-2008    Hesnæs

Hanzesail Rostock zit er op... Vermoeiend, maar erg geslaagd. Mooi weer, maar met iets te veel golven voor ons (e.a.) om buiten de havenhoofden van Warnemünde te kijken. De kermis was weer groots, en de verzorging van de organisatie goed. De crew party op de Loth Loriën vol en luid (bekloppte Holländer)
Fotos van deze dagen volgen nog...

Ondertussen met een groep gezellige zuid-Duitsers onderweg. Heerlijk gemakkelijke mensen (50+-ers) die geen plan hebben, alles mooi vinden, graag zeilen, graag aanpakken, en ook nog leergierig zijn. Daardoor krijgen Hilde en ik ook lekker rust. Gister Gedser, vandaag Hesnæs. (Klintholm was het plan, maar helaas liet de wind het afweten.)

02-08-2008    Bagenkop

Nu onderweg van Kiel naar Bagenkop.

Gezeilde route 21-7 – 1-8-08. Bijna 2 weken onderweg geweest met een redelijk bejaarde groep. Allemaal in de 60, en een paar liepen tegen de 70. Allemaal behoorlijk fit. We hebben geen enkele keer de generator hoeven te gebruiken voor het zeil of de zwaarden. Ik had wel aangeboden de electro motoren te gebruiken als ze het hijsen te zwaar vonden. Nee dus. We hadden super geluk met het weer. De zondag dat ze aan boord kwamen was nog slecht, harde zuiden wind, waardoor we hard tegen de Tiessenkai bonkten. De volgende dag volop zon, met een lekker ZW-en windje. Drie dagen naar NO en O gezeild, (overwegend voor de wind). Falstar gerond toen de wind naar O draaide, en vervolgens met bakstagwinden via Samsø noord om Fyn gevaren. De wind zat ondertussen vast op ZO. Van Lyø naar Marstal gekruisd met slagen van 110°!! om vervolgens de laatste dag met halve wind naar Kiel terug te zeilen. Dat was gister. Precies toen we het fjord binnen liepen sloeg het weer on. Een warme zuiden wind, erg plakkerig, en later nog een buitje. Dat ter afsluiting van bijna 2 weken zon met wind.
De mooi weer fotos staan weer op Hermen's Friendly Foto Albums

Vandaag is de wind naar ZW gedraaid! Precies nu we via Denemarken naar Rostock gaan. Dus weer een bakstag windje 4 – 5, heerlijk rustig. Kijken of de lantarepaal in Bagenkop weer overeind staat.

Nee dus...

18-07-2008    Sønderborg

Nu onderweg van Sønderborg naar Kappeln, op de laatste dag van een weekje samen met de Neerlandia.
Voor deze week hebben we een paar dagtochten gehad. Vorige week vrijdag samen met Hilde naar Kappeln gezeild. Halve wind met fok en grootzeil, dik 7 knopen... dat ging lekker.
Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord. Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord. Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord. Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord. Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord. Neerlandia oplopen in het smalle Haderslev fjord.

De Neerlandia en de Pegasus waren de afgelopen week ingehuurd om met 40 personen (jongeren 15 – 19 jaar en drie begeleiders) een weekje te zeilen. Dat is goed gelukt. Het weer had wat beter gekund. Steeds behoorlijk veel wind waardoor we met fok en grootzeil voldoende hadden staan om goed te zeilen. Een dag zelfs met een rif in het grootzeil gevaren. Gelukkig niet veel regen gehad. Gisteren zijn we een dag in Sønderborg blijven liggen, weer eens de boekhouding bijgewerkt...

Op dit moment is Marion onderweg naar Kiel. Vanmiddag ga ik haar daar ophalen zodat ze in Kappeln aan boord komt en haar auto vast in Kiel staat. Ik verheug me erg op haar gezelschap. Zondag komen de gasten aan boord voor een 14-daagse trip. Dan komen we nog eens ergens...

