Pegasus Charter: Logboek 2013

Logboek 2013

01-01-2013    Haarlem

04-04-2013    Stavoren

Op maandag 1 april zijn we uit Haarlem vertrokken. Het was prachtig weer, zonnetje, niet veel wind, maar wel koud.
Een zeer rustig tochtje gehad naar Amsterdam, alwaar we weer aan het IJplein kwamen te liggen. Heerlijk plekje, zicht op de stad, in het zonnetje, en redelijk uit de wind.

Op woendag gingen we aanvankelijk richting Enkhuizen. Maar, de omstandigheden (ONO 5-6) brachten ons naar Hoorn, want dat was goed bezeild vanaf het Paard van Marken.

Vandaag (4 april), voor het eerst geen zon, maar wel de hele route, met een harde (en koude) ONO wind naar Stavoren gezeild.

12-04-2013    Wangerooge

5 april - Van Stavoren naar Harlingen.
Kornwerderzand was net niet bezeild, dus een klein klapje gemaakt. Aan de andere kant van de sluis wachtte ons een verrassing... "Schweinswalen!", bij ons heet dat dacht ik bruinvissen – je weet wel die kleine dolfijntjes. We zagen er een paar in de bocht richting Boontjes. Later voor de haven van Harlingen weer een hele school. Marion zag er zelfs een in de haven.

We besloten om de volgende dag over Leeuwarden en de Dokkemer Ee naar Lauwersoog te varen. Dat was mede onstaan doordat we 2 opstappers kregen waarvoor Lauwersoog erg goed paste.
In Leeuwarden even aangelegd voor een bemensing wissel, en die avond in Burdaard overnacht. Mooi dorp!

We gingen via Zoutkamp, vanwege boodschappen, naar Lauwersoog.

9 april - Met een aanhoudende (koude) oostenwind aan het wantij van de ZOL begonnen. Niet al te veel water dachten we toen we voor het wantij vast liepen. Achter ons zat de tonnenlegger Waddenzee die aan de werkzaamheden begon, en zo vriendelijk was om de ton die pal naast ons lag 100 meter naar het noorden te verplaatsen!

Vervolgens via het Simonszand en Rottummerplaat naar Noordpolderzijl gezeild. Daar zijn we voor anker gegaan.

Van Noordpolderzijl (ankerplekje) zijn we in een keer doorgevaren naar Norderney. Weinig wind, en wat er was was oost, dus alles op de motor.
In Norderney kregen we van de Lütjeoog informatie over de staat van de beprikking/beboeing. Het A4-tje had de kop "An alle Bootjefahrer die über Ostern einen Ausflug ins sibirische Wattenmeer planen!"
(überal liegen noch Eistonnen aus...)

11 april - Norderney – Spiekeroog.
We waren van plan naar Langeoog te gaan, maar het werd toch Spiekeroog!

Vandaag nevel, de wind was voor het eerst westelijk. Tegen de middag trok het wat op, met wel 1 wantij te gaan, op naar Wangerooge, en morgen... Wangerooge!

22-05-2013    Kiel-Holtenau

14 april - Wangerooge – Hooksiel – Neuwerk – Neuhaus – NOK – Kiel
We besloten – vanwege de goede weersomstandigheden – om niet over het wad naar de Elbe te gaan. Met al die oosten winden en dood tij leek het me verstandig om eerst naar Hooksiel te gaan zodat we met voldoende water uit Wangerooge weg konden, en de volgende dag met een optimaal tij naar de Elbe te zeilen.

We hebben de nacht op Neuwerk doorgebracht.

De volgende dag hebben we, precies op hoog water, Neuhaus aangelopen. Leuke plek, voor een herhaling vatbaar.

Dan weer eens 100 km NOK. Onderweg een paar prachtige kapotte palen gespot... Met een tussenstop op het Gieselau kanaal zijn we vervolgens – een dagje vroeger dan gepland – in Kiel aangekomen. Aldaar stond Nele weer op de kade klaar om ons lijntje aan te pakken.

Met mooi weer hebben we een paar dagen lekker aan de buitenboel kunnen werken, en ook wat houtwerk kunnen schilderen.

