Pegasus Charter: Logboek 2016

Contact

Logboek 2016

16-09-2016    Strynø
Zo te zien is het bijhouden van dit logboek volledig ingestort...
Nu toch nog een poging om het gat te vullen.
Juli
De 6e juli lagen we verwaaid in Lyø. Het was erg winderig die week.
11 - 17 Juli Dat was een rustig weekje deense Zuidzee.
18 - 24 Juli En weer een ronje deense Zuidzee. Het plan was om naar het noorden te gaan richting Lohals. Maar, bij de brug van Rydkøbing aangekomen durfde ik het niet aan om onder de brug door te varen. Dus moesten we over naar 'Plan B', en belandden we op Strynø. Dit keer kregen we daar bezoek van een hele zwerm zwaluwtjes die op de voortros een stekje zochten.

Na nog een 5-daagse werd zaterdag de 30e de verjaardag van Torsten aan boord gevierd. Eerst 's ochtends nog een beetje regen, maar het werd toch een geweldig mooie dag op het water.

Wat een weer...
Mooi, maar regelmatig ook veel wind in Juli.

Augustus
Begin Augustus weer naar de Hanse Sail. Zoals vaker zijn we weer via het Smålands Fahrwasser en door de Guldborg Sund gevaren.Aan de zuidkant van de Sund troffen we een gerstrandde Haikotter (Phoenix) aan die we op sleeptouw konden nemen naar Nysted. De Nakskov I was uitgevaren moest hoognodig overnemen wegen het manouevreren in de haven. Daar hadden we voor het eerst in jaren een plekje gekregen ondanks de Haikotter race.

Dit keer waren er niet zo veel echt grote schepen omdat die onderweg waren met de Tall Ships Races van Portugal naar Antwerpen.

De Hans Sail was wel weer een feestje. Heel gezellig aan boord met veel hulp van vrienden.
Geweldig weekend!!

En natuurlijk was er de krant!
Na de Hanse Sail werd het weer Greifswalder Bodden. We waren lang niet in Thiessow geweest, dus toen de gelegenheid zich voordeed grepen we onze kans om het Sud Perd te bezoeken.
Vandaar zijn we naar het Achterwasser gegaan waar we een voor ons nieuwe haven aanliepen. Stagnieß was klein, maar fijn.

Met lekker weer is het lekker zeilen. Voor de wind weer wat nieuws geprobeerd: een 2e stagzeil. Het werkt!
Rügen Rundt is toch altijd een wens van duitse zeilers. Het weer liet het toe, dus belandden we in via de Krijtrosten in Lohme.

Aldaar - ik zou haast zeggen zoals gewoonlijk - zeearenden, en natuurlijk aalscholvers. Onderweg hebben we ook de eerste kraanvogels over zien komen.
September
Alweer tijd om terug richting Kiel te gaan. De vooruitzichten waren niet erg gunstig: iedere dag een stevige westen wind! De eerste dag van de terugreis bracht ons in Kloster op Hiddensee. De tweede dag begon met een ongelukkige manouevre in de haven waarbij ik een jachtje met de kluiverboom oppikte. Gevolg een gebroken giekje van de bezaan, en beschadigde verstaging. De Skylge was ons vooruit, en schoot tegen de wind en stroom in echt niet op. Voor hen werd het een lange dag naar Darßer Ort. Ik besloot binnen te blijven; een verwaai dagje in Wiek (Rügen).
Vervolgens zijn we naar de Grøn Sund overgestoken, en om wat mijlen te maken doorgevaren tot Vordingborg. De snelweg brug bij Støbbekøbing staat wel voor 26 meter in de kaart, maar lijkt toch minder spannend dan de spoorwegbrug bij Vordingborg.

We besloten de brug maar eens te meten. We hebben de pikhaak van 10-cm streepjes voorzien. die hebben we in de mast gehesen, en met de vleugel gekeken hoeveel de pikhaak erboven uistak. We telden 11 stenen.. De brug tikte op 25 cm van de top de stok aan. We hadden dus nog 40 cm (+) ruimte. Spannend was het wel!
Op een dagtochtje kwamen we weer eens langs Jacht "A". Dit keer was het weer uitgepakt...

Bij binnenkomst in Holtenau zwom er plots een echte dolfijn naast het schip! Hij ging mee, en later werd er met hem gezwommen.

