Pegasus Charter: Logboek 2015

Contact

Logboek 2015

13-12-2015    Haarlem

Regina had de muziek van een song al eerder gecomponeerd.
Deze zomer heeft ze de tekst erbij geschreven.
Onderweg hebben Stefan en Regina samen het filmpje opgenomen en samengesteld...
Vandaag kreeg ik de link naar YouTube (https://youtu.be/bo6d5-ygKL8) waar het filmpje te bewonderen is.
Kijk zelf, en geniet.
Wij zullen Regina's live muziek aan boord (en in de Irish Pub van Marstal) missen.

09-11-2015    Haarlem

Het seizoen zit er op. Dit jaar geen dok, dus buitenom ziet het er (nog) niet erg gelikt uit. Dit komt omdat ik heb besloten te kijken of de inspectie van het onderwaterschip dit keer door een duiker te laten doen...

Er ciculeren al grappen dat dit logboek geen logboek is, maar een ... lochboek ...
Ik heb het er wel naar gemaakt (volgend jaar beter?)

In het kort de terugreis:

5 oktober
Begin van de terugreis. Zoals bekend worden de verouderde houten dukdalven in het Kieler Kanaal vervangen door stalen palen. Daarvan zijn overigens de eersten er ook al uit gevaren. Bij Breiholz was het achterstallig onderhoud wel heel erg duidelijk, die zullen volgend jaar wel van staal zijn...

De nacht hebben we doorgebracht aan de palen bij Dückerswisch. De dag daarna door naar Cuxhaven.
Het weer en het tij waren gunstig om in een keer naar Wangerooge door te varen.

Met een heerlijk rustig met een windje ZO 3-4, en golfhoogte 0,5 m leek de ze bij overtocht van de Elbe naar de Harle wel het IJsselmeer. Doordat we een dagje eerder waren, en er afpraken waren dat op Wangerooge een paar gasten aan boord zouden komen bleven we een dagje liggen.
9 oktober
Er is inmiddels al dagen een harde Oosten wind. Dat betekent verlaging van het tij. Doordat de dagen kort zijn, en we geen haast hebben kunnen we prima met hoog water over het wad.

Eerst doen we Langeoog aan, en vervolgens gaan we door naar Norderney.
Vrijwel alles onder zeil.
11 oktober
Van Norderney gaat het via Norden – waar we weer een paar gasten ophalen – naar Juist.
Ook op dit traject hebben we weer vrijwel alles gezeild.

12 oktober
Nog steeds een stevige Oost-zuidoosten wind! Ik zie op tegen de teis over het Groniger wad. Want de verwachting is dat de wind naar NO zal krimpen en toenemen naar 6 Bf. Met zo veel wind, en naar verwachting aardig wat verlaging kan het een probleem worden daar de wantijen goed over te komen. Ik besluit daarom die dag in een (1) lange slag (1 gijp) via de Ooster Ems naar de Lauwers te zeilen.

Dus waren we weer relatief snel een flink stuk opgeschoten. Daardoor was er tijd over om (14-10) naar Schiermonnikoog te gaan.

Het bleef hard Oost waaien. Gelukkig liep het tegen sprongtij, dat zorgde voor de nodige compensatie van de verlagingen.

De dagen erop ging de reis achtereenvolgen naar Ameland, Terschelling en vlieland. Harlingen werd op de 17e het eindpunt voor onze gasten.
Die laatste dag werd afgesloten met een mooie blik op het deelnemrsveld van de Kuipers-Brandaris race.

18 oktober
Vanaf nu wordt het een familie uitje: Eerst naar Vlieland terug. De mensen die ons op internet volgen zullen gedacht hebben dat we op Vlieland iets achter gelaten hadden... Op vlieland kwamen ook: de (andere) grootouders van Teije, en de extra bemanning aan boord.

23 oktober
De laatste etappe. Eerst van vlieland naar Staveren. Aanvankelijk zouden we naar Makkum, maar door de vlotte reis waren we vroeg door de sluis bij Kornwerd. Daar kozen we voor bestemming Workum. Onderweg de havenmeester gebeld. Deze meldde dat de strontrace gevaren werd; dus toch maar door naar Staveren. Dat was gunstig voor de volgende dag. De wind zou naar het zuiden gaan draaien. Dat gebeurde ook, en we konden mooi het ingekortte traject in zijn geheel zeilen.

In Enkhuizen ging de familie van boord.

Zondag 25 oktober naar Amsterdam. Een groot deel konden we zeilen. Kort voor Marken viel de wind totaal weg. Alle zeilen waren mooi gedroogd, en met het mooie weer zijn we onderweg begonnen met aftuigen.
In Amsterdam kwamen we in de Houthavens terecht.
Gelukkig belden we maandag ochtend naar de verkeerspost, daardoor ontdekten we net op tijd dat de brugbediening dit jaar anders is dan voorgaande jaren. 10:30 i.p.v. 12:00. Snel vertrokken om de A9-brug te halen. Dat lukte prima, daardoor waren om 12:00 uur al in Haarlem.
Prachtig weer... Direkt maar de rest van de zeilen ook opgeborgen.

Intussen is de feestverlichting ook al weer ontstoken.

03-10-2015    halverwege Bagenkop – Kiel

Rond mijn verjaardag hadden we even vrij. Een paar dagen geen vaart was wel lekker. Op het fjord werd een megajacht getest. Waanzin, 130 m lang, masten van 90 meter (zonder verstaging!). De Aphrodithe voer er langs richting sluis, zijn masten waren net zo hoog als het vrijboord.

Ik wilde eigenlijk mijn verjaardag niet vieren..., maar dat ging mooi niet door: surprise! (op de 21ste). Dat was een gezellige avond.

We zijn bijna weer terug van onze laatste tocht.
Heen en weer naar Wismar in 8 dagen. De vooruitzichten waren gunstig: de wind matig; eerst wat W en NW, daarna door het noorden naar het oosten draaiend. Dat leek uitstekend voor deze reis. De klant had de wens Lübeck of Wismar al lang geleden uitgesproken. Ik zag daar aanvankelijk tegenop, met veel W-wind terug knokken door de Fehmarn Belt met stroom tegen... is begin oktober geen pretje
Met de genoemde vooruitzichten werd Wismar zeer realistisch. Een prachtig stabiel hogedrukgebied zorgde inderdaad voor prachtig mooi najaarsweer.

Alleen met de windrichting kwam het niet helemaal uit: die draaide inderdaad op westelijk toen we Fehmarn al voorbij waren.
Maar ja, het is zoals het is. Wismar is mooi, en Timmendorf – ja alweer een nieuwe haven! (#11)) – is leuk om aan te lopen.

Het hogedruk gebied zorgde ook voor veel radioverkeer. Op een gegeven ogenblik hadden we de franse -, de engelse -, de nederlandse -, de zweedse -, en de poolse kustwacht, samen met de diverse verkeerscentrales en loodsdiensten van verre oorden op de marifoon.
Op de AIS had ik ontvangst van een paar schepen bij Hull 400 mijl bij ons vandaan. Naar het oosten beperkte het zich tot Bornholm (140 mijl).

Verder zijn er veel kraanvogels onderweg. Ook altijd weer een indrukwekkend gezicht, grote groepen in waaier, op iets grotere hoogte, richtng ZW.

17-09-2015    Kiel

30 augustus – 5 september: Stralsund - Kiel
Via Darßer Ort (de vluchthaven) naar Gedser, en via de Guldborgsund naar het Smålands Fahrwasser. Dat alles met invalmaat Laura die het uitstekend deed. Laura viel in voor Regina omdat Regina de rechtzaak - die gevolg was van een aangifte van gevaarlijk rijden - bij wilde wonen.

In Guldborg sloot Jan met de Skylge aan. De volgende dag met veel wind tussen de eilandjes door naar Sakskøbing (nieuwe haven nr 9). Jan vond dat wel een goed plan, en ging ook naar Sakskøbing. Gevolg was wel dat we 2 dagen dicht bij elkaar in de buurt voeren. Dat leverde weer mooie plaatjes op.

Sakskøbing was leuk. Onder zeil er naartoe, en er ook weer onder zeil uit gevaren. We waren duidelijk erg welkom. Zeker voor herhaling vatbaar. De kunsttentoonstelling in een oude suikerfabriek was ook zeer de moeite waard.