07-07-2008    Kiel-Holtenau

Canadese ganzen Canadese ganzen Ik had ganzen beloofd... Helaas zitten ze niet allemaal in het parkje zoals verleden jaar. Verleden jaar waren er op een gegeven ogenblik zo veel dat er geen doorkomen aan was. Voor de wandelaars was dat toen niet zo prettig...

Canadese ganzen Canadese ganzen We hebben we ook een foto album gemaakt van de Kieler Woche

02-07-2008    Avernakø

De Kielerwoche is voorbij. Het vuurwerk was weer mooi. Het is een mooie week geweest. Veel mooie schepen, goed weer, goed bezet. Dus, moe maar tevreden aan de midweekgroep begonnen.
Bas heeft erg veel fotos genomen. (Zodra ik weer goed online ben zal ik een foto album online zetten.)

Henning onderweg met de kinderen bezig De eerste dag (maandag) was redelijk heftig voor de kindertjes. (We hebben 7 kinderen met 6 begeleiders aan boord.) Met ZW 5-6 zijn we met een bakstag wind naar Marstal gedenderd (7-8 knopen, op fok en grootzeil). Halverwege werden de golven natuurlijk wel wat hoger, en de maagjes wat zwakker, maar geen moment water aan dek.

Henning, Andre en zwemmende kinderen Met de kop op het strand (niet aan te bevelen met afgaand water) Gister met weinig wind rustig alle zeilen gezet, en naar Avernakø gedobberd. Daar zijn we in een prachtige baai (Revtrille) voor anker gegaan (nou ja, de boeg op het strand gezet). Iedereen heeft lekker gezwommen, en op het strand geBBQed.

Vandaag beloofd ook weer een prachtige dag te worden.
26-06-2008    Kiel-Bülk

De Kielerwoche is in volle gang. We liggen nu even voor anker omdat de groep een gril besteld heeft. Dus onder de hoge wal bij Bük geankerd en een windschermpje gebouwd voor de bbq.

gebroken loopplankje Antigua met gebroken mast De Woche startte met mooi weer en ook met pech. Een jachtje is overvaren door een van de Förde veerbootjes. De drie personen konden gelukkig snel gered worden en waren er nauwelijks verwondingen.

Op zondag werden we een uur na aankomst in de haven overvallen door een dikke bui met veel wind. De trossen op het schip waar wij naast lagen (Elegant) begaven het, en wij gingen in span aan de haal. Op dat moment was er op de Elegant niemand aan boord. Wij verdaagden snel op de Skylge die achter ons lag. Op de Skylge brak vervolgens ook de koplijn waardoor die ernstig uitzwaaide. Toen de wind wat afnam hebben we alles weer op zijn op zijn plek weten te krijgen. De Elegant had wel wat schade (trossen, bijboot, rookpot), maar al met al lijkt het mee te vallen. Bij ons was alleen de loopplank in tweëen.

George Fock Tevreden schipper De volgende dag – weer goed weer – vond een zweed het nodig om plotseling op te loeven om zeil te zetten. Helaas had hij de situatie niet goed ingeschat (toch wel wat wind) en belandde met zijn kluiverboom midscheeps in de Antigua. Hierdoor werd een pardoen van de voorste mast gepakt en brak de steng. Met wat geluk is alles boven blijven hangen en is niemand gewond geraakt. Wel erg geschrokken natuurlijk.
Twee dagen later was de Antigua weer in de vaart. Op maandag hadden wij een dagje vrij. Mooi moment om een nieuwe loopplank te maken!

Dinsdag weer met www.SuperSail.de de 2 America cuppers om ons heen gehad. Wat gaan die dingen toch snel. Doordat er wat afzeggingen waren wist Bas zich bij de laatste 'match' in te biggen, en hij mocht mee.

CEDOV KRUZENSTERN Gister (woensdag 25-6) mooi zeilweer. Niet te veel wind en redelijk zonnig. Kerk gezelschap die een dagje uit gingen. Ze hebben het erg naar hun zin gehad.

Vandaag met NetUse – die we vorig jaar ook een dag hadden – een dag en een avondtocht. Overdag de klanten, en vanavond het personeel.