27, 28 april - Weekend tochtje i.v.m. vrijgelzellen feestje.

29 april - Port State Control: No defeciencies... mooi zo!

een paar dagen - Klussen bij mooi weer. Beetje lassen, beetje schilderen...

9 – 12 mei - Rum Regatta
Weer een prachtig weekend. De hele route bezeild!
Wederom zijn we 2e geworden en dus de Rum gekregen. Dit jaar had de organisatie een prachtige SonderPreis voor ons gevonden... een Barbie Pegasus...

Veel meer fotos vind je online

paar dagen - Klussen bij mooi weer, dus weer wat schilderwerk gedaan.

18 – 20 mei - Lang weekend, hemelvaart
De eerste dag naar Marstal was goed bezeild.
Het muzeum is met de bouw van een 2e Bonavista begonnen. Weer een mooi eikenbos plat gelegd!

De volgende dag kakte de wind volledig in en ging het – met wat radarhulp van de Aphrodite – in de mist naar de Schlei.
Daarna weer een dag mist. We hadden moeite om de Swaensborgh, die op de radar voor ons uit voer, te volgen. Onderweg kwamen we natuurlijk een paar kamikazen met motorjachten tegen die met 8-10 knopen van bakboord aan kwamen en geen enkele moeite deden om ook maar enigszins uit te wijken. Gelukkig ging het goed, maar leuk was het niet...

weer een tijdje voor de kant, maar daarna gaat het seizoen dan echt van start.
Na 2 dagen met mist zeilen zijn 2 dagen regen (non-stop) goed voor wat klussen binnen. De komende dagen gaat het klaarblijkelijk weer droog worden. Wie weet komt het verfwerk buiten nog helemaal af.

Ik geloof dat de collegas een boegbeeldentik hebben opgelopen...

25-05-2013    Kiel-Holtenau

We waren uitgenodigd om een keer met een klein toestel mee te vliegen vanaf vliegveld Kiel.
Zondag de 26-ste was het weer goed genoeg en gingen we de lucht in met zo'n kleine Cesna...
Prachtig om vanaf geringe hoogte de velden met koolzaad te zien. Gelukkig was het zicht redelijk goed. Vanaf de Eckernförde Bucht konden we net Ærø zien liggen.

In de bioskoop draaide net een weekje "Die Ostsee von oben". Dat is het vervolg van "Die Nordsee von oben". Prachtige opnamen vaak vanaf heel kleine hoogte genomen. Daar zijn we die dag ook nog naartoe geweest. Al met al een dagje Ostsee von oben. Het bedrijfsuitje zit er nu al op...
Nog een paar dagen, en dan begint het vaarseizoen echt.
Helaas regent het nu, ik hoop dat we het schilderwerk nog op tijd af krijgen, anders varen we een beetje gevlekt rond...
26-06-2013    Kiel-Holtenau

Alweer bijna een maand om! De dagen worden al weer korter!

Wat hebben we de afgelopen maand beleefd:
3 – 9 juni
De eerste week van juni hebben we in 4 dagen een rondje om Ærø gevaren.
Op de terugweg werden we gefotografeerd vanaf de Ide Min. Mooi plaatjes Joost. Ook nog bedankt voor het wachten zodat wij tot Maasholm de Schlei op konden doorzeilen.

Aansluiten een weekendje met aanvankelijk heel weinig wind zijn we naar Eckernförde gevaren.
De volgende dag voeren we samen op met de Elagant richting Kiel waar we ongeveer tegelijk aankwamen.

10 – 14 juni
Deze midweek daarop kwam ik Kappeln het volgende boegbeeld tegen op een rondvaartbootje (de Schlei Princes).

Aan de schipper te zien was de wind de dag daarop goed en gunstig:-)
15, 16 juni
Een weekendje met een gunstige wind. Veel schepen kozen – evenals wij – voor Sønderborg heen en weer. Vlak voor aankomst in Sønderborg kregen we een frontje over waar veel wind in zat. Er zat dit frontje een fraaie rolwolk. Helaas heb ik daar geen goede foto van omdat de batterij van mijn fototoestel precies dat ogenblik uitkoos om kapot te gaan. De achterkant van het front was ook spectaculair...
De week voor de Kieler Woche hadden we geen boekingen. Jan was vrij en is een paar dagen naar Hanover gegaan. Het schilderwerk is precies op tijd afgekomen, we zien er dus niet vlekkerig meer uit.

