Pegasus Charter: Logboek 2010

Contact

Logboek 2010

17-12-2010    Haarlem

Veel sneeuw deze donkere dagen voor kerst...
Dat levert mooie plaatjes op. Onder andere de kerstkaart voor dit jaar.

Dan is het ook weer tijd om iedereen die er aan bijgedragen heeft om de Pegasus in de vaart te houden te bedanken voor hun bijdrage.

29-11-2010    Haarlem

We waren precies voor de laatste najaarsstorm terug in Haarlem. Vanaf 7 Bf draait de brug in de A9 (zijkanaal C) niet meer. Daarom zijn we op woensdagavond nog van Zaandam naar Haarlem gegaan.
Toen de storm geluwd was hebben we de feestverlichting opgehangen...

Vervolgens heb ik even een beetje winterslaap gehouden. En wat doe je dan zoal...:
- meestal uitslapen, en dan dingen zoals:
- de Klassieke Schepenbeurs bezoeken,
- met de Astrid van Vlissingen naar Emden (mee)varen,
- een nieuwe fiets (Markplaats) kopen,
- naar BBZ vergaderingen gaan,
- de zeilen eraf halen en naar de zeilmaker brengen, om na te laten kijken en op te slaan voor de winter,
- binnenvaart kanalen in de nieuwe marifoon laten programmeren (i.v.m. ATIS),
- een beetje aan de website knutselen (i.v.m. het volgende vaarseizoen),
- de laatste dagen weer wat timmeren.
Zoals hiernaast te zien is heeft de keuken nu ook een nieuwe vloer (nu de plinten nog:-).

En, 'en passant' heb ook ik mijn bijdrage geleverd aan de Facebook hype....

Nieuwe "fans" zijn welkom.

09-11-2010    Haarlem

We waren dus in het dok... met een bult in de eetkamer...
Eerst de verzekering erbij. Daarna de vloer gesloopt. Vervolgens weer de verzekering erbij, en later ook Register Holland.
De geleerden waren het eens. Het vlak moest eruit...

Dus, snijbranders erin, bodem eruit.
Ai, onder de keuken zit een dunne plaat, dus die ook maar meteen vervangen.
Dan moet ook de keukenvloer er maar uit...nu we toch bezig zijn...
Gelukkig kunnen de keukenkastjes boven de kim blijven staan.

Nieuwe platen erin, en met een beetje trekken en drukken
kunnen de nieuwe spanten aangebracht.

Ondertussen hebben Marion en ik het schip rondom kunnen schilderen, en ziet het er allemaal weer fris uit.

Bij de tewaterlating blijken toch een paar nageltjes te lekken...
Dus weer omhoog, en de lasser onder het schip om nog een paar nagels op te lassen.
Daarna blijven we bij het dompelen droog.

Nu de timmermannen die de vloer nog moeten afwerken er nog een dagje in, en dan kunnen we eindelijk naar huis.
Donderdag a.s. varen we (hoogst waarschijnlijk) naar Haarlem.

Meer fotos vind je in het fotoalbum van oktober.

21-10-2010    Amsterdam

Eerst nog een paar fotos van het uitzicht dat bij het Duveltje met bitterballen past...

Na nog een kort bezoek aan Vlieland hebben we dan bijna alle wadden eilanden aangedaan... Overgeslagen hebben we: Baltrum, Borkum, Schiermonnikoog.
Vervolgens van Vlieland naar Harlingen. Daar stapt Gijs van boord. Kan hij mooi een paar dagen thuis zijn voor hij aan boord van de Jacob Meyndert mee gaat doen aan "de Rees" (The Race of the Classics).

De Rees is vandaag, na een dag vertraging, van start gegaan (weliswaar naar Den Helder i.p.v. Ipswich).

Op vrijdag met Joop (een ex-klasgenoot van de zeevaartschool) van Harlingen naar Makkum gevaren. Marion heeft de dag benut om de auto – die in Groningen geparkeerd stond – op te halen. Dezelfde dag nog zijn we doorgereden naar Haarlem. Eindelijk, na een half jaar, weer thuis en in mijn eigen bed geslapen. Zaterdag uitgeslapen, de kapper bezocht, de nieuwe bovenruitjes en andere verbeteringen aan huis bewonderd. En, vrienden bezocht.