Cisno Branca Morgen en overmorgen een groot bedrijf (Containeroverslag Hamburg) die een dag de waterkant (rederijen, sleepdiensten,..) en de andere dag de landkant (transportbedrijven, DB,...). Vorig jaar hadden we ze ook, dus blijkbaar doen we het niet slecht.

17-06-2008    Kiel-Holtenau

Het oude netje... Het nieuwe kluivernet is (bijna) klaar.
Een paar fotos van het nieuwe netje staan op http://digiphotos.org/?wietze.

Op het NOK, 13 juni 2008 Op het NOK, 13 juni 2008 Op het NOK, 13 juni 2008 Op het NOK, 13 juni 2008 We zijn gespot...

15-06-2008    Kiel-Holtenau

De nieuwe stalen palen De oude houten palen hadden het zwaar We zijn een dagje later naar Hamburg vertrokken vanwege een uitnodiging om te komen BBQen op zondag (8 juni). Dus maandag door het kanaal gegaan, en in Glückstadt overnacht. We hadden 's ochtends in Holtenau een duif aan boord die de hele weg naar Glückstadt mee gevaren is.

De volgende dag vonden we hem/haar dood aan dek. We hebben de duif een zeemansgraf op de Elbe gegeven.
Nieuwbouw aan de rivier vanaf onze ligplaats De duif is dood (DV 08237 08 106) Scharhörn

Je ziet het: GROOT Het scherm paste precies door de ingang Dinsdag vrij laat (vanwege het tij) naar Hamburg gevaren. Op woensdag hebben we stil gelegen vanwege een afzegging. Dus dat was een dagje "vrij".

Op donderdag een dagtocht en een avondtochtje gevaren. De avondtocht was in het kader van voetbal (Duitsland – Croatie). We kregen een enorm scherm aan boord, en hadden geen kind aan de "trainees".

Vrijdag moesten we vroeg van onze ligplaats weg omdat er een cruise schip aan zou komen. We zijn nog een uurtje eerder gegaan om nog met het vroege ochtendtij in Brunsüttel te kunnen komen. Het gevolg was dat we al om 14:00 in Rendsburg waren. We waren van plan daar te overnachten en naar NordArt te gaan. Maar besloten toch om door te varen en 's avonds in holtenau met de collega's naar het voetbal (Ned – Fr) te gaan kijken.
De nieuwe biertap De adelaar ontbreekt niet... Leuke modellen Dus, we hadden zaterdag vrij. Die dag hebben we een bedrijfsuitje gedaan naar de sluis! Geweldig uitstapje, met een biertje op het nieuwe terrasje toe.

Over biertjes gesproken; we hebben een nieuwe tap. Met dank aan Holsten...

05-06-2008    Eckernförder Fjord

Het 'Noor' achter Eckdernförde Speicher met Paletta en Nobile Vandaag weer richting Kiel. Beetje bunkeren en voorbereiden voor de dagtochten in Hamburg volgende week.

Gister een dagje verwaaid gelegen (O 6-7). Dus nog een beetje geklust, een beetje gefietst (het meertje achter Eckernförde rond), een beetje op het strand gelegen (uit de wind was het lekker).

03-06-2008    Eckernförde

Hennie Koster Heerlijk gezeild op de dagtocht van de 30ste. Lekker windje om binnen op het fjord te blijven. Duidelijk merkbaar was het verschil tussen binnen en buiten, de vuurtoren van Friederichsort was precies de grens. Dat scheelde zeker 2 Bft. Meer naar buiten richting Labö klotste he behoorlijk. Hennie Koster – die een vrije dag had – is deze dag meegevaren (Hennie is maat geweest op de Albertha (2006), Stella Maris (2007), en dit jaar is hij maat Stella Maris en schipper op de Tukker). Zo hadden we wat extra bemanning om vaak door de wind te gaan. De "trainees" wilden om 16:00 weer aan de kant. Dus konden we mooi nog dezelfde dag door naar Eckernförde. Dat het buiten klotste dat hebben we goed gemerkt toen we voor Bülk (vuurtoren op de westelijke ingang van het Kieler fjord) even dwars op de golven moesten om richting Eckernförde te draaien. Op lager wal, met niet al te diep water lopen de golven mooi hoog op...
De nieuwe pijp (in wording) De oude pijp die ik vorig jaar met ducktape en touw in leven heb gehouden... De klus die we in Eckernförde gepland hadden was het vervangen van de (rotte) pijp die het water van de bilgepomp naar buiten voert. Het werk verliep heel voorspoedig. Vandaag nog een kleinigheidje, en dan hebben we weer een onderhoudspuntje weggewerkt. Meer fotos staan op http://digiphotos.org/?wietze.