De tweede helft van de reis stond ook weer in het teken van veel wind. Via een tussenstop in Spodsbjerg (nieuwe haven nr 10) zijn we snel naar de Schlei gegaan (motorsailend) om de laatste dag van de terugtocht naar Kiel met een dikke ZW wind te kunnen zeilen.
De kollegas die die zaterdag de Tiessenrace voeren hadden het denk ik zwaar die dag.

Bij het verlaten van de Schlei toch nog weer een zeearend op de pier. Altijd indrukwekkend zo'n groot beest.

Aansluitend hadden we een paar dagen vrij. Dat kwam wel goed uit zo een paar dagen rust na een periode van alsmaar varen.

10 – 16 september
We hebben net een dagtocht, een weekend met aansluitend een 3-daagse achter de rug .
Nu dan de laatste loodjes: morgen een 3-daagse tocht, dan een kleine week vrij voordat we de laatste tocht (8-dagen) voor onze thuisreis varen. Daarmee lijkt het aftellen wel een beetje begonnen...

Onderweg kom je toch altijd weer grappige plaatjes tegen.

28-08-2015    Kloster (Hiddensee)

Hoog tijd voor een nieuwe bijdrage.
We waren op weg naar de Hanse Sail.

De 25ste Hanse Sail was een succes. Het was ook dit jaar weer een mooi feestje.
Veel schepen grote schepen, ook dit jaar.

Met een lichte oosten wind hadden we wel last van de roet uitstoot van de stoomschepen. Vettige vlokken zijn niet makkelijk weg te werken!

Na Rostock eerst naar Stralsund. Vandaar verder via de Peene en het Haff naar Szczecin.

Wissel- en rustdag in Szczecin .

Op de terugweg veel zeearenden gezien.

In Swinoujscie hadden we een incidentje... Ik was er van overtuigd dat we in de gemeentehaven lagen, en niet in de jachthaven. Bij vertrek was er nog niemand langs geweest, dus ik dacht "die sturen een rekening...". Toen we eenmaal buiten waren kregen we een bootje van Border Control langs. Die stuurden ons terug om het havengeld van de jachthaven te voldoen. Een rekening opsturen is er daar (nog) niet bij. Wel een aparte gewaarwording om met zwaailicht begeleiding naar binnen te varen:-)

Gelukkig lukte het op de terugweg om het eilandje Ruden aan te doen. Dat zou wel eens een van de laatste keren geweest kunnen zijn, het natuurgebied word voor bezoek vrijwel totaal gesloten. De haven is in zeer slechte staat. Het onderhoud is niet op te brengen.

Via Sassnitz bij de krijtrotsen langs.
Lohme was ook de tussenstop voor een paar vissers. Het water in de haven was dood, waarschijnlijk door de aanwezige algen. Bij het manouvreren kwam zoveel zwavelhoudend materiaal van de bodem naar boven dat veel vissen stierven door zuurstofgebrek.

Na vandaag is ons verblijf in het oostelijk deel van ons vaargebied ten einde. Zondag gaat het weer richting Kiel.

02-08-2015    Orth (Fehmarn)

Vandaag (2 augustus) op weg richting Rostock voor de Hanse Sail (dat is aanstaand weekend).
De langere tochten van juli zijn nu achter de rug.

Marc-Siebren is in Århus weer aan boord gekomen. Deze keer om Regina te vervangen tijdens haar vakantie.
Van Århus (daar waren we gebleven) terug naar Kiel (2e helft van een 14-daagse).

Marc klimt graag, dus had ik dit klusje voor hem bewaard.

Vervolgens een drie-daagse met teambuilding, en aansluitend een lange tocht van 15 dagen.
Op Strynø (de laatste dag van de 3-daagse tocht) kwam Marc in het dorp een houtkachel tegen die gratis mee te nemen was...
De 15-daagse reis ging via de Kleine Belt naar het noorden en vervolgens rond Samsø met een tussenstop op Sejerø Op de terugweg toch weer een nieuwe haven aangedaan: Horsens (de 7e dit jaar) en vanwege de windverwachtingen weer voor de Kleine Belt gekozen.

Aanvankelijk zouden we een dagje in Horsens verwaaid liggen vanwegede storm die in NL nogal wat schade heeft opgeleverd.
Later bleek de wind in de namiddag dusdanig afgenomen dat we toch besloten naar het eilandje Hjartø te zeilen.

De afgelopen weken waren koud, een beetje nat, en erg winderig.
Al met al tot nu toe deze zomer een krap weekje mooi weer gehad.