Maandag weer terug aan boord, en samen met Marion, naar Enkhuizen gevaren. De volgende dag, dinsdag, heerlijk de hele route van Enkhuizen naar Amsterdam kunnen zeilen. Aanvankelijk hadden we weinig wind. Met Grootzeil, Fok en Binnen-kluiver gehesen kwamen we de Quo Vadis nog tegen. De eigenaar van de Quo Vadis heeft de Pegasus in '89–'90 omgebouwd van vracht- naar charterscheepje (zoals hij er nu uit ziet). Later op de dag wakkerde de wind lekker aan, waardoor we met een knoop of 8 richting Marken en Amsterdam stoven.

Nu liggen we dus in Amsterdam, in de Houthavens, te wachten op het dokken. Ik heb de vloer open gemaakt waar dat kon... Morgen vroeg gaat het schip droog gezet worden. Dan komen ook de experts van de Verzekering en Register Holland. We hopen dat dan duidelijk wordt wat er precies aan het schip moet gebeuren. We gaan er van uit dat die nare bobbel in de vloer gerepareerd kan worden, en dat alles weer netjes opgeleverd gaat worden.

12-10-2010    Terschelling

Duveltje, Bitterballen, en uitzicht op Vlielend... Dat moet de Walvis zijn...

Zondag 3 oktober druppelen de gasten voor de tocht over het wad een voor een binnen. De wind is weer naar het oosten, zelfs ZO-en, gedraaid :-) en we zeilen met een lekker windje van Wilhelmshaven buitenom naar Wangerooge.

De volgende dag vallen we droog voor Spiekeroog. Het is prachtig weer en dat levert veel mooie plaatjes op. Voor een album met alle mooie plaatjes zie ons fotoalbum

Ontertussen is het half oktober en kan die vlag met dat vraagteken nog steeds niet binnengehaald worden... dat is erg!!!

Van Spiekeroog gaat het via een overnachting op Langeoog verder naar Norderney. Daar houden we een korte boodschappen stop om vervolgens met laag water naar Norddeich te varen. In Norddeich stappen de duitse gasten van boord, en krijgen we met een paar nieuwe gasten erbij een volledig nederlandse bemanning.

De 8ste belanden we op Juist, altijd leuk om daar weer rond te lopen. Van Juist varen we via de Ooster Eems onder Borkum langs om op het Groninger wad voor anker te gaan. Dan zijn we definitief weer terug in Nederland. Dat betekend duitse gastenvlag in de was, duits mobieltje opnieuw inspreken en uit zetten. Wat opvalt is de slechte WiFi ontvangst; bijna geen open netwerkjes, en de netwerkjes die open zijn, dat is betalen geblazen. Dat is op de Oostzee een stuk beter. Veel havens, maar ook steden, bieden een open WiFi als service aan. Nou ja, toch maar op zoek naar z'n pre-paid dongeltje dan.

Met al die oosten wind werd s'ochtends 20 cm verlaging doorgegeven. Daardoor leek mij de route over de wantijen niet z'n goed plan. Dus weer even buitenom Rottemerplaat, Rottemeroog en Terschelling. Op weg naar een akerplekje kwamen we in het geultje Peasens Reede een bult zand tegen... we voeren er op met afgaandwater half tij en zaten meteen muurvast. Naarmate het water zakte werd de stahoogte in het dagverblijf wat kleiner. We zaten echt op een bult. Toen het water terug kwam werd de bobbel in de vloer wel wat kleiner, maar verdween niet helemaal. Dat betekent waarschijnlijk ietsje langer op de werf...

Nu nog even genieten van het wad. Morgen Vlieland...

03-10-2010    Wilhelmshaven

Na een dagje Kanaal zijn we in Brunsbüttel blijven liggen. Een beetje onrustige nacht met veel boegschroef herrie vanwege de wachttijden die ontstonden doordat de deuren van een van de kolken in de sluis werden vervangen.

Met 's middags laag water was Neuwerk goed berijkbaar en werd ons doel. Na hoogwater vertrokken, en met een gunstig windje alles kunnen zeilen tot de geul die naar Neuwerk voert. Met de kentering draaiden we richting eiland. We moesten wel even wachten omdat de ligplaatsen die er zijn (wel 2) bezet waren door de schepen die het eiland dagelijks aandoen. Nadat het werkbootje vertrok konden we het eiland op. En tot onze verrassing was er nog een terras ook!

