Pegasus Charter: Logboek 2012

Contact

Logboek 2012

15-12-2012    Haarlem

Nog een weekje, en de dagen lengen alweer.
Hoog tijd om iedereen het allerbeste te wensen voor 2013.
Bij deze!

17-11-2012    Haarlem

Na de werf weer richting Haarlem. Door een grote reparatie aan de Prinsenbrug belanden we tegenover het havenkantoor aan de Drostekade. Na een week stond het beweegbare deel van de brug ineens een paar dagen open. Door de hulp van de havendienst – die even een bak verplaatsten – kunden we door de brug en vervolgens door naar onze plek midden in de stad, vlak bij huis.
De eerste week in de stad was het prachtig weer. Dus, direkt aan de slag met het houtwerk: krabben, schuren, en lakken. Het zit nu weer mooi in de lak voor de winter er aan komt. We hopen dat het veel werk in het voorjaar bespaart.

Ook een mooi moment om de zeilen te drogen en er af te halen.

Ondertussen zit ook de feestverlichting er weer in. Ziet er altijd gezellig uit, vooral bij wat somberder weer...

Voor de liefhebbers zijn er natuurlijk meer fotos ... online ...
18-10-2012    Haarlem

Zoals al eerder vermeld maakte de Alexander von Humbold (of de loods) een foutje bij het aanlopen van de sluis...

Na een voorspoedige tocht over het kanaal en een tussenstop in Brunsbüttel hebben we Neuwerk weer bezocht. Prachtig eiland. Mooi licht. Door het aflopende tij, moesten we eerst even wachten toch het water weer terug zou komen. De gasten hebben we op een zandbank afgezet zodat ze tijd hadden voor een mooie wandeling. Natuurlijk 10 minuten te vroeg anker-op gegaan, waardoor we in het zicht van de steiger weer vast liepen...
Na Neuwerk een mooie zeildag naar Wangeroog. Daar kwamen we met laag water aan. Daardooor dufde ik het rif niet over en zijn we doorgevaren naar Spiekeroog. De aanloop over het rif is daar wat dieper, en de vloed zou dan al inzetten.
Na Spiekeroog zouden we een dagje droogvallen... alleen vonden we het weer te mooi om niet te gaan zeilen; dus gingen we weer naar buiten en zeilden naar Norderney.
Na Norderney was het plan om Juist te bezoeken. Dat liep wat anders doordat we via een lokale route gingen en daar een blaasje aan de verkeerde kant namen. Dus, onvrijwillig alsnog een droogvaldag...
Na Juist ging het zeilend via de Oster Ems naar Borkum. Op het wantij pikten we noch een jacht met motorpech op. Deze waren onderweg naar Emden. Zij konden tijdens de sleep over het wantij het euvel verhelpen.
Borkum - Lauwersoog hebben we op de motor afgelegd. doordat het zondag was leek het ons geen goed idee om in de buitenhaven te blijven. Dus door de sluis naar het muzeumhaventje aan de binnenzijde. Prachtig plekje; voor herhaling vatbaar!

Vervolgens op zeil naar Schiermonnikoog. Daarna (op motor) naar Ameland. Ameland - Terschelling is ook op de motor afgelegd...

Steeds veel regen onderweg. Dat leverde natuurlijk ook wel weer mooie regenbogen op. Op donderdag zouden we naar Vlieland. Maar, de voorspellingen voor vrijdag waren 7-8 Bf. Daar had ik geen zin meer in. Dus zijn we na het Schuitengat niet rechtsaf gegaan, maar met een lekkre stroom mee linksaf richting Harlingen. Daar hebben we een dagje verwaaid gelegen, wachten op de crew voor het weekend.

De wind was precies op tijd naar het NW gedraaid. Daardoor konden we heerlijk over bakboord zeilend via Enkhuizen naar Amsterdam zeilen.