Vandaag eindelijk weer eens zon, maar de wind blijft toch een beetje koud!
05-07-2015    Århus

Deze week zijn we met de eerste helft van een 14-daagse richting Århus. Daar wordt door de gasten gewisseld, en volgende week weer terug naar Kiel...

Waar waren we gebleven.... De laatste week van mei
22 – 25 mei
Een driedaagse met individuelen. "Wenn Nord, dann Orth" (wind en Fehmarn) en vervolgens met niet veel wind via Bagenkop weer naar Kiel.

Daarna volgde een korte periode vrij. Dit werd iets korter doordat de Eye of the wind pech had met z'n achteruit. Ik kom van hen de driedaagse (4 – 7 juni) met individuelen overnemen. Bemanning van de Eye (kok, maat, en dekhand) meegekregen, want Regina was die dagen nog vrij.

Een kennis uit Holtenau had een "Nagelstudio" georganiseerd op een terrein aan het fjord dat recent is vrijgegeven voor publiek. Hiernaast het resultaat.

Tussendoor tijd voor voorbereiding, verbetering en onderhoud. De verstaging van de steng zat toch niet helemaal goed, dus dat hebben we verbeterd. Register holland had bij de laatste inspectie een plekje gevonden in de hommer van de bezaan dat onderzoek, en onderhoud nodig had. Gelukkig viel het mee.

Van 8 tot 12 juni een tochtje met een oude klant. Das was een prettig weerzien.
Vervolgens van 15 t/m 19 juni een vijf-daagse met alweer een trouwe klant.
Onderweg prachtige luchten... Het is dan ook bija de langste dag.
Die nieuwe topzeiltjes doen het fantasties. En ook het andere speelgoed wat ik deze winter heb gekocht doet het geweldig. Dat geeft echt vaart bij niet al te veel wind.
En dan is het weer Kieler woche (21 – 28 juni)
Altijd een inspannende tijd met lange dagen. En, altijd gebeurt er wel ergens wat. Deze keer ook bij ons. Weliswaar niks ernstigs, maar toch: Terwijl wij aan de kade liggen... klein manouevreerfoute van de buurman, en een kluivereboom haakt in de verstaging... Ploing.
KW met de grote schepen: Georch Fock, Dar Mlodziezie, Sedov, Seacloud II,... etc.
KW met ook heel veel kleintjes..., en ons er tussenin.
21-05-2015    Kiel-Holtenau

Zoals al door menigeen is opgemerkt... het logboek moet nodig bijgewerkt worden...

11-04-2015
Doordat we vroeg op de Elbe waren hadden we tijd om nog een extra haven aan te doen voordat we het Kieler kanaal in gaan. Het werd Lühe (zuidwestoever kort voor Hamburg). daar braken we weer een voortros. In Otterndorf was er een gebroken doordat we van een slikbankje afgleden. In Lühe doordat de tros aan een scherpe paal bleef hangen.
Regina heeft nu helaas een voortrossentrauma...

Na Lühe belandden we in Brunsbüttel omdat Glückstadt vol lag met binnenvaart vrachtschepen die van plan waren om een paar maal te gaan verhalen wegens overslag.
Kijk je 's ochtends uit het raam, zie je een half schip!
13-04-2015
Ieder jaar zijn er toch weer nieuwe exermplaren die aan vervanging toe zijn. Nog even, en ze zijn allemaal van staal. Maar, ook die worden scheef gevaren. de eersten ontbreken al.
Na nog een tussenstop in het Gieselau Kanal komen we op 14 april in Holtenau aan.
En daar staan als vanouds Nele en Sigi klaar om de lijnen aan te pakken. Altijd weer een warm welkom!
20 – 24 april 2015
Rondje Dänische Südsee gevaren mer een schoolklasje.

25, 26 april 2015
Weekendje heen en weer naar Sønderborg met redelijk veel wind, en wat regen...
26 april 2015
MOB!!
Terwijl we nog wat uit zitten te waaien van de terugtocht zien we ineens zwaailichten en allerlei ambulance personeel op de kade.
Op een jacht vlak achter ons was iemand bij het op de steiger stappen uitgegleden en te water geraakt. De steiger was door de regen en de algen erg glad geworden.
Gelukkig had het jacht een zwemplatformpje achterop en kon de gewonde persoon daarop gehesen worden.
Maar, hoe verder? Hoe kom je van zo'n platformpje in de ambulance? Dat had heel wat voeten in aarde, en deed ons beseffen dat het erg moeilijk is om een gewond iemand (in dit geval de heup uit de kom) fatsoenlijk uit het water te krijgen.
Ons bijbootje was nodig om de overtocht van het platformpje naar de steiger mogelijk te maken. Voor de overtocht bleek verder onze brancard een zeer nuttig hulpmiddel. (Dat wat de ambulance bij zich had voldeed niet voor dit geval.)
Vervolgens van de bijboot de steiger op... Daar bleken heel wat handen voor nodig!
De Loth Lorien wordt versierd...

29 april – 8 mei 2015
Een tiendaagse tocht met de Lernwerft, een bijzonder (club van Rome) onderwijs school hier uit Kiel. Het was in alle opztichten een fijne tocht. Alle soorten weer gehad onderweg. Rondom Fyn is niet gelukt, we zijn tot Fredericia gekomen... (en terug).
11 – 13 mei 2015
Een driedaagse dit keer. Helaas was er niet voldoende wind om naar Denemarken te zeilen. Het werd Schleimünde en Damp.
14 – 17 mei 2015, Rum Regatta
Als ieder jaar: goed verzorgd, en een goede geluimde crew.
Regina werd helaas ziek. Gelukkig was Marion aan boord.
Zij heeft Regina vervangen waardoor we toch mee konden zeilen.
We vielen zelfs in de prijzen!
Ondanks het gegeven dat we nooit door de finish gezeild zijn (wel door de startlijn, maar niet tussen finish-schip en -ton), en we als derde "aankwamen" kregen we de tweede prijs toebedeeld! (dat hadden we eerder beleefd, maar dan andersom!)
De rum hebben we de rechtmatige winnaar (de Albertha) toe laten komen.

Meer fotos (gemaakt door gasten) verwacht ik later nog.

De terugreis ging – boord aan boord met de Stella Maris – in record tijd!
(51 nm, in 7 uur uit en thuis)
19 mei 2015
Omdat Regina nog in het ziekbed lag heb ik voor onze avontocht hulp gekregen van vriendelijk collegae die een vrije avond opgeofferd hebben om me uit de brand te helpen. (Voeren we ineens met 2 kapteins en 2 stuurmannen op 1 schip)
Wel een angstaanjagende bui over gekregen
Gelukkig zat er niet al te veel wind in, maar wel wat hagel

10-04-2015    Otterndorf

Vanaf Harlingen naar Terschelling gezeild. In de West Meep liep het tij nog tegen, en de wind viel wat weg. Dat is geen gunstige situatie om voortgang te maken. Dus, het laatste stukje op de motor... Zeilen met een gebroken enkel gaat wel, maar het is niet lekker. Men is dan toch een beetje gehandicapt

Vervolgens naar Ameland. Bij de Blauwe Balg konden we nog een flink stuk zeilen vanwege de NO-wind. We kozen voor het Kikkertgat, daar kwamen we goed weg want we liepen nog bijna vast met half tij afgaand water...

Van Ameland naar Schier was hoofdzakelijk op de motor. De geul naar Schier en de haven zou de volgende dagen uitgebaggerd worden. Dat was wel nodig, er was ongeveer 30 cm minder water. Bij binnenkomst met 20 cm verlaging gingen we dan ook aardig door het zand (cq bagger).

De volgende dag bij vertrek ging het ook maar net goed (ook weer verlaging). Het was nog even spannend of er wel genoeg water zou komen. Maar dat ging goed. De reis naar Lauwersoog ging weer gedeeltelijk op zeil.

In Lauwersoog hadden we (gedeeltelijk) een bemannings wissel. Pasen was voorbij, en de reis over het oostelijk- en duitse wad stond voor de boeg.
Dinsdag vertrokken we uit Lauwersoog met het plan om op zondag in Cuxhaven aan te komen.De weerberichten voor de komende dagen waren goed, maar voor het weekend werd aanvankelijk veel wind uit ZW voorspeld. Dus maar zien hoe het zou lopen: of iets sneller of op het wad wachten tot de wind weer weg zou zijn.
De tocht over oostelijk wad ging voorspoedig, we belandden met toch aardig wat gezeild te hebben in Borkum. Daar liep later ook de Skylge met schipper Jan binnen.