Vervolgens een prachtige dag, vroeg op. We hadden een enorme bult zand naast het schip gespoeld gekregen en ik was bang dat we daarop vast zouden komen te zitten met afgaand water. Dus, zodra we de prikken konden zien vertrokken we. Met oosten wind vlak langs de vuurtoren Roter Sand (niet meer in gebruik) op naar Wilhelmshaven.

Gister een dagtocht gevaren. Het was een dag "bootjes kijken" vanwege de Jade-Weser-Port Cup Regatta. het was een beetje grijze dag, met veel wind. De wedstrijd was dan ook snel voorbij.

27-09-2010    Nord-Ostsee-Kanal

Vanochtend was het dan zover... Vertrek uit Holtenau, en weer op weg richting het westen. gisteren, met een beetje weemoed, afscheid genomen van de vrienden in Holtenau.

Na een week en een weekend met veel wind was het vorige week nog heerlijk warm weer. Ik heb mijn verjaardag in de zon met een boekje op het achterdek doorgebracht. Voor het ontbijt werd al een taart bezorgd, en met de lunch kwam er nog een in de vorm van de Pegasus.

Afgelopen weekende het laatste tochtje gevaren met de RumRegatta klub. 'Kiel Marketing' had een nieuwe Race georganiseerd voor "Traditionsschiffe". Een prachtige dag op het fjord gezeild. Drie maal raden wie er won... de Stella Maris. Tweede werd de Albertha, en wij zijn als derde geeindigd. Precies dezelfde volgorde als bij de RumRegatta.

De wedstrijd was nog niet voorbij of het weer sloeg om. Zondag de hele dag regen. Echt herfst, de eerste kruinen zijn bruin, de kastanjes liggen op straat. Vandaag bewolkt en fris.

Met Gijs aan boord zijn de weergoden ons steeds gunstig gezind. Vandaag is het droog, en de wind is gedraaid naar NO, en morgen als we de Elbe op gaan zou hij ook nog in het NO zitten, om vervolgens verder naar het oosten draaien. Dat betekend voor ons: voor de wind richting onze bestemming Wilhelmshaven.

18-09-2010    Kappeln

Ons laatste reisje dit jaar.
Met een flink windje (WZW 5-6) Kiel – Sønderborg v.v. Door het westelijke kartakter van het weer werd het toch Kappeln...

Met een schip vol rechters hebben we meegedaan aan de Tiessenrace (11 + 12 september). Onze uitslag was niet al te best, maar daar ging het niet om, meedoen was belangrijker. Het was een prachtig weekend, met veel mooie boten en mooi weer. En, een gezellig feestje op de kade in Kappeln.

Toen werd het vorige week toch ineens herfst. Op maandag zijn we naar Martstal gegaan, eerste dag en niet veel wind. Dinsdag – vanwege de weersvooruitzichten – snel naar hogerwal op de motor om vervolgens goed beschut toch te kunnen varen.
Een juweel van een depressie: de weerkaartjes kunnen zo voor een examen zeevaartschool gebruikt worden.
Op donderdag zijn we niet uitgevaren, maar hebben in plaats daarvan een tochtje op de Schlei gemaakt. Prachtige dag, heftige buien. Mooie tocht. Zeker voor herhaling vatbaar. Door de aanhoudende W-ZW-en wind was het water extreem laag, bijna een meter lager dan normaal.

En nu dus alweer ons laatste weekend. Het jaar vliegt om. Volgende week nog 2 dagtochtjes in het Kieler fjord, en dan de de 25ste de race rond de Kieler vuurtoren. Dit jaar wordt dat gebeuren voor de eerste keer georganiseerd door 'Kiel Marketing'. Onze vrienden van de Rum Regatta hebben voldoende mensen bij elkaar gekregen om die dag in besloten kring te kunnen varen. Dat wordt dan ons afscheidsfeestje, want de maandag erop gaan we door het kanaal richting Westen...

10-09-2010    Kiel-Holtenau
Weer trug op 'onze' stek, de Tiessenkai. We hebben een zeer voorspoedige reis achter de rug.