We konden op maandag al het dok in i.p.v. de geplande woensdag. De werfbeurt verliep voorspoedig. Mooi schilderweer. Vrijdag lag het schip er met een nieuw stukje uitlaat weer puik bij.
Het had in het weekend iets droger mogen zijn. door de regen kwamen we er niet meer toe de ankerkettingen uit te lopen en eventueel te keren.
24-09-2012    Nord-Ostsee Kanal

Het seizoen zit er ongeveer op. We zijn nu onderweg naar huis met een paar gasten.

Wat hebben we de laatste tijd gedaan: 3 keer een driedaagse tocht gevaren. Dan kom je natuurlijk niet zo ver. Met de overwegend harde westen winden waren de opties ook niet heel erg talrijk... Sønderborg, Schlei, Eckernförde, Lyø, Marstal. Dat waren onze laatste aanloophavens.
Daarna is Marion aan boord gekomen, 2 daagjes aan boord gerommeld. Die donderdag heeft Jan gekookt en hadden we de kollegas die aan de kade lagen uitgenodigd. Heel gezellige avond is dat geworden.
Vervolgens hebben we met onze Holtenau-kontakten (de RumRegatta Crew) de regatta van Kiel Marketing (Rund ums Kieler Feuer) in het Kieler Förde gevaren. Je komt nooit rond die toren (te ver weg) maar dat doet er niet toe.
Dat was ons afscheidsfeestje van Kiel wat dit jaar precies samenviel met mijn verjaardag. Het is de 2e prijs geworden (Stella Maris was natuurlijk weer sneller) en alweer een gezellige avond.

Nu dus onderweg in het kanaal. De start vanochtend verliep wat moeizaam. We konden pas een uur later dan gedacht de sluis in. Daar raakte De Alexander von Humbold II verwaaid (O 6-7) bij het invaren van de sluis, kwam vervolgens aan de verkeerde kant te liggen waardoor de sluis geblokkeerd raakte en de planning van de schutting behoorlijk in de soep liep. Gelukkig geen schade geloof ik. Bestemming voor vandaag Brunsbüttel, en morgen dan dus weer Noordzeewater.
09-09-2012    Kiel-Holtenau

Nu even een paar daagjes vrij...
Århus is de moeite waard. Ik ben even naar het muzeum van de oude huizen geweest. Een (1) dag is voor Århus veel te kort...

De terugreis van Århus naar Kiel verliep voorspoedig. Redelijk gunstige winden brachten ons via Korshavn (die mooie ankerplek) en Middelfart weer in de bekendere wateren van de kleine Belt.

Na de terugreis eerst aansluitend een dagtochtje.

Op zondag een dagje in Kiel...Met vrienden naar het muzeum van moderne kunst (NordArt) in Rendsburg geweest.

Vervolgens een midweek met een dagtocht erachteraan.
En nu even 2 dagen rust. Jan is even naar huis om de verjaardag van zijn moeder mee te vieren

Mijn wassalon is weer geopend.
Morgen een nieuwe dieptemeter plaatsen omdat de oude vorige week spontaan de geest heeft gegeven.

24-08-2012    Ebeltoft

Het verhaal weer een beetje oppakken...
Puntsgewijs hebben we de afgelopen tijd het volgende gedaan/meegemaakt:
29-7: Marion komt weer aan boord
30-7 – 3-8: Kiel – Rostock met individuelen
4 – 8-8: Rostock – Rostock met individuelen
10 – 12-8: HanzeSail (lang weekend)
14 – 18-8: Rostock – Kopenhagen met individuelen
15-8: Overlijden Truus
19-8: Gijs aan boord, ik naar Haarlem
20 – 25-8: Kopenhagen – Århus met individuelen

Na zo veel tijd en zo veel gebeurtenissen is het niet eenvoudig om alles zo te beschrijven alsof het net gebeurd is.
De reizen met individuelen zijn altijd weer leuk om te doen, zo ook deze keer. Van Kiel naar Rostock liep weer via het Smålands Fahrwasser en de Guldburgsund.

De vijfdaagse van Rostock naar Rostock ging anders dan gepland. We verlieten Rostock met het plan om naar Darßer Ort (gesloten) te gaan. Maar, dat was niet bezeild, en de verwachting voor de daaropvolgende dagen was zodanig dat een rondje tegen de klok in niet realistisch was. Dus even buiten Warnemünde hebben we het plan omgegooid en zijn richting Kühlungsborn gevaren. Vandaar met te weinig wind naar Rerik (daar waren we nog nooit geweest). Vandaar via Fehmarn (Burgstaken) met behoorlijk wat wind weer terug naar Rostock gevaren.

De HanzeSail was dit jaar goed vol geboekt. Vrijdag, vrijdagavond, zaterdag 2 dagtochtjes plus de avond (vuurwerk) en de zondag gevaren.
Fotos van de HanzeSail
Heel fijn dat Maartje, Marianne en Remko er weer waren om de gasten te verzorgen.
Aangezien de auto van Remko een beetje te klein bleek voor drie personen plus bagage werd besloten dat Maartje nog maar een weekje mee moest. En zo geschiedde.

Na de HanzeSail hadden we een rustdag ingepland, maar dat liep anders... De gasten voor de tocht naar Kopenhagen waren allen al op maandag aan boord. Dat was erg gelukkig, want op dinsdag zou de wind naar NO draaien terwijl maandagavond en nacht nog OZO zou blijven staan. Eind van de maandagmiddag besloot ik om die avond nog uit te varen met bestemming Klintholm.
Na een prachtige nacht onder zeil bereikten we inderdaad dinsdag in de loop van de ochtend Klintholm. Precies zoals de Denen voorspeld hadden ging 's ochtends de wind naar NO. Hadden we in een nacht mooi 2 dagen motorsailen voorkomen. Daardoor hadden we ook de ruimte gecreeerd om een ommetje via Zweden te varen. Op dinsdag de rest van de dag nog wat genoten van de rust.

Woensdag weer verder richting Kopenhagen. Toen we voor de kliffen van Møn lagen te dobberen bereikte ons het bericht dat het slecht ging met Truus. Marion besloot direkt om een ticket naar huis te boeken en zou de volgendedag vanuit Rødvig naar huis reizen. Toen we die middag in Rødvig aangekomen waren kwam het telefoontje met het overlijdensbericht.
Marion is donderdagochtend naar huis gegaan en wij zijn verder gegaan naar Trelleborg. Dat laatste hadden we niet hoeven doen. Het stadje is aardig, maar je hebt wel een fiets nodig om er te komen. De haven is lelijk met alleen grote ferries.
Van Trelleborg ging het naar Malmø. Dat is een mooie stad waar wat te doen is. Toen wij aankwamen was er een festival met veel podia. Prachtig weer, dus erg druk.

Intussen had ik Gijs bereid gevonden om een paar dagen voor me in te vallen zodat ik naar de crematie van Truus kon. Die zondag hebben we in Kopenhagen gewisseld. Voor het eerst dat ik het schip uit handen heb gegeven... dat was even wennen.
Gijs heeft het eerste deel van het traject Kopenhagen–Århus gevaren en is tot Hundested gekomen. In Hundested heb ik het weer van Gijs overgenomen. Vandaag (24-8) in Ebeltoft aangekomen, morgen Århus. Ik ben beneiuwd hoe het daar is.

27-07-2012    Kleine Belt (54°57.5.1 N, 010°08.7 E, K = ZW)

Het rondje Fyn is gelukt. Voldoende wind uit redelijk gunstige richtingen. Helaas hadden we in de Grote Belt een dikke stroom tegen (2 kn). Van de 9-10 kn die we liepen bleven er dus 7 over...Het laatste stukje rond de noordpunt moesten we toch even 'motorsailen' het alternatief was dan Ballen op Samsø geweest, en dat was voor de volgende dag een stuk minder gunstig geweest. Ook hebben we eindelijk een keer in Fredericia aangelegd. Middelfahrt is toch mooier...

Na het rondje Fyn zijn we een weekendje heen en weer naar Bagenkop geweest. Dat weekend sloeg het weer om.

De zomer is dan toch nog gekomen. Wel een beetje weinig wind, maar wel heerlijk warm. Echte 'Gijs snelheden' (1-2 kn) dus geen grote afstanden deze reis.
Na deze week komt Marion weer aan boord, en gaan we richting Rostock. Dat lokt toch iedere keer weer. Het is hier in het westelijk deel prachtig daar niet van, maar verandering van omgeving heeft ook wat.

15-07-2012    Kieler Bucht (54°34.1 N, 010°25.0 E, K = NO)

Na een Weekend, een midweek en een weektocht gevaren te hebben zijn we nu weer aan een weektocht begonnen.
Een (1) weekje mooi weer gehad. Voor de rest veel wind, buien en regen. Zou de zomer nog komen?

De omstandigheden lijken nu gunstig om een Rondje Fyn te gaan doen. Veel westelijke winden, en regelmatig 4 – 5 Bf.
Wie weet gaat dat lukken.

Vorige week hebben we weer een paar nieuwe havens aangedaan.
Eerst naar Langballigau in het Flensburger Fjord. Daar lagen we aan z'n Seebrücke. Mooi daar, en heerlijk rustig aan hogerwal.

Vervolgens naar Årø. Heel klein eilandje met een klein haventje waar we met veel wind aan hogerwal aan te kort piertje moesten afmeren. Spannend vanwege wat "oud deens hout" heel dichtbij aan lei...
Het anker moest er in. Mede door de slappe grond hield dat niet erg. Maar, we hadden ruim op tijd een lange stevige spring staan. Na wat inkorten van de spring lagen we na een tijdje (met wat extra lijnen op de kop) keurig aan het piertje.
De eigenaar van het kottertje was voor de zekerheid op de steiger gaan kijken hoe wij het deden. (Hij wilde niet samen met zijn bootje geplet worden mocht het bij ons mis gaan)

Årø is een mooi, klein eilandje in de Kleine Belt. Ik zou er graag – met wat mooier weer – wat langer willen vertoeven.
De fotos spreken denk ik voor zich...

27-06-2012    Kiel-Holtenau

Door tussenkomst van de Kieler Woche ben ik wat laat met deze update....

De week voor de Kieler Woche (KW) nog een schoolklasje uit Berlijn gehad. De tocht werd samen met de Luciana gevaren. Een rondje gevaren over Marstal en Fåborg met mooi weer en leuke enthousiaste kinderen. Samen met Jan een wedstrijdje Viking schaak gespeeld tegen 2 voetbal jongens. (Een is aanvoerder van het duitse jeugdelftal geweest.) Uiteindelijk hebben we wel weten te winnen, maar het was erg krap (3-2 in de beslissende laatste pot, en na nog een spelletje 3-3).

Vervolgens de KW. Altijd weer een groot feest in de stad. En veel (internationale) zeilwedstrijden op het water. Dit jaar waren er ook wedstijden bij waar kwalificatie voor de spelen op het spel stond.

Dit jaar was Maira er weer bij om ons te helpen. Helaas kon Kay dit jaar niet vanwege het afronden van zijn studie. Dus dit keer slechts een half dream team.

Een weekje het Fjord op en neer gevaren. Wisselvallig weer met af en toe veel wind in een bui. De eerste dag een jachtje van een ondiepte getrokken. Die hebben we een eindje gesleept vanwege motorpech. Ze wilden later toch los om verder de stad in te zeilen...
De laatste dag in de stomende regen. Het hield niet op. Echt Kieler-Woche-Wetter.

Fotos van de Kieler Woche

Nu liggen we een paar dagen stil. Even bijkomen van de KW. volgende week starten we weer met weektochten.

08-06-2012    Olpenitz

We liggen nu in de enorme (voormalige) marine haven Oplenitz, bij Schleimünde.
Diot jaar is de haven voor het eerst open en mogen we aanleggen. Het weer zit niet erg mee (regenachtig en koud), maar dit lijkt niet een plek waar we vaak zullen gaan komen. De haven zelf is OK. Groot genoeg om op zeil binnen te varen en in de binnenhaven in de wind op te draaien. Op de N-zijde een met stenen afgedekte pier met mooie vakantiehuizen er op. De omgeving aan de Z-zijde daarentegen is troosteloos. Een groot terrein, met kazernes. Het heeft veel weg van Borkum, dezelfde pontons maar wel beter onderhouden. Hier zijn de barakken afgesloten door middel van hekken (dat helpt ook niet erg). Wel staan er veel meer bomen die het geheel een beetje verbergen. Ze proberen er wat van te maken, maar het geld is geloof ik op.

De laatste dag van het pinksterweekend (28-5) was het prachtig zeilweer. Met een noodvaart zeilden we het fjord in, ongeveer alles voorbij lopend wat we voor de boeg kregen...
Kieler-Woche-Kay kwam op internet toevallig deze foto tegen. (Alleen dat jacht dat zo scheef ligt kon ons bijhouden.)

Na dat mooie pinksterweekend was het mooie weer wel op. Sindsdien heben we iedere dag onze regenbroeken aangehad. Niet vanwege de regen, maar vanwege de kou!
Gelukkig lijkt het er nu op dat er wat warmere lucht in aantocht is. Maar, vooralsnog is het vandaag nat en koud...

PS: er zijn ondertussen al aardig wat fotos in het album van de RumRegatta .

26-05-2012    Avernakø (Revtrille, 53°00.30 N, 0010°20.6 E)
Voor anker liggend op een van de allermooiste ankerplekken die ik ken...
Weer (wat) tijd voor het logboek.

Van Spika ging het naar Cuxhaven. Vandaar door naar Het Kieler kanaal. De oude palen leven niet lang meer zo te zien. Dus ik kon het weer niet laten om te tonen hoe zwaar ze het te verduren hebben.

En dan komen we weer een beetje thuis: Kiel-Holtenau. Nele stond op de kade klaar om een touwtje aan te pakken. De bakker bezorgt weliswaar geen broodjes meer bij de jachthaven, maar maakt voor ons een uitzondering. Een voor een komt iedereen bij ons langs om ons te begroeten. Kortom een warm onthaal.

Na een paar daagjes klussen volgt de RumRegatta. Dat was weer een prachtig feest met veel deens en duits eiken. Een zeer hoog HOUD(T) MOED(T) gehalte.
De aanbrengrace van Sønderborg naar Flensburg was een spannende strijd met de Alberta. Na de start liepen we met halve wind een paar scheeplengtes uit. Helaas werden we op het voor-de-windse deel van de route voorbijgelopen, en konden ze niet meet inhalen.

De race zelf op de zaterdag was het erg licht weer, en zeilden we niet zo goed. Op weg naar Sønderborg met veel wind hadden we fantastisch gezeild. We hadden echt het idee dat we met het nieuwe vlak hoger en harder liepen. Maar deze dag met zo weinig wind hadden we geen kans tegen de Alberta.

We hebben wel geleerd wat verder uit de buurt ven de Nobile te blijven. Tot 3 keer toe bijna een aanvaring! Eerst ging ik iets te laat door de wind waardoor ik voor zijn neus kwam te liggen met iets te weinig vaart na de overstagmanouvre (motor aan om bij hem weg te komen), vervolgens zet hij bij de keerton zijn schip dwars voor mijn neus waardoor ik vol achteruit moet slaan om hem te ontwijken, en tenslotte loopt hij ons op ruime koers op en vergeet hij dat zijn giek toch wel een beetje lang is (hij kon niet meer loeven van wege een tegenligger over BB)
Fotos van dat weekend (hemelvaart) staan online.

We hadden een weekje "vrij" en het werd het echt mooi weer. Dus dat werd schilderen en lakken.
Alles (nou ja, bijna alles) ziet er nu weer zeer toonbaar uit.

Dit weekend (pinksteren) op naar het volgende feestje: De te-water-lating van de Bona Vista in Marstal.
We hadden onze gasten gevraagd wat vroeger te komen op vrijdag zodat we 's avonds nog naar Marstal konden gaan. De doop zou zaterdagochtend om 11:00 gebeuren.
In de avond/nacht over gevaren. De haven lag vol met deense schoeners en ex-vissers vaartuigen, ook hier heel veel HOUD(T) MOED(T). Gelukkig was er plaats achter het dok voor ons gereserveerd.

Er waren zaterdagochtend al vroeg veel mensen op de been. Een aantal mensen hadden al vroeg een goed plekje op de kade veroverd.
Vanaf een uur of tien deden alle BoBo's hun zegje. Op z'n scandinavisch, geen muziek, geen speker die alles aan elkaar moet praten. Gewoon eenvoudig, en als iemand een beetje later is wacht je even...
Het schip (Marstal schoener) is weliswaar een restauratie projekt, maar door het vele nieuwe hout (alleen de stevenbalk schijnt nog orgineel te zijn) is het door de deense scheepvaartinspectie als nieuw schip gekwalificeerd. Hoe is in ieder geval een prachtig schip, geen rechte lijn te bekennen...

De stapelloop verliep zeer spektaculair. Het ship stond op blokken. Tussen de stapels blokken waren een ingevette goten geplaast met eindeloos veel keggen eronder. Na de aankondiging dat het zo ver was, begonnen de mannen onder het schip de keggen aan te slaan met grote voorhamers. Daardoor kwamen de glijbanen omhoog onder de kiel en drukten ze op die manier het hele schip een beetje omhoog zodat het vrij van de blokken kwam en op de glijbaan stond. Dat meppen met die voorhamers duurde best lang (en een mooi geluid ook). Het leek wel of het schip geen zin had het water in te gaan. Maar toen ze eenmaal ging...eerst even langzaam, maar al snel met een flinke vaart schoof het schip (met de BoBo's er op) van de hellingbaan. De boeggolf was indrukwekkend. Een schitterend gezicht.

10-05-2012    Spika (53°49.0 N, 007°36.3 E)

Van Juist ging de reis naar Baltrum. Daar waren we jaren geleden (20?) voor het laatst geweest. In onze herinnering was het er toen leger en veel saaier. Nu ademde het een gezellige vakantiesfeer.
Kortom, voor herhaling vatbaar.

5, 6 mei  Mooi weer, gunstig tij, dat nodigt uit tot droogvallen. Helaas hadden we deze keer weer een slikkig wad te pakken. Het lijkt er op dat de wantijen achter de duitse eilanden allemaal een stuk slikkiger zijn dan in Nederland.
Voor Jan was het de eerste keer dat hij droog gevallen is. Hij wilde 'unbedingt' het wad op. Dus heeft hij zijn creativiteit op een stukje multiplex uitgeleefd. En het werkte. Daar hielden we toch maar mooi een lekkere mosselmaaltijd aan over.

Stefan was weer met zijn vlieger en camera in de weer. Dat levert toch steeds mooie plaatjes op.
(zie ook fotoalbum mei)

7-9 mei  Via Wangerooge naar Hooksiel. Altijd leuk om een haven aan te lopen die nieuw voor ons is. De vorige keer waren we in de voorhaven blijven liggen vanwege het tij. Deze keer werkte alles mee en konden we mooi binnen.

Vannacht voor anker gelegen bij Spika. Dus, vandaag het laatste stukje wad achter Neuwerk langs de Elbe op.
De planning is: overnachten in Cuxhaven, dan naar het Kieler Kanaal en vervolgens zaterdag in Holtenau vast maken.
Dan volgt met Hemelvaart de Rum Regatta; altijd een feest met prachtige bootjes.

04-05-2012    Juist

De kop is er af. Ondertussen zijn we op Juist beland.

Eind maart kwam Jan aan boord. Veel schilderwerk gedaan, maar helaas (zoals gebruikelijk) niet helemaal af.
Tuigen is altijd leuk, maar best zwaar.
Nadat Truus haar verjaardag aan boord gevierd heeft zijn we vertrokken. De eerste dag met "mijn" 3 maten aan boord!

Via Stavoren voor de laatste bevoorrading snel naar Terschelling. Op Terschgelling hebben we ons nieuwe bijbootje te water gelaten, en "Bellerophon" gedoopt (zie wikipedia).

Van Terschelling naar Ameland. Door de oosten wind (en het dode tij) was er op het wantij Ameland niet erg veel water. De aanhoudende oosten wind deed ons besluiten bij Lauwersoog naar binnen te gaan en over Groningen te varen. Toch ook wel weer leuk – en mooi – voor een keertje.

Van Delfzijl naar Borkum, en vandaag dan wel helemaal naar Juist. Heerlijke rustige stukjes. Gelukkig was de wind vandaag naar het westen waardoor we eindelijk een beetje konden zeilen.

15-04-2012    Haarlem

Lente. We zijn natuurlijk lekker hard bezig om het schip weer klaar te maken voor het seizoen.
Ik denk dat het verstandig is geweest dat we dit jaar iets later vertrekken. Toch wel veel werk om alles weer op orde te krijgen na de ingrepen van deze winter. Overal nieuwe vloeren leggen was wel even werk. Maar, nu is het binnen wel bijna af. Echt af is het natuurlijk nooit...
Door het mooie weer van de laatste tijd hebben we buiten veel verfwerk kunnen doen en staat veel houtwerk weer mooi te glimmen. Voor het schilderen van het binnenwerk hebben we nog een paar regenachtige dagen nodig.
Ons vertrek staat voor de deur.
Vrijdag over een week (de 27ste) is het zo ver.
We hebben er weer zin in.

04-03-2012    Haarlem

Alweer maart!
De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan het herstel van de Pegasus.
Er is heel veel gebeurd.
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Een korte opsomming:
– 35 m2 vlak op 8 mm gebracht;
– nieuwe watertanks (de oude waren vervuild en niet meer te gebruiken);
– het vlak schoon gemaakt en geconserveerd;
– zwaarden opgeknapt (ophanging vervangen, klapblok zwaardtalie vervangen, geschilderd);
– masten eraf (gekeurd en opgeknapt), nieuwe knechten op de mastvoeten;
– nieuwe kluiverboom (wegens zwam in de oude);
– nieuwe vloeren in de douches en de WCs

Dan hadden we natuurlijk ook nog wat winter met behoorlijk wat ijs in de sloot.

Plaatjes zeggen natuurlijk meer dan woorden.
Ik heb nog meer fotos online gezet.
Van iedere maand een mapje: december, januari en februari.
(De jaarwisseling lijkt wat moeizaam te navigeren op de site zelf.)

Drie maanden heeft ze op de kant gestaan.
Morgen (ma 5-3) gaan we de boot uit Harlingen halen.
In Haarlem zullen we de komende weken aan de afwerking gaan werken. En natuurlijk ook zorgen dat de voorbereiding voor het komende seizoen (certificeringen) in orde komt.

31-12-2011    Haarlem

Ondertussen worden de dagen al weer langer...
We liggen sinds eind november bij SRF in Harlingen.
De boot staat op de kant, de watertanks zijn er uit, de bodem ligt voor een groot deel open...
Laten we er maar van uit gaan dat alles weer op tijd klaar zal zijn.

Het zijn gezellige dagen. De kerst is gevierd. Het nieuwe jaar staat voor de deur.

Een mooi, voorspoedig, en gezond 2012!!

toch nog even naar logboek 2011,
of meer reparatie fotos (december 2011)