Het blijft hier alsmaar mooi weer. Stralend blauw, met wind. In het binnenland onweer en op sommige plaatsen zelfs noodweer, maar hier aan de kust niets. Vandaag trok de wind aan tot 6-7 (oost). Voor morgen wordt ook nog oost 6 voorspeld, dus ik denk dat we nog een dagje blijven liggen wachten tot de wind wat afneemt.

29-05-2008    Kiel-Holtenau

Nieuwe hydrofoor (op z'n plek) Nieuwe hydrofoor (nog zonder electromoter) Gelukkig werd de nieuwe hydrofoor snel geleverd. Het was even zweten, maar hij staat er netjes in, en lijkt prima te werken. Nu nog even afwachten hoe hij zich gedraagt bij zwaar gebruik...
Nieuwe dekwaspomp Gereviseerde bilgepomp met nieuwe as Dit was wel het jaar van de pomp. Eerst een revisie van de bilgepomp, toen een nieuwe dekwas/blus pomp, en nu dus een nieuwe hydrofoor...

27-05-2008    Kiel-Holtenau

Holtenau, Rondvaart in het Fjord Onderhoud aan de mast De afgelopen weken is het hier erg mooi weer geweest. We hebben een paar weken stil gelegen, maar niet stil gezeten. Het hele schip is geschilderd, en de masten glimmen ook van de nieuwe verf en lak.

Ik ben op een aparte site ook met fotalbums begonnen zodat er wat meer plaatjes online komen. Deze albums zijn te vinden op http://digiphotos.org/?wietze. Met dank weer aan Hermen voor het beschikbaar stellen van HFPA (Hermen's Friendly Photo Album).

Duitse collega Dankzij Hilde glimt de Bezaanmast ook weer Afgelopen (lang) weekend heerlijk naar Denemarken gezeild met de groep die we vorig jaar als eerste meerdaagse tocht hadden. Het was weer erg gezellig, en iedereen genoot van het mooie weer.

Helaas heeft de hydrofoor het onderweg begeven. Gelukkig konden we door een noodingreep toch nog wat water uit het systeem persen, maar veel was het niet.
Dus ben ik nu druk bezig om het ding te vervangen.
Ansichtkaarten De bestelde ansichtkaarten zijn ook aangekomen... Ik ben benieuwd welke van de twee het beste in de smaak valt.

05-05-2008    Flensburger Förde

Holtenau, Schleuse Park Het is duidelijk lente in Holtenau. De Canadese ganzen die hier vorig jaar zaten zijn nog druk bezig met paren op het sluisterrein. Als ze zich hier weer vestigen neem ik weer een foto.

Vorig weekend ons eerste tochtje van het jaar. We konden ons instructie programma goed oefenen want de groep had nog nooit op een groot schip gevaren en slechts een enkeling had vaarervaring. Met heerlijk rustig weer naar Maasholm heen en weer geweest.

Frühnebel Hou(d)t moe(d)t Dit weekend de Rum Regatta in Flensburg gevaren met een groep mannen die dit keer met hun vrouwen op pad gingen en ook echt wilden zeilen. Het begon met een etentje in het nieuwe Fördeblick restaurant. Het restaurant was nog niet geopend, we waren een van de eerste testgroepen, het was heerlijk eten, maar het personeel was duidelijk nog aan het oefenen. De volgende ochtend met een mooi lopend windje naar Sønderborg. Na een dagje oefenen hadden ze het schip goed in de hand. Helaas, tijdens de aanlooprace van Sønderborg naar Flensburg helemaal geen wind (behalve dan in een buitje), en als er wat wind kwam dan natuurlijk steeds uit een andere richting.
Dat was dan een mooie oefening voor de Rum Regatta... Zaterdag tijdens de race ook helemaal geen wind.