Op de dag dat we uit Stralsund vertrekken draait de wind 's nachts van W-NW naar O-NO. Vlak voor Darßer Ort trok de wind even goed aan tot 7 Bf. Met een NO-en wind valt in die hoek niet te ankeren. Met golven van 1.5 to 2 meter reden genoeg om de noodhaven binnen te lopen. De vorige jaren was de toegang verzand omdat er niet meer gebaggerd werd omdat de reddingsboot verplaatst werd naar Barhöft. Nu is besloten om de reddingsboot weer in Darßer Ort te stationeren, en dus deze noodhaven toegangkelijk te houden. Midden in een prachtig nartuurgebeid gelegen mag de haven alleen in noodgevallen aangelopen worden.

De volgende dagen blijft de wind in het NWen zitten terwijl wij richting Travemünde (ZW) moeten. Heerlijk halve wind over bakboord... Eerst Kühlungsborn, en daarna een stop in Wismar. Daar blijven ze aan de stad werken, en het gaat er echt goed uit zien daar.
De bemanning vind zowaar een 'jeu-de-boules' baan op de gerestaureerde kade. Daar wordt tot laat in de avond (met zaklampje) gebruik van gemaakt.

Vervolgens naar Travemünde waar we een zeer trouwe klant aan boord krijgen om de laatste etappe naar Kiel te varen.
Zowel bij het binnenlopen als bij ons vertrek uit Travemünde worden we begroet met 3 lange stoten gevolgd door een korte op de fluit/hoorn.

Veel fotos die we in augustus gemaakt hebben zijn ondertussen in een fotoalbum opgenomen.

25-08-2010    Ruden
Al weer drie weken om. Wat vliegt de tijd (when you're having fun...)

HanseSail
De Hanse Sail was weer super druk, maar wel leuk. Zo 3 dagen festivallen is net genoeg, en we hadden veel handjes om te helpen. De gehele crew gestoken in klassiek-modieuse Pegasus-polo's!
Vrijdag geen tochten ingepland maar voor de Sail en voor de tocht Rostock Stralsund moest veel worden ingeslagen. 3 volle karren bij een verre supermarkt, maar daar kwam de schipper met de boodschappen-bijboot om alles op te halen. Hij paste er zelf nog net bovenop.
Zaterdag een lange dag- en een avondtocht. Het weer was mooi genoeg om een paar uur te zeilen, en al die schepen onder zeil blijft een prachtig schouwspel. Met op zondag nog 2 korte dagtochten sloten we tevreden af.

Rostock – Stralsund (ma 9 - do 12 augustus)

De individuele tochten beginnen goed te lopen. Met een vol schip (16 gasten) zijn we maandag vertrokken vanuit Rostock voor een 4-daagse reis naar Stralsund. Het was nog even puzzelen om de hutten goed in te delen, maar dat lukte prima dankzij de inschikkelijkheid van een aantal gasten, en gecombineerd met het mooie weer was het wederom een prachtige tocht. De eerste nacht gingen we voor anker bij Darss, en werd er uitgebreid gezwommen. Dinsdag zeilden we met een rustig windje naar Kloster op Hiddensee; onderweg kwamen we de 'Marieje' nog tegen. Woensdag regende het behoorlijk, en was er een keuze-programma: een dagtocht zeilen (dat koos de meerderheid) of wandelen en fietsen op Hiddensee. Nat werden we allemaal, maar 's middags was het al weer droog en zonnig. Op donderdag prachtig gezeild naar Stralsund, waar alle gasten (behalve Truus) van boord gingen. Dus ook afscheid na 2 weken van Maartje en Kirsten. Dank voor jullie gezelschap en alle hulp!

Stralsund – Szczecin (za 14 - wo 18 augustus)
Vrijdag hadden we ruim de tijd om schoon schip te maken voor de volgende groep. Ook nu moesten er weer veel inkopen gedaan, en zonder auto of bijboot-mogelijkheden blijft de fiets als vervoermiddel over.
Op dit traject gingen 8 gasten mee, een kleiner groepje dus, en dat betekent voor de gasten meer aanpakken. Dat liep ook nu weer prima, mede dankzij het zeilklasje van Gijs. De eerste dag stromende regen was minder leuk, maar daarvoor hebben we nog steeds onze gele klamotten uit ons eerste Pegasus-jaar.
De volgende dagen was het weer beter en nog steeds goede zeilwinden. Via Lauterbach en het kleine eilandje Ruden naar Lassan aan de Peene, met een indrukwekkende zonsondergang, en daarna via Altwarp naar Szczecin. Daar namen we afscheid van Truus met een etentje boven aan de kade, waarna Truus met de nachttrein naar Sail Amsterdam vertrok (ter afwisseling). Truus, ook jij bedankt voor alle hulp en je aangename gezelschap. Het cryptogrammen gaat een stuk slechter zonder jou!