Het weer was niet 100% optimaal, maar goed genoeg om weer uitgenodigd te worden om een stukje te gaan vliegen. Dit keer met een Ultra Light, een twee-zits toestel dat slechts 450 kilo weegt.
We vlogen over de sluizen, en vervolgens richting Neumünster. Daar hebben we een tussenlanding gemaakt omdat de lokale zweefvlieg club bezig was met scholieren demonstratie vluchten te doen.
Na een lekker worstje van de BBQ gegeten te hebben vlogen we weer terug naar Kiel.

22 – 29 juni
En dan is het weer Kieler Woche. Ook dit keer compleet met KW-Wetter. Dat betekend bewolkt, af en toe een bui, af en toe veel wind, maar ook af en toe een zonnetje. Op dit moment is het erg bewolkt met wat miezer regen, en erg fris.

Daar staat wel tegenover dat er heel veel mooie boten op het water te zien zijn!

De duitse Traditions Schiffe hebben veel problemen met de ambtenaren van het ministerie van verkeer. De ene na de andere schipper/eigenaar geeft het op. Daardoor raken steeds meer schepen de toestemmingen om met gasten te varen kwijt. Actie!
14-07-2013    Omø

Na de Kieler Woche hadden we even 2 dagen vrij...
Vervolgens hebben we een 10-daagse tocht gevaren.
We dachten mooi een rondje Fyn te kunnen varen met zo'n 10-daagse, maar na 3 dagen nauwelijks wind, en voorspellingen voor nog minder besloten we toch in de 'dänische Sudsee' te bljven. Kleinere afstanden tussen de havens, mooie ankerplekjes... en voor onze gasten was alles zo-wie-zo nieuw, dus dat kwam goed uit.

Nu zijn we onderweg naar het noorden en hebben een 14-daagse tocht. Gisteren Marstal, vandaag Omø. Eens kijken hoe ver we gaan komen...

20-07-2013    Tunø

Ondertussen weten we hoe ver we gekomen zijn vanaf Omø....
Met een lekker windje uit het westen, eerst naar Kerteminde waar we nog een passagier op moesten pikken. Vervolgens naar de noord-oost punt van Samsø (Langør).
In Langør was het vol en moesten we voor anker. Dat is daar absolut geen straf. Rondom beschut in een prachtige omgeving.

Van Langør een lange slag naar Grenå. En vanaf Grenå hadden Jan en ik een misverstandje... i.p.v. 130° stuurde Jan een paar uur halve wind met 030° en belanden we op de meest noordelijke plek van dit jaar: 56° 42.9 N, 011° 30.5 E (Anholt:-).
Op Anholt was het zoals verwacht behoorlijk vol. Gelukkig kregen we een plekje in de havenmond toegewezen want het woei al behoorlijk en zou in de nacht nog verder toenemen.

De vooruitzichten voor de komende dagen waren: aanvankelijk nog stevige-, maar de dagen daarna weinig wind.
Dus zijn we de volgende dag, eerst nadat de wind wat afgenomen was, zuidwaarts gegaan. Eerst een lange dag naar Ebeltoft en vervolgens naar het prachtige Tunø. Zoals wellicht bekend heeft Tunø een kerk waarvan de toren ook als vuurtoren dienst doet.

14-08-2013    Darßer Ort

Alweer veel te lang geleden... ik weet het, maar het komt er niet altijd van.
Vandaag 14-08-2013 verwaaid in Darßer Ort (de 1ste keer dit seizoen). Er zijn slechtere plekken om verwaaid te liggen...

Vanaf Tunø hadden we een voorspoedige thuisreis naar Kiel. We moesten nog wel een beetje doorvaren om op tijd terug te zijn, want de wind hield er een beetje mee op. Maar toch vrijwel alles kunnen zeilen.