Van Borkum over het wantij naar de Ooster Eems. Daar konden we alle zeilen zetten (N 2-3). De nieuwe topzeilen staan er prachtig bij. Van onder gezien passen ze perfect. Ik ben benieuwd hoe de fotos van een afstandje er uit gaan zien...
Ook deze dag stond er niet genoeg wind om tot voor de haven te zeilen. De stroom voor de kop van Norderney was zo sterk dat we ongeveer tot stilstand kwamen. De Skylge had deze dag hetzelfde plan als wij en kwam gezellig naast ons liggen.

In Norderney vatten we het plan op om de volgende dag achter Langeoog voor anker te gaan. Toen waren de voorspellingen nog rustig weer voor het weekend. We zouden dan over de Jade en de Weser en het wad naar Neuwerk kunnen varen. Onderweg kwamen we echter tot de ontdekking det de verwachtingen er toch lichtelijk anders uitzien dan de dag ervoor. Meer wind! Ik besloot om niet droog te vallen en door te varen naar Spiekeroog (ook geen slechte plek). Dan was vrijdag nog een mooie rustige dag om in een keer naar de Elbe en Cuxhaven te varen.

Dus, op vrijdag vertrokken we vroeg uit Spiekeroog. Met half-tij spoelden we naar buiten. De zee was spiegelglad, en het zicht was goed. De reis liep voorspoedig...15:40 Otterndorf.

01-04-2015    IJsselmeer

Hééél ernstig natuurlijk dat er al die tijd geen update is geweest...!! Dat belooft niet veel goeds voor dit jaar ;-)
We gaan toch proberen het beter te doen.

De 30ste uit Haarlem vertrokken.
Met een gehandicapte kapitein... Die was zo verstandig de woensdag voor vertrek zijn enkel te breken. Niet echt handig.
Maar met een ervaren bemanning, en meer handen aan dek dan andere jaren is het goed te doen.
Gelukkig draaide de A9 brug (er was veel wind bij ons vertrek), weliswaar met een kleine hindernis, want de aanmeldprocedure (vanwege de winterdienstregeling) was nog niet helemaal helder. Het uitzendburo (voor de bediening) las de e-mail van onze aanmelding pas een kwartier voordat de brug bediend moest worden. Dus, 12:00 ging niet lukken. Het werd daardoor een uurtje later: de bediening van 13:00.

Op het Noordzee kanaal stond een stevige Westen wind waardoor we op het fokje met 6 kn naar Amsterdam konden zeilen.

In Amsterdam kregen we onze eerste verwaaide dag aan de broek. De Schellingwouder brug werd niet bediend. De storm die over kwam (vlagen 9 – 10) kreeg in Duitsland zelfs een naam.

Vandaag bijtijds door de Oranjesluizen om de brug van 09:00 te nemen. Die draaide gelukkig wel, al was het op het randje.
Op dit moment lopen we, met gereefd groot zeil en fok, tegen de 8 kn richting Enkhuizen. Waar we vandaag uit gaan komen is nog even de vraag. Met de voorspelling van een ruimende wind voor morgen hoop ik toch dat we Makkum bereiken. We gaan het zien...

02-04-2015    Makkum

We besloten om niet in Enkhuizen te stoppen, maar door te varen. Motorsailend met alleen gereefd grootzeil hebben we Makkum toch bereikt.
Vandaag nog steeds Noord 6. Ben blij dat we gister zijn doorgevaren en ook niet in Staveren zijn gestopt...

Vandaag door, klein stukje naar Harlingen. Daar komen weer nieuwe gasten aan boord.

27-12-2015

Wij wensen iedereen datgene wat niet te koop is:
een mooi, gezond, en gelukkig 2015

Wij hebben ook vorig jaar weer veel te danken aan onze duitse gasten...

Wir wünschen Euch das was nicht zu kaufen ist:
ein schön, gesund, und glücklich 2015

Wir danken Allen die, mit uns, dieses Jahr die Pegasus gesegelt haben.
Wir hoffen das einjeder gute Erinnerungen behalt an die gesegelte Törn.

Zusammen habt Ihr es möglich gemacht das wir die Pegasus wieder ein Jahr in die Fahrt behalten können.