Dat werd echt een feestje naast ons schip. Half Holtenau op de steiger, velen in het water. Ik dacht "als ik het nu niet doe, dan zwem ik nooit met een dolfijn". Geweldig, dat beest was nieuwsgierig, en kwam me aankijken, en aanraken... Best spannend, scherpe tandjes... Maar hij zocht de mensen op, en was uitermate in z'n sas. Hij lokte mensen naar zich toe door boven water te blijven, en achteruitzwemmend dichterbij te komen. Zodra iemand naderde zwom hij langzaam weer vorruiut alsof hij zeggen wilde "kom maar mee".
Een dag later was hij er om dezelfde tijd weer. Het verhaal had natuurlijk de ronde gedaan, en het was behoorlijk druk op de steiger en in het water. En prachtig kinderfestijn waar ook menig volwassene erg van genoot.
Tot de Polizei kwam... "HERAUS! Baden Verboten! Hafenbereich! Gefärlich!
Feestje verpest, ogenschijnlijk zonder zich verdiept te hebben in warrom er zoveel mensen daar bijeen waren...
Na weer een dagtochtje - waar we de start van de Tiessenrace mooi van dichtbij konden beleven (windstil!) - hing er het voorspelde bordje op de steiger!

03-07-2016    Sønderborg
Alweer veel te lang geleden dat ik hier wat schrijf...
Waar waren we... eind mei.

Begin juni was voor ons regelmatig stilliggen. Wel hebben we een paar tochtjes ggevaren, en een paar dagen in de stad gelegen als hotelschip voor een groep roeiers.
En, zijn we de sluis door geweest om in het kanaal 2 dagen als workshopruimte te fungeren. Het betrof een eerste festival (Waterkant genaamd) voor "start-ups". De gastsprekers konden aan boord overnachten. we lagen er samen met de Regina Maris.
Tussen deze bedrijven door hadden we mooi de tijd om te schilderen, en het schip klaar te maken voor de Kieler Woche. Ons bootje ziet er weer tip-top uit. We waren niet de enigen die tijd hadden voor schilderwerk.

De Kieler Woche had deze keer redelijk goed weer met en geen wind. Konden we heerlijk rustig onze tochtjes varen zonder dat de catering problemen heeft gekregen om het buffet op de tafels te houden. 's Avonds regelmatig prachtige luchten... Soms dramatisch dreigend, soms romantisch mooi. We hadden iedere dag wel een tochtje, een paar keer alleen een avondje.
Precies op de dag van de Windjammerparade – de afsluiting op zaterdag – hoosde het. Heel jammer...

Ondertussen al weer een tochtje met individuelen achter de rug. Nu voor een weekje in de Kleine Belt onderweg.

18-06-2016    Kiel-Holtenau
Vandaag bereikt ons het bericht dat Stefan Hertzke is overleden. Stefan was aanvankelijk een trouwe gast waar we het goed mee konden vinden. Later werd dat vriendschap. De laatste jaren hielp hij mee op de Hanze Sail in Rostock, en ook wel als gastheer op onze individuele reizen. Eind vorig jaar heb ik hem gevraagd om ook dit jaar weer gastheer te zijn. Deze vraag werd helaas beantwoord met het gegeven dat een hersentumor bij hem geconstateerd was.
Stefan was kunstenaar en webdesigner, verder fotografeerde hij veel en maakte ook video. Hij heeft in ons dagverblijf 2 series van 10 fotos opgehangen, en twee van zijn videowerken staan al langere tijd op onze website:
Hij is 51 jaar geworden.

26-05-2016    Kleine Belt
Holtenau, Kanalstraße
Begin mei bleef het een tijdje prachtig weer.
De platanen – een geschenk van de japanse keizer aan keizer Wilhelm bij de opening van het Kieler kanal –stonden op uitlopen. Mooi weer om ons dek te schilderen...

Maar we kregen (op 14 mei) onderweg ook hagel over.
In Marstal was niet veel veranderd. De BonaVista I en II, en de Samka lagen er nog hetzelfde bij. Wel werd er aan het muzeum een nieuw stuk gebouwd. Dus stilgezeten hebben ze bij het muzeum nou ook weer niet.
Bij een volgen de tocht zijn wij bij het slot van Valdemar (op Tåsinge bij Svendborg) aangeland. Daar is een klein stijgertje op de kop van een dammetje waar je kunt liggen als het veerbootje niet meer langs komt. Het ligt daar prachtig...

09-05-2016    Kiel-Holtenau
16 april 2016 Neuhaus – Gieselau
Met stevige wind vertrokken we uit Neuhaus richting Brunsbüttel. Aldaar komden we zowaar direkt de sluis in. Door de gunstige harde wind (ZW 6) hebben we op het kanaal kunnen zeilen. Heerlijk rustig op het fokje naar het Gieselau Kanal.

Weer veel kapotgevaren dukdalven gespot..

Het zwevende pontje bij Rendsburg ligt er ook uit.
Zie daarvoor op het filmpje op youtube
17 april 2016 Aankomst Kiel.
Besloten is om het vat in Flensburg af te leveren op de dag dat het scheepvaartmuseum hun nieuwe kraan met een feestje opnieuw in gebruik neemt.
Het werd mooi weer, dus konden de dagen in Holtenau mooi gebruiken om een beetje te klussen (fotoklaar maken).
Op donderdag (de 28e) zijn we richting Schlei vertrokken.
In Maasholm kwam de eigenaresse van de rum aan boord om het laatste stukje mee te varen. We konden prima op zeil richting Flensburg. Helaas kregen we vlak voor aankomst te maken met tegenwind waardoor het laatste stukje op de motor moest.
We kwamen wel precies op tijd in Flensburg aan om alle festiviteiten mee te maken.

De kraan werd geopend met toespraken en een danseres in de kraan boven water. Wij moesten daarvoor heel even opzij.
Vervolgens werd – nadat de Zoll langs geweest was – het vat van boord gehesen.

Zaterdag en zondag (1 mei) zijn we weer terug naar Kiel gevaren.

Donderdag 5 mei weer richting Flensburg voor de Rumregatta. Het was heel rustig weer en halve wind, alle speelgoed lappen konden omhoog!

Vrijdag de aanbreng regatta gezeild. Dat werd een mooie strijd tussen ons en De Albertha. Wij werden 2e.

Bij de Rumregatta was het fantastisch zeilweer: zon, wind en een fjord vol mooie bootjes. Na de start werd het een kruisrak naar het keerpunt. Onder die omstandigheden lopen de Stella Maris en de De Albertha al snel uit, en is de achterstand op de terugweg niet meer in te lopen. Een mooie derde plaats was het resultaat.

Meer fotos van dat weekend volgen ongetwijfeld nog...
Dit jaar heeft ook de TV aandacht aan de RumRegatta besteed. Zie RTL Nord
en er is nog veel meer op youtube, b.v. shz.de.

15-04-2016    Neuhaus (Oste)
12 april 2016
Laat in de middag vertrokken we met prachtig weer uit Nes. Helaas draaide de wind net zo hard als wij. Na een paar uur, toen het al donker was, kwam een onweersbui vanuit het zuidwesten opzetten. Die kregen we dus mooi rond een uur of een in de nacht over ons heen. Mooie fel lichtende wolken zonder al te veel schichten. Ook begon het stevig te regenen met slecht zicht. We zaten inmiddels boven Borkum.
Tegen de tijd dat we boven Juist voeren werd het droog, en klaarde het gelukkig op. De wind was intussen aangetrokken en naar Noord gedraaid. We hadden uiteindelijk een voorspoedige reis, en kwamen een beetje te vroeg bij de uiterton van de Schluchter (Norderney). De tonnen op dat vaarwater zijn niet voorzien van een lamje. Dus was het raadzaam om even te wachten tot het licht werd. Na wat te hebben rondgedobberd zijn we rond 7 uur binnen gelopen. Vervolgens eerst een dutje gedaan.
Wat later kwam de Skylge (met Jan) langszij.

14 – 15 april 2016
De verwachtingen voor de Duitse Bocht luiden donderdag de 14e en vrijdag 15e nog rustig weer, maar voor zaterdag en zondag wordt veel wind verwacht. Door het tij werden we min of meer gedwonen om buitenom naar het volgende eiland te varen. Zonder wind op de motor buitenom naar Wangerooge gegaan.
Vandaag, inderdaad nog rustig weer, van Wangerooge richting Elbe. eerst even een beetje wind, alle zeilen bij. Maar, na een poosje toch weer flauwte. Nu ik dit schrijf zeilen we op de Elbe richting Cuxhaven. Na weer een flink eind op de motor toch een beetje wind gekregen waardoor de motor weer even uit kan... heerlijk die rust.

12-04-2016    Nes (Ameland)
9 april 2016
De BBZ kursus "Ambassadeur van het Wad" gevolgd (7+8 april). Deze bestond uit lezingen in EcoMare, en een praktijk gedeelte op het wad, en een deel in de haven van het NIOZ (vanwege de olie in de haven van Oudeschild. Het was interessant en leerzaam, zeker aan te raden.

Met prachtig weer en gunstige wind heerlijk van havenhoofd Oudeschild naar havenhoofd West Terscheling gezeild.

10 april 2016
Van Terschelling naar Ameland was de wind aanvankelijk voldoende om lekker te zeilen. Later moest toch de motor bij om tijdig voor laag water de haven van Nes te bereiken.

11 april 2016
Op naar Lauwersoog... tot het wantij ging alles goed. Ruim voor hoog water werd een verlaging van 16 cm doorgegeven. Op het wantij liepen we vast. Met veel moeite, en een beetje geluk lukte het om precies op hoog water weer los te komen. Op dat moment bleek de verlaging 30 cm te zijn. Onze enige optie was terug naar Nes. Want het was inmiddels te laat om het Wiererwad nog tijdig te kunnen bereiken.

12 april 2016
We zijn om 05:15 opgestaan om te bekijken of we buitenom richting Borkum zouden kunnen varen. Helaas, het was nog te donker, en de Oosten wind stond nog stevig door. Ik had geen zin om met 1 m hoge golven tegen O4 (stroom tegen wind) te gaan knokken, en besloot te blijven liggen.
Die ochtend werd nog steeds een verlaging van 20 cm doorgegeven, dus over het wantij verder werd hem niet. De vooruitzichten: rustig weer. Besloten werd om aan het eind van de middag met afgaand tij naar buiten te vertrekken, en in de nacht door in een ruk naar Norderney te gaan.

06-04-2016    't Horntje (Texel)

1 april 2016
Bij ons vertrek uit Haarlem (9:00 h) hadden we heerlijk weer.
De eerste dag naar Amsterdam gevaren om een vat rum aan boord te nemen.

Het vat is door de Tres Hombres (Fair Transport) uit Jamaica naar Amsterdam gebracht. Wij zullen het vat verder naar Flensburg vervoeren.

2 april 2016
Helaas een onverwacht oponthoud bij de Schellingwoude brug. De brug wordt gerepareerd en daardoor minder vaak geopend: 10:00 en dan weer om 15:00. We lagen om 9:55 voor de Oranjesluis. Dus, de bediening van 10:00 hebben we net gemist. Toch maar door de sluis gegaan, en in Schellingwoude vastgemaakt langszij de Maan. Na 5 uur wachten toch nog naar Enkhuizen gevaren. De wind was aanvankelijk ZZO, maar, nadat we de zeilen gezet hadden draaide hij promt naar NO :-(
In Enkhuizen de oude maten Regina, en Jan (druk in de weer met de Skylge) weer ontmoet. Gezellig met zijn allen aan boord gegeten.

3 april 2016
Door naar Den Oever. Het vat hebben we in Enkhuizen wat beter vast gezet. Op deze manier zit het minder in de weg bij het over stuurboord zeilen (het kan zo niet gekraakt worden tussen giek en mastvoet).
Bij vertrek een Z-en wind. De wind vond het nodig om door het westen naar NW en N (later zelfs NO) te draaien.
4 april 2016
Door naar Oudeschild. Daar kwamen we terecht in een olieplas. De haven lag er vol mee. De eerste geruchten luiden dat 60 ton diesel in de haven terecht is gekomen.

De volgende ochtend vertrokken de meeste schepen naar buiten omdat de haven zou worden afgesloten. Wij besloten om de olielucht te ontvluchten en gebruik te maken van de mogelijkheid om naar de haven van het NIOZ in 't Horntje (bij de veerhaven) uit te wijken.
Aldaar was het gerucht dat er wel 73 ton diesel in het water terecht zou zijn gekomen.

Morgen en overmorgen (7+8 april) gaan we naar de cursus "Wat is Wad" van de BBZ.
De 9e verder naar Terschelling...