Rum Regatta zonder wind IJzer mag ook Motto van de Rum Regatta:
Lieber heil und Zweiter als kaputt und breiter
En denk erom:
Wer partout Erster werden will, wird gnadenlos verulkt!

Nu ik dit zit te typen – op de terugreis naar Kiel – is wegens geen wind zeilen niet echt een optie. Misschien steekt hij later vandaag nog een beetje op.

21-04-2008    Nord-Ostsee Kanal

Langeoog Wantij achter Langeoog Tuffend op het kanaal op weg naar Kiel even tijd om het logboek bij te werken. We hebben alsmaar harde oosten wind tegen gehad, maar toch was het een mooie tocht.

Eerst van Norderney naar Langeoog, de dag erop naar Wangerooge.

In Wangewrooge gingen Joopie, Els, Truus, Marion en Iris van boord. Florin is gebleven en geniet zichtbaar van de reis.
Wangerooge, vanuit de haven met laag water Hier staat het 's zomers vol met lamsoor Daar kregen we het geluk van een dipje in de windsterkte en konden we buitenom. We zijn niet in een keer de Elbe op gegaan maar hebben een geul voor Neuwerk genomen en zijn achter Neuwerk voor het wantij ten anker gegaan. Gister met opkomend water over het wantij en door naar het kanaal. De sluizen liepen vlop waardoor we nog tijd hadden om door te varen naar het Gieselau kanaaal.

Vandaag weer een koude harde oosten wind. Maar op het kanaal is het natuurlijk lekker rustig. We hebben een ETA Kiel-Holtenau van 14:00 h.

Update: 14:30 door de sluis en aan de Tiessenkade afgemeerd.

17-04-2008    Norderney

Joopie, hier nog met pet... Terugblik op Marken Daar zijn we dan weer...., en in de vaart.
Het heeft even geduurd voordat ik weer aan dit logboek toe kwam.

Het is een beetje druk geweest dit jaar, maar er is wel veel gebeurd.
- We zijn verhuisd: ons nieuwe adres is Parklaan 20 A rood, 2011 KW Haarlem.
- De schipper heeft weer een jaartje zeevaartschool gedaan en is geslaagd (Grote Zeilvaart)!
- Verder is er ook hard aan het schip gewerkt. Op technisch vlak zijn er verbeteringen aangebracht, er is aan onderhoud gewerkt, in het dagverblijf zijn er een bank en een buffet bij gekomen (en dus veel bergruimte erbij). Aan dek, in de kuip is de schootvoering verbeterd, en is er een nieuwe bank gekomen.
Zonder Han was dat allemaal natuurlijk helemaal niet voor elkaar gekomen!

Norderney, richting wantij ... Na de examens, en het werk aan boord is het goed om weer onderweg te zijn. Dat is natuurlijk ook werk, maar dan anders....
Op maandag 14 april vertrokken we uit Haarlem richting Enkhuizen. Daar zijn we een dagje blijven liggen omdat we nog bezoek kregen van Register Holland (ons klassebureau) en Inspectie Verkeer en Waterstaat in verband met nieuwe Certificaten die dit jaar nodig zijn met name voor Duitsland en Denemarken (en daar zitten wij dus precies midden in).
Woensdag (16-4) uit Enkhuizen vertrokken met een weerbericht dat in loop van donderdag en de dagen daarna 'Oost 6' doorgeeft. Na wat wikken en wegen heb ik besloten om dan toch maar in een keer door te zetten en buitenom de eilanden non-stop naar Norderney door te varen. Dan zijn we op het Duitse wad en kunnen in ieder geval nog een eindje beschut naar het oosten te komen. Want uiteindelijk moeten we toch op tijd in Kiel-Holtenau aankomen voor de eerste boeking.

Nu we na 24 uur varen in Norderney zijn moet het wel heel raar lopen willen we dat niet halen.