Szczecin (do 19 augustus), Torun (vr 20 en za 21 augustus), Szczecin (zo 22 augustus)
In Szcecin werden we ontvangen als groot schip, met zelfs een foto met bijschrift in de plaatselijke courant. De planning was kleine tochtjes varen op de rivier, maar er was nog geen enkel kaartje verkocht, en de 2 plaatselijke scheepjes die dit ook aanboden leken niet erg vol te zitten. Zij zaten vast niet op hollandse concurrentie te wachten. Bovendien waren schipper en stuurman na al dat achter elkaar door varen een beetje moe, dus tijd voor rust, en voor het jaarlijkse grote Pegasus-bedrijfs-uitje.
Op aanbeveling van Hans van der Sande (onze oude bekende uit Szczecin) zijn we naar Torun gegaan. We hebben een auto gehuurd, en zijn over de soms behoorlijk hobbelige poolse wegen naar dit prachtige stadje gereden. Onderweg hebben we via een kleine detour nog 2 kastelen bezocht, maar dat was 1 ruine en 1 nepkasteel. We hebben in Torun een lekker luxe hotel genomen en hebben zo ongeveer alle bezienswaardigheden van het stadje bekeken.
In het Copernicus-museum fotografeerden we bijgaande Pegasus. Torun was het oostelijkste punt van de reis, dit jaar.
Na 2 dagen waren de heren geheel ontspannen en uitgerust. Met de auto inkopen gedaan (dus geen foto deze keer) en klaargemaakt voor de volgende tocht: de eerste etappe van de terugreis naar Kiel.

Szczecin – Stralsund (ma 23 - do 26 augustus)
Slechts 2 gasten op dit stuk, maar enthousiast voor 10. Het is ook spectaculair, want het weer is omgeslagen en er is heel veel wind. Maandag varen we van Szczecin naar Ueckermunde, het eerste stuk op de rivier nog met nauwelijks wind, maar die trekt al snel behoorlijk aan, en blijft doorstaan. Dinsdag moeten we een brug halen en vertrekken vroeg, maar doordat het bezeild is en veel wind, zijn we ruim een uur te vroeg. Daarna knallen we op fok en gereefd grootzeil door naar Wolgast, en wachten ook daar anderhalf uur op de volgende brug. We eindigen in Peenemunde, langs een kade op lager wal, en het waait steeds harder.
Het lijkt er woensdag op dat we verwaaid blijven liggen, maar we steken om 2 uur toch nog even over naar Ruden, het mooie kleine eilandje net buiten de monding van de Peene. En daar liggen we nu, te wachten tot de wind morgen afneemt. Eindelijk tijd voor dit logboek dus.

05-08-2010    Rostock

Na 2 weektochtjes is het dan (eindelijk) 30 juli, en komt Marion voor een wat langere periode aan boord. Tegelijk met Marion zijn ook Maartje, Truus en Kirsten mee aan boord gekomen. Niet alleen om vakantie te vieren, maar ook om tijdens de Hansesail – waar we nu liggen – te helpen.

Ik begreep van Marion dat er via via klachten zijn over mijn onregelmatige bijdragen aan dit logboek... Ondanks mijn goede voornemens blijft de frequentie laag... Klachten kunnen natuurlijk ook altijd rechtstreeks aan mij gemeld worden (w.laan@scheef.net). Wie weet helpt dat ;-)...

Tijdens de afgelopen 2½ weken is er natuurlijk van alles gebeurd, maar dat waren dan ook weer niet van die dingen waarvan je zegt "dat moet in het logboek..."

We hebben weer een grote groep uit Beieren gehad. Net als vorig jaar samen met de Swaensborgh gevaren. Eerst kregen zij problemen met de vuilwatertank. Had ik de hele groep aan boord genomen om te zwemmen..., het leek wel een robbenbankje. Gelukkig was het probleem redelijk snel te verhelpen, en konden we de reis voortzetten.