Aansluitend een weektochtje gevaren met een vaste klant. Dat was ook dit jaar weer een groot succes. Vorig jaar was het er niet van gekomen, en ze waren daarom extra tevreden om weer aan boord te zijn.

Na dat weekje zijn we aansluitend vertrokken richting Rostock. Ook dit jaar zijn we via het Smålans Fahrwasser en de Guldborgsund gevaren. Dat is precies een mooie 5-daagse route. Ook nu zat het weer erg mee. De overtocht vanaf Gedser was mooi rustig.

Na een dagje rustig aan voorbereiden begon de Hanse Sail.
Dit jaar waren er bijzonder veel van de echt grote zeilschepen... Kruzenstern, Mir, Dar Mlodziedzy, Christian Radich, Cisco Branco, Georch Fock, Star Flyer.

Wat leuk was dit jaar was dat we erg dicht bij ze langs konden varen. Andere jaren voeren ze uit, en verdwenen ze uit zicht. Dit jaar bleven ze veel dichter voor de kust. Mooi gezicht.

Klein uitstapje van (een deel van) de crew op de kermis...
Darßer Ort, op weg naar Stralsund een dagje verwaaid.

16-08-2013    Zingst

Op weg terug naar Rostock voor een wissel.

Vlak voor ons vertrek richting Rostock werden we door collega Jeroen vanuit de lucht gefotografeerd...

21-08-2013    Kloster (Hiddensee)

Weer onderweg. Dit keer een rondje Rostock - Gedser - Klinthom - Kloster - Stralsund - Darßer Ort - Rostock. Komt er in Kloster een mailtje binnen met deze..., en
Er zit wel wat in... :-)

24-08-2013    Hohe Düne

Van Kloster (Hiddensee) weer even Stralsund aangedaan. Heerlijke stad

Van Stralsund weer richting Darßer Ort. Gelukkig was er weer voldoende wind om daar binnen te lopen. Dit keer pal oost 5 toenemend 6 dus geen kans op ankeren.

Onderweg kregen we bezoek aan boord. We hebben er een tijdje over gedaan om hem/haar te determineren. De meningen varieerden van visarend, arenbuizerd, buizerd tot ruigpootbuizerd. We houden het op het laatste.
Het mussenstag dopen we om tot buizerdstag.

03-09-2013    Prerow

Weer even een kort berichtje.
We varen nog steeds in de buurt van Rostock. Het weer zit mee. Tot vorige week. Vorige week moesten we naar Stralsund, en vervolgens hadden we een boeking vanaf donderdag van Stralsund naar Rostock. Wat doet de wind... Gaat eerst op Oost, en halverwege de week op West. Al met al is die week toch goed gelopen. Doordat de afwijkingen mee zaten hebben we toch vrijwel alles kunnen zeilen. Wat een prachtige zomer hebben we dit jaar. En, er komt nog meer mooi weer aan!

Van Ton Lemmers hebben we een waterzeiltje te leen. Dat blijkt ook goed als 'aap' te fungeren.

In Stralsund kwam Jan 'zijn' bootje tegen...

Deze week begon, met een verwaai dag, slecht. Nu ziet het er weer erg gunstig uit. Met westelijke winden naar het oosten, en vervolgens zijn de vooruitzichten oostelijk. Ook de eerste dagen van de terugtocht naar Kiel (7 – 12 sept) ziet er met oosten winden en een zonnetje goed uit.

23-09-2013    Kiel

Gisteren was ik jarig. Ik wilde er, zoals vaak, niets aan doen. Dat is niet helemaal gelukt. Veel felicitaties ontvangen. Een paar gasten op bezoek gehad. Gewoon een rustige gezellige zondag.

Met individuelen zijn we 7 september uit Rostock vertrokken. Onderweg op een heel bijzonder plekje geankerd (Albuen) op de zuid-westpunt van Lolland. Het anker moest wel met de hand omhoog want de motor was letterlijk van z'n voetstuk gevallen (elektrolyse).

De dag erop werden we door een windkrachtje 7 overvallen net ten zuiden van Langeland. De onervaren gasten kregen wel even een vuurdoop (golven tot 2,50 m). De rest van de reis verