Pegasus Charter: Logboek 2014

Contact

Logboek 2014

27-12-2014    Haarlem

Eindelijk dan... het laatste stukje logboek 2014.

Na Lauwersoog zijn we – met onze webmaster aan boord – naar Ameland gevaren. Vandaar ging het natuurlijk verder naar Terschelling.
In Terschelling kwam de (schoon)familie aan boord: Teije met z'n nichtje, ooms en tantes, en de opas en omas.
Op Terschelling konden we niet blijven vanwege de Brandaris Race. Dus, vertrokken we zaterdag 18 oktober naar Vlieland. Daar ging de schoofamilie van boord, en hebben we een paar dagen gelegen.
Vervolgens werd het tijd om richting werf te varen. Natuurlijk ging de wind die dagen naar het zuiden. Daar moesten we immers heen.
Op de werf was Regina er weer bij, en Mark-Siebren was ook van de partij. Het weer zat echt mee. Heerlijk zonnetje, lekker warm. Veel gedaan dit jaar

Het ziet er allemaal weer prachtig uit wanneer we weer in Haarlem aankomen (3 november)
Nu (27 december) zit de kerst er weer op en rest alleen nog iedereen het allerbeste voor 2015 te wensen.
15-10-2014    Pieterburen Wad

Na een geslaagde 3-daagse tocht met individuelen zijn we op 7 oktober aan de thuisreis begonnen.
Eerst natuurlijk een dagje Kieler kanaal.

De volgende ochtend vlot door de sluis, en heerlijk richting Neuwerk gezeild. Vlak voor we daar aankwamen bleek het toch wel druk op Neuwerk. De bunkerboot ging er heen, en ook het werkbootje. Daardoor besloten we om dezelfde dag nog het wantij achter Neuwerk te varen. Het wantij bij Spika was ook nog goed haalbaar, en vervolgens gingen we vlak voor Dorumer Siel voor anker. Daardoor wonnen we een dag op de planning.

Vanaf Dorumer Siel zijn we langs de oude vuurtoren Roter Sand naar Wangerooge gezeild. Aldaar toch een keer de toren op. Prachtig uitzicht, prachtige toren.
We hadden een dag gewonnen, dus die dag konden we ook weer opgebruiken door een eilandje extra aan te doen.
Ondertussen zijn we via Greetsiel gisteren op het Pieterburen Wad beland. Nu wachten we op voldoende water om naar Lauwersoog te kunnen varen.
2-10-2014    Kiel-Holtenau

Al weer oktober...
Wat deden we in september?:
  -    Shanty Festival (7 dagen),
  -    een paar dagen vrij,
  -    2 x een driedaagse tocht,
  -    Rund ums Kieler Feuer (regatta), en
  -    een 7-daagse tocht.

Een week lang Shanties en koren... Regina moest natuurlijk mee zingen met 'ons' koor. De eerste optredens waren op dinsdagmiddag in Burgstaken. Dus, op maandag richting NO met een stevige NO wind, dat werd een dagje op de motor tegen de wind in. De dag erna heerlijk naar Burgstaken gezeild.

Zo kan het ook..

Niet heel vaak, maar toch regelmatig belanden we in Marstal. aldaar gaat het traag, maar gestaag, verder met het Bonavista project

Rond mijn verjaardag was er weer de Kiel Marketing regatta "Rund ums Kieler Feuer". We hadden dat weekend een afzegging, en ik besloot om met een paar bekenden uit de buurt deel te nemen. We hadden een (1) betalende gast aan boord, de rest was of kennis, of maat die vrij had... Met flauwte gestart.. nou ja, over de startlijn gedreven. Daarna was het een loterij wie een beetje wind kreeg. Uiteindelijk won de Safier, met ons als goede tweede.

01-09-2014    Rødby

De reis via Kopenhagen over Åhus naar Kiel terug zit er op. Nu zijn we – samen met 7 andere schepen 'beladen' met chanty koren... – onderweg naar Burgstaken. Daar wordt door de koren een aantal optredens verzorgd. Daarna worden we a.s. vrijdag in Laboe verwacht voor optredens aldaar. De gemiddelde leeftijd is aardig hoog. Het is net als bij het bootjesvolk: de jonge aanwas ontbreekt... Niet goed voor de toekomst van dit fenomeen.

Waar waren we gebleven... Odden. Na 2 dagen Rørvig zijn we naar Odden gekruist. Dicht onder de kust waar de golven niet te hoog waren was dat met (nog steeds) gereefd tuig goed te doen.
De dag daarop zou de wind naar het zuiden (zzw) gaan. We besloten daarom te proberen naar Samsø te zeilen. De wind had echter wat anders met ons voor, ergens halverwege de Grote Belt werd het toch "plan B": we belandden die vrijdag in Ebeltoft.

In Ebeltoft werd eerst nog de Jylland bezocht voor we naar Århus vertrokken. Mooi zeilweer, maar wel met een verrassende bui erin. Net na een overstag kregen we de volle laag, en stond het gangboord vol. Dat had ik dus niet zien aankomen (het leek een onschuldig regenbuitje). Vlak voor aankomst in Århus kregen we nog een frontje over met de bijbehorende verandering van windrichting... daardoor het toch iets later werd voor we de haven binnen liepen. We werden door de havendienst op een niet al te pretige plek gelegd, en besloten te verkassen naar de oude visserij haven. Daar troffen we het plekje van de vorige keer leeg aan: mooi.

Het wooncomplex "de IJsberg" is ondertussen al aardig bewoond.
Eindelijk zou de wind dan gaan liggen. Nog een dag goede wind, en dan eindelijk een paar dagen flauwte.
De maandag zijn we naar Bogense gezeild. Dioe dinsdag na enig dobberen wel helemaal naar Middelfart gezeild.
De dag erop bogon nog met wat wind, maar Årø moest toch met behulp van de motor bereikt worden.
Van Årø ging het op de motor richting Lyø (no wind...). Dat is toch wel een van de mooiere eilandjes.

Op vrijdag met wisselend (zeil)succes naar Maasholm en vervolgens afgelopen zaterdag met wat regen naar Kiel terug.

20-08-2014    Rørvig (t/o Hundested)

Al weer een maand voorbij...
Wat hebben we de afgelopen maand gedaan:
- Tochtje Stralsund – Achterwasser – Stralsund (veel wind!)
- Rügen rond
- Stralsund – Rostock
- Hanze Sail
- Rostock – Kopenhagen
- nu onderweg van Kopenhagen naar Århus

Twee weken Rügen. De eerste week met veel wind over de Greifswalder bodden, richting Peene. Vervolgens het Achterwasser op en in Zinnowitz beland.
Doordat er de hele week veel wind (O + NO, 5-6) stond konden we ook Usedom niet ronden.

De week erop was het veel rustiger en zijn we rond Kap Arkona gevaren,

Daarna werd het weer hoog tijd om richting Rostock te varen voor de Hanze Sail.

Via Klintholm, Vordingborg en Femø zijn we met een zeer rustige overtocht van Gedser naar Warnemünde in Rostock aangekomen.

De Hanse Sail: De kermis was als vanouds: groot.
Ook was er weer de bekende Hanze "Stau". De meeste schepen vertrekken tegelijk, en velen zij aan het smalle geultje gebonden. Dat levert veel harmonika effecten op... Ook dit jaar waren er veel grote schepen aanwezig. Om er een paar te noemen: Kruzenstern, Cedov, Dar Mlodziezy, Christian Radich, Georch Fock, Stad Amsterdam,...

Maar, de kleintjes en de expirimenten waren er ook weer.

En verder natuurlijk de Haikotters...
Na de Hanze Sail zijn we richting Kopenhagen vertrokken.
Eert naar Hesnæs, en vervolgens weer een nieuwe haven aangedaan: Præstø.
Via Falsterbo kanaal en Landskrona (Zweden) naar Kopenhagen.
Een dagje in Kopenhagen gelegen met veel regen, en een windverwachting waar je niet vrolijk van wordt. De Tres Hombres lag er ook verwaaid te wachten tot hun overtocht naar Schotland mogelijk wordt.

Maandagochtend zijn we vroeg (05:00 h) richting Hundested vertrokken. Aanvankelijk zou er een gaatje zijn om eventueel Grenå te kunnen bereiken. Maar dat gaatje was die ochtend al niet meer aanwezig. Met een stevige bakstag wind naar Helsingør, en door naar Gilleleje. Vanaf Gilleleje werd het recht tegen de wind in, op de motor naar Hundested.
Nu leek mij Rørvig aan de overkant veel leuker dan Hundested... Het is hier mooi, en lekker rustig op hogerwal. We liggen nu voor de 2e dag verwaaid.

Morgen zou de wind wat afnemen. Wellicht zeilen we dan naar Odden...

20-07-2014    Stralsund
Ik had gedacht in Kloster (op Hiddensee) het verslagje te kunnen uploaden. Helaas was ik daar niet online.
Dus daarom vandaag in zomers Stralsund!

18-07-2014    onderweg van Møn naar Hiddensee

Al weer een maand geen bericht... schande! Ik schaam me maar niet meer, het is dit jaar blijkbaar zo...

Wat hebben we de afgelopen maand gedaan:
- Kieler Woche
- 5-daagse tocht Kiel – Kiel
- weektocht Kiel – Kiel
- overtocht – Stralsund

Bij de Kieler Woche waren de 12-meters ook weer van de partij. We hadden dit jaar een extreem rustig programma. Alleen de weekenden waren geboekt.
Daardoor hadden we mooi de tijd om wat laatste klusjes af te werken.
Het weer was zoals men dat mag verwachten tijdens de KW: wind en buien...
Ooit was Gijs met de Anna-Margaretha op Agersø beland (wegens een kapotte startmotor geloof ik).
Volgens hem was het daar te klein voor ons.
Dit jaar heb ik het toch geprobeerd, en het paste net...
Prachtige avond.
Nu zijn we onderwegvan Kiel naar Stralsund en zijn we in Vordingborg beland. De noorder haven is voor de meesten niet aan te bevelen. Ook wij baggerden met onze 1.20 diepgang door het slik. En, het is zeer klein. Gelukkig vonden we helemaal aan het eind nog een lege plek...
Van Vordingborg ging het verder naar Klintholm... Vandaag naar Hiddensee.

18-06-2014    Lyø
Al een maand geen bericht... schande! Ik schaam me diep...

Nu dan toch een update. Even terug naar 18 mei. Wat heben we sindsdien gevaren:
- eerst een weektocht die begon met een dag mist, niet fijn als je al bij Kiel-Lighthouse bent.
- vervolgens een weekend tocht
- daarna nog 3 dagen wat aan het schip geklust. - Toen kwam de jaarlijkse Rum Regatta. Dit keer wonnen we 2 eerste prijzen: eerste in de categorie groot-gevleugelte, en first ship home. Dus dit keer geen grote fles rum, maar wel een 1-wiel fietsje om op dit lange schip van achter naar het voordek te kunnen fietsen, en een wisselbokaal.
- De RumRegatta werd gevold door een weektocht
- nogmaals een paar dagen stil liggen, een dagtocht op een donderdag, gevolgd door - een weekend tochtje, en
- nu dan weer een weektocht
Het lijkt wel werken. De zomer is hier aangebroken de laatste weken is het constant mooi weer. Het noodweer wat in Keulen huis heeft gehouden, en ook in Nederland tot overlast heeft geleid, is aan ons voorbij gegaan.

Een zijzwaardje voor de broer van Rigina (nu kaptein op de Swaensborgh).
Onderweg ook veel met ons nieuwe aapje kunnen spelen. Erg effectief die wind daar boven. Dat roept om meer (top)zeilen.
Dan komt toch wel het hoogtepunt tot nu toe, de Rum Regatta...
De prijs van vorig jaar komt onder de kluiverboom. (heeft geluk gebracht)
De aanbreng race van Sønderborg naar Flensburg was weer een mooie oefening. Prachtig zeilweer. Goede start. De Stella Maris deed niet mee, en de Albertha vaart wat beter aan de wind. Dus de rum ging die dag weer naar de Albertha...
De Nobile vond het bij de aanbreng race nodig om met een baggervaartuig de discussie aan te gaan. Ze verloren daarbij hun kluiverboom.
Bij de Rum Regatta zelf hadden we ook weer een goede start. Met een opschieter eindedelijk een keer de Albertha voorbij (vanwege ruime wind). De Stella Maris had problemen met de kluiver, maar kwam desondanks goed mee. wij kwamen als eerste bij het keerpunt. Bij de gijp raakten de Albertha en de Stella Maris in de problemen doordat een jacht zo nodig binnen door de gijp wilde maken, maar niet gijpte. Ze voeren gewoon rechtdoor onder de boeg van de Albertha en haakten met hun bakstag aan de kluiverboom. Hierdoor kwamen de Alberthe en de Stella Maris naast elkaar te liggen, en duurde het even voor ieder weer verder kon.
De Albertha hield het voor gezien, en de Stella Maris zette de achtervolging in. Deze kan natuurlijk harder en hoger, en was al snel naast ons.
Ton bleef aan onze lijzijde zijn koers houden waardoor we samen met een paar meter verschil zij aan zij op de finish afstoven. Mooie plaatjes... Ik ben benieuwd wanneer we er een paarvan te pakken krijgen.
De Stella hoefde maar even loeven en we waren gezien. Blijkbaar wilden zijn gasten de rum ;-)
Al met al hadden wij wel de prijzen: 1ste in de klasse Gro&ligsz; Geflügel, en de wisselbeker voor first home.
Met mooi weer kom je ook mooie schepen tegen...
Jan kwam nog langs met een klein lasklusje voor me. Hij had een scheur in de klauw van het grootzeil. Kon ik weer even lassen oefenen...

18-05-2014    Schleimünde

Wat hebben we de laatste tijd uitgespookt...
We lagen eind april iets meer dan een week stil. In die tijd was het prachtig weer en hebben we veel aan het verfwerk gedaan. Railingen opgeknapt, op de dekken de roestplekken te lijf gegaan. Regina is daarbij onbetaalbaar.

1 mei viel op een donderdag, en dat heben we benut om als test een vierdaagse tocht met individuelen te varen. De test was geslaagd, het bootje zo goed als volgeboekt. Marion is daarvoor niet naar Kiel heen en weer gereisd, maar Stefan heeft voor haar ingevallen.

Op de heenweg, op het wad, had Stefan fotos van de zandpatronen op een zandbank gemaakt (ZOL 10), deze heeft hij op de mist dag bewerkt. Nu hangen 10 prachtige plaatjes in het dagverblijf. Deze kunstwerkjes zijn te koop, en (op maat) te bestellen bij Stefan.

De Hamburger Geburtstage zijn gelukkig aan ons voorbij gegaan. Wat een pokkeweer was het dat weekend (1ste weekend van mei).

Dat weekend was Regina even naar huis om te verhuizen, en omdat ik toch niks aan het schilderwerk kon doen (buiten) ben ik met een van de Holtenauer kennissen naar Seebül (westkust Scheswig, bij Sylt) gereden en hebben we daar het muzeum van Emil Nolde bezocht. Emil Nolde is een bekende duitse impressionist (ik had nog nooit van hem gehoord) die in de oorlog lid was van de NDSP, maar zijn werk was als entartet bestempeld.
Voor meer info zie: www.nolde-stiftung.de, en wikipedia

Nog eens 10 dagen aan het schip gewerkt. Vanwege het slechte weer deze keer ook binnen. Het aanrecht van de keuken opgeknapt, en de tafels een keer opnieuw gelakt.
Gelukkig knapte het weer op, en konden we de dekken ook verder afmaken. Alles ziet er nu tip-top uit.

Het vaarseizoen is nu echt begonnen: Alle schepen zijn na Hamburg weer op de Oostzee, de haven ligt vol.
Afgelopen woensdag een dagtochtje gevaren, nu een weekend, volgende week een 5-daagse, met aansluitend weer een weekendtocht.

En daarna wordt het weer RumRegatta tijd... altijd weer een feestje.

27-04-2014    Kiel-Holtenau

Na Cuxhaven zijn we eerst nog even naar Glückstadt gevaren. We waren immers een beetje vroeg. Dat had ik beter kunnen laten, want de volgende dag woei het echt stevig, en konden we met flinke golven en een stevige stroom een uurtje voor de sluis 'dobberen'...

Vervolgens hebben we van dinsdag 8 op woendag 9 april in het Gieselau Kanal overnacht.

Het kanaal was dit jaar echt veel groener dan anders.
De giek is ondertussen (natuurlijk) klaar. Met dank aan Arie en Jack...

De laatste laagjes lak heeft Regina de afgelopen dagen gedaan.

Vervolgens hebben we – met veel wind – een weektocht gevaren.
Vanzelfsprekend zat een bezoek aan Marstal in het programma. De Bonavista II vordert langzaam, maar gestaag...

Na de weektocht liggen we nu een weekje met prachtig klusweer in Holtenau.

Regina is maandag aan boord gekomen, Marc is dinsdag naar huis gegaan, en Marion is donderdag vertrokken.
De voet van Regina is ondertussen (bijna) helemaal in orde. Ze heeft er in ieder geval geen last meer van.
De laatste 5% duren altijd een langer dan je denkt...

Op de steiger slaat de lente echt toe...

06-04-2014    Duitse Bocht

De blaadjes komen deze keer al vroeg aan de bomen. Ik ben benieuwd hoe het Kieler Kanaal er dit jaar uit ziet.
29 maart
De broer van Hilde is deze winter helaas te jong gestorven. Hilde wilde graag de as bij Marken verstrooien. Wij hebben geholpen dat te realiseren door met de vrienden en bekenden die daar bij wilden zijn naar het Paard van Marken te varen. De omstandigheden waren ideaal: zonnig lenteweer met een gustig windje om van Marken naar Enkhuizen te zeilen.
De volgende dag met net iets te weinig wind zijn we naar Kornwerderzand gezeild.

Op maandag de nieuwe bezaangiek – die keurig voor ons klaar lag – bij SRF opgehaald.
Met de giek aan dek via Leeuwarden richting Lauwers gevaren. In Dokkum hebben we overnacht.

1 april
Via Lauwersoog, en natuurlijk even de CIV, het wad op. Dat bleek later niet z'n gunstige beslissing. In de Zuid Oost Lauwers liepen we vast en vielen droog, 's avonds nog even verlegd om op tijd het wantij op het Groninger wad te passeren. Het leek prachtig weer toen we begonnen met het anker op te halen. Toen we 10 meter binnen hadden kregen we te maken met zeemist. We moesten noodgedwongen in de Zuid Oost Lauwers voor anker blijven. De mist trok die dag niet op! De volgende dag lukte het wel om het wantij te passeren, maar opnieuw kwam de zeedamp binnen rollen en moesten we bij de Ra 10 weer voor anker. Twee uur later konden we verder naar Borkum – het was te laat om Greetsiel nog te bereiken.

Van Borkum zijn we naar Baltrum gevaren. Daar heb ik het oude beslag op de nieuwe giek gemonteerd.
Van Baltrum ging het naar Spiekeroog. Nog steeds is het zicht zeer matig!

6 april
Vanochtend vroeg, met afgaand water, het zeegat uit en koers gezet richting Cuxhaven. Vandaag miezert het, en het zicht is nog steeds matig tot slecht. We heben daarentegen wel een supergunstige wind (Z 4) om de hele route te zeilen.

23-03-2014    Haarlem

Tja, de lente equinox zit er al weer op. Het vertrek richting Kiel staat voor de deur.

De voorbereidingen voor het seizoen liepen op rolletjes. Alle keuringen goed doorstaan.

Helaas heeft onze maat voor dit seizoen een ongelukje gehad, en kan daardoor pas in Kiel het werk hervatten. Gelukkig heeft Marion tijdens het Kenau festival in de buurt kennis gemaakt met een enthousiaste inval-maat. Marc-Siebren heeft de afgelopen weken op maandag en dinsdag geholpen met de voorbereidingen voor vertrek. Hij heeft enorm geholpen, en het schip al een beetje leren kennen. Hij heeft veel zin in de komende reis.

We ontdekten – zo kort voor vertrek – toch een mankement... Bij het schilderen van de giek van de bezaan bleek deze slechter dan op het eerste gezicht duidelijk was. Eerst nog even twijfel, maar uiteindelijk het zekere voor het onzekere genomen. We besloten geen provisorische reparatie te doen die, voor je het weet, een seizoen mee moet. Dus, snel met SRF overlegd, en een nieuwe giek besteld. Deze ligt volgende week, als wij Harlingen aandoen, daar voor ons klaar.
Wat een geweldige service!

05-01-2014    Haarlem

Gisteren ontving ik de lang verwachtte foto van Rendert-Jan de Waard. De foto die gebruikt is bij de ombouw van de Pegasus naar het charterschip wat het nu is. Zo te zien was het vroeger een eenmaster!

Terugkijkend op 2013 gaan natuurlijk ook onze gedachten terug naar het overlijden van Henk Wever. Voor mij (en waarschijnlijk voor velen die zijn lessen hebben gevolgd) was hij degene die de basisregels van de veilige navigatie in deze mindmap heeft gestopt.

1. Altijd de grootste kaart gebruiken
     2. Altijd een koers in de kaart zetten
     3. Loden
     4. Loggen
     5. Look-out
     6. Nooit op een (1) waarneming vertrouwen (always double-check)
     7. Regelmatig een fix nemen

28-12-2013    Haarlem

Een mooi, gezond, gelukkig 2014.
Ook wensen wij allen datgene wat niet te koop is,
en met wat goede wil desondanks toch ruimschoots voor handen.

Wij hebben ook vorig jaar weer veel te danken aan onze duitse gasten

Wir danken Allen die, mit uns, dieses Jahr die Pegasus gesegelt haben.
Wir hoffen das einjeder gute Erinnerungen behalt an die gesegelte Törn.

Für uns war es ein gutes Jahr: Viel schöne Tage mit gutes Wetter, kein Erger, aber über alles: sehr angenehme Trainees und Gäste.

Die Pegasus ist jetzt wieder in Haarlem. Im Winter kein Fahrten, das heist zeit für Verpflegung.

Dank an allen. Zusammen habt Ihr es möglich gemacht das wir die Pegasus wieder ein Jahr in die Fahrt behalten können.