Vervolgens kreeg ik zelf aan het eind van de week een probleem met de vuilwaterpomp. Gelukkig hadden we het weekend tussen de 2weektochten vrij, zodat we rustig naar het probleem konden kijken.
De analyse wees uit: waarschijnlijk een kapotte zekering op de elektrakast waardoor er een fase van de krachtstroom uit lag. Dat had dan tot gevolg dat de pomp niet voldoende vermogen kreeg om goed te pompen. Dus, de zekeringen vervangen en 'voila' hij deed het weer.

Toch bleef het een raadsel waar een rare tik bij het omschakelen van stroombron vandaan kwam. Dus verder studeren... Daarbij deed zich in aan het eind van de volgende een naar incidentje voor dat tot gevolg had dat de pomp achteruit heeft gelopen, en het komplete motothuis van de vuilwaterpomp uit elkaar heeft gedrukt. De dag erna, op vrijdagmiddag bij aankomst in Kiel heeft er een engeltje op mijn schouder gezeten. Van André (van de Twister) kreeg ik precies het goede adres om onderdelen te krijgen. Vervolgens in het magazijn van die electromotorenspecialist 3 schappen met motorhuis kappen doorzocht naar een passende. Geen passende te vinden. De wanhoop begon toen al een beetje toe te slaan. Hoe krijg ik het pompsysteem weer aan de praat voor HanseSail? De pomp en de motor zijn vrijwel onlosmakelijk gekoppeld, dus een losse motor te vervangen.
Toch nog maar even naar de kelder... en jawel, daar kwam tot mijn grote opluchting precies de goede deksel uit een stoffig doosje. Niet te geloven, wat een geluk. Ik kon dat ding zonder enige aanpassing zo monteren!!!

Een paar fotos heb ik natuurlijk wel genomen onderweg; zoals deze kleine Deen met zijn te grote ijs, en te grote auto; de te grote vlag op het koninklijke yacht Dannebrog. Maar ja, met z'n scheepsnaam mag dat ook wel weer.

Een bijzonder drankje onderweg naar Rostock, en de HanseSail begint zodra we in Rostock aanleggen.

13-07-2010    Lyø

Sinds de Kieler Woche hebben we hier warm zomer weer. Vroeg of laat moest er toch een keer onweer gaan komen. Ik hoorde dat het in Nederland al flink raak is geweest. Gisteravond kwam er wat over. Het zag er gelukkig veel erger uit dan het uiteindelijk was. Een klapje, wat regen en een paar harde vlagen en dat was het dan.

30-06-2010    Avernakø

De Kieler Woche zit er weer op. Het was een prachtige week. Dit keer echt mooi weer &ndash wat niet normaal is – met weinig wind. Dat is natuurlijk niet zo fijn voor de wedstrijdzeilers, maar voor ons is dat erg rustgevend.
Dit keer waren er naar mijn gevoel wat minder grote schepen. Hoewel... wel twee nieuwe: de Wilde Swan, en de Gulden Leeuw.

Ik mis bij zulke gelegenheden de fotos van Hilde. Zij had er meestal veel, en ook de mooiste plaatjes die ik van haar mocht copieren en gebruiken. De fotos die ik heb gemaakt zijn te vinden in een apart fotoalbum.

Aansluitend aan de KW een schoolklas uit Hamburg. Daardoor zijn we deze week gezellig met de Albertha onderweg.

10-06-2010    Damp 2000

Het pinksterweekend hadden we nog een tochtje met oude zeilers. Een Rotaryclub uit Hildesheim. Die hadden de catering goed georganiseerd. Ze hadden daarvoor een compleet koksechtpaar ingehuurd. Verder vonden ze alles goed, als ze maar de championsleaguefinale tussen Inter Milaan en Bayern Munchem konden zien. Gelukkig is het schip ondertussen voorzien van voldoende televisie-ontvangstmateriaal om dergelijk kijkbuisplezier aan boord zo goed als te garanderen. Voor ons een goede test met het oog op het komende WK.

Zondagavond kwam Marion met ons autotje in Kiel aan, om vervolgens een paar dagen vrij te hebben en om te schakelen naar haar nieuwe levensfase.

Op 2e pinksterdag is Gijs naar Amsterdam vertrokken voor een korte vakantie. Marion en ik zijn naar Lübeck gegaan om daar 2 dagen rond te kijken. Mooie stad, nog redelijk gaaf. Helaas zijn een paar gaten met afzichtelijke nieuwbouw gevuld. Als je daar met je rug naar toe blijft staan, dan valt het erg mee.

We zouden 2 weken stil liggen met ergens nog een dagtochtje. Dat kwam mooi uit om nog wat onderhoud te plegen. Vlak voor het laatste tochtje kwam ik er achter dat de DSC marifoon niet meer uitzond. Ieder jaar heeft dat ding voor problemen gezorgd. Steeds laten testen, met steeds hetzelfde resultaat: dat ding is OK. Nu was ik het zat, en heb hem vervangen.

Deze week weer onderweg met een klasje waar we in het 1e seizoen ook mee op pad zijn geweest.

16-05-2010    Flensburg

Zondag ochtend. De Rum Regatta zit er op. Vandaag terug naar Kiel. West 6 &ndash 7, dus gaat lekker opschieten onder de hoge wal.

Er is veel gebeurd de afgelopen tijd. Daardoor pas vandaag een update...

Van Neuwerk zijn we naar Cuxhafen gegaan. Dat was vorige week dinsdag. Woensdag Glückstadt, en Donderdag kwamen we in Hamburg (Harburg) aan.

Vrijdag met matig weer de opening van de jaarlijkse Hamburger Geburtstagen meegemaakt. Altijd een mooi gezicht om de Cap San Diego te zien varen. Meer fotos staan in het fotoalbum van mei

Na een geslaagde dagtocht in 2 Dagen (met tussenstop in Brunsbüttel) naar Holtenau gevaren.
De pizza in Opa's Eck smaakte als vanouds goed.

Direkt die maandag een schoolklasje met 12 17-jarige meiden en 2 leraren. Na 2 dagen dobberen met (iets te) weinig wind in Sønderborg beland. De laatste dag met (iets te) veel wind terug naar Kiel. NO 6 betekend in de Kieler Bocht hoge golven. Op 3 na iedereen zeeziek. Desondanks vonden ze het een mooie reis.

Donderdag met de "vaste" ploeg vertrokken naar Sønderborg (motorsailen). Op vrijdagochtend kreeg de Ryvar (een onder duitse vlag varende zwaar gebouwde logger) daar Port State Control. Gevolg: zijn gasten (deels op uitnodiging van de burgermeester van Sønderborg) moesten met de bus naar Lanballigau om daar weer aan boord te kunnen stappen. Het is een mooi voorbeeld van burocratie: Sønderborg – Flensborg is een internationale vaart, en Langballigau – Flensborg is een nationaal dagtochtje...

De noordwesten wind, kracht 3-4 maakte van de aanbrengrace naar Flensburg een heerlijke training in overstag gaan. Het was een prachtig gezicht, al die klassieke schepen die de Flensburg Fjord opkruisten. Nog tweede geworden ook, net buiten de prijzen.

De rumregatta werd een vluggertje. Noordwest 5-6 betekende ongeveer halve wind heen en terug in een nieuw regattarecord. Bij het keerpunt een prachtig gijpduel met de Albertha uitgevochten en in ons voordeel beslecht. Echter, vlak voor de finishlijn kwam de Albertha toch nog weer voorbij. Stella Maris eerste, Albertha tweede en wij weer net buiten de prijzen, maar wat was het spannend. Meer fotos staan in het fotoalbum van de Rum Regatta

De terugreis naar Kiel verliep ook in record tempo: W 6, 9:30 vertrek, 16:30 aankomst, 53 zm, alles zeilend (Fok en grootzeil was precies goed om de Stella Maris net voor te blijven).

04-05-2010    Neuwerk

We waren in Wangerooge gebleven. Vandaar zijn we met prachtig zeilweer een klein stukje buitenom (vanwege het tij) naar Wilhelmshaven gevaren. We hebben een weekje in Wilhelmshaven liggen klussen.

Hier in Wilhelmshaven hebben ze ook een soort Amels die wel raad weet met mensen die te veel geld hebben...

Afgelopen weekend hebben we 2 dagtochten gevaren en nu zijn we weer onderweg richting Hamburg.
We moeten over de wantijen vanwege het weer.
Maandag in een tij 3 wantijen genomen; Hohe Weg, Meyers Legde, en Spiekaer Barre.
Daar hebben we de nacht voor anker gelegen. Vanochtend 06:30 h: Anker op Spieka, NNW6, koud, maar moooi...
Met half tij vastgelopen op het wantij bij Neuwerk om het opkomende water af te wachten. Droogvallen midden op de dag is wel aangenaam,...

Eerst komen de locals langs met hun tractoren, en later de touristen met paard-en-wagen.

22-04-2010    Langeoog

Het weekend van 10 april afscheid genomen van de vrienden en bekenden met een heerlijk eten aan boord. Dank aan Fred en Marianne voor het heerlijke eten, en aan de aanwezigen voor de gezellige avond.

Maandag 12 april vertrokken via de ringvaart en 's nachts door Amsterdam omdat de sluis bij Spaarndam nog gestremd is. Bijna mislukte de doorvaart door Amsterdam doordat er een stremming was – de spoorbrug bij Nieuwe Meer had onderhoud nodig. Gelukkig was er een oplettende en doorzettende sluiswachster die met veel overredingskracht het GEB en ProRail zo ver wist te krijgen om de bruggen om 23:55 een paar minuten voor ons (en een jachtje) te openen. Dat het lukte kwam doordat de stremming was aangekondigd voor 24:00.

De volgende dag naar Enkhuizen om de zeilen aan boord te halen.

Donderdag in Harlingen opstappers opgepikt, en vrijdag kwamen de laatsten aan boord om over het wad richting Duitsland te scharrelen.
eerst naar het Oosterom gezeild, daar voor anker en vervolgens op zeil naar Ameland. Van Ameland naar het Lutjewad, en daar drooggevallen. Dinsdag gingen de meeste opstappers in de Eemshaven van boord. De hele week hebben we prachtig weer gehad (wel koud). Door de IJslandse as was de lucht ook nog eens streeploos blauw.
Op dinsdag sloeg het weer om; bewolkt, harde WNW wind (6 vlagen 7) Door het late tij hadden we nog voldoende tijd en water om van de Eemshaven door te varen naar Norderney.

Vandaag is het weer weer iets rustiger en gaan we verder naar Wangerooge, om morgen door te gaan naar onze eerste bestemming: Wilhelmshaven.

Er zijn nog meer fotos...

24-03-2010    Haarlem

Te lang niets geschreven...sorry, ik zal proberen wat vaker een berichtje te schrijven.

Lente, eindelijk!
Dan kan er weer wat geschilderd worden.
En, dan komen ook de bruidspaartjes weer aan dek.

IMGP2302-200 Sinds 1 januari heeeft de familie Puts aan boord gewoond vanwege een verbouwing van hun huis. Tipisch geval van een win-win situatie. Het schip in gebruik, dus verwarmd..., en zij onder dak terwijl de voorzieningen in hun huis buiten gebruik waren. Ze hebben het niet getroffen met de weersomstandigheden. Maar gelukkig functioneerde de CV uitstekend, en is het schip goed geisoleerd.

Ik heb deze winter alle punten afgewerkt die nodig zijn om het komende seizoen weer uit te kunnen varen. De laatste keuringen vinden morgen plaats.

Ook dit jaar heeft de Kotterklub zijn jaarlijkse winterbijeenkomst aan boord georganiseerd. Daarvoor verhalen we naar de molen de Adriaan waar de kotterklub haar restauratiewerf heeft. Altijd een mooi gezicht. De molenaars vinden het wat minder omdat hun molen dan zo klein lijkt.

Deze maand is onze Black Flag gestolen!!
Hij hing onder de kluiverboom op een prominente plek, en opeens was hij weg, helaas.
Laten we hopen dat de uitspraak die de EC zeer binnenkort gaat doen zodanig is dat de kleur van de vlag kan gaan veranderen in een wat vrolijker kleurtje!

31-01-2010    Haarlem

Het was bij de koop van het schip al afgesproken. Het oude stuurwiel zou terug gaan naar de maker. Het was zijn "Meisterwerk". Die afspraak is dus nu nagekomen.
Het bijzondere van het Meisterwerk is dat dat wiel 7 spaken heeft. Dat gaf toch een mooi beeld. Ik was er wel op gesteld...

Gelukkig hebben we er een mooi groot rad voor in de plaats gekregen.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het een witte januari was: hier een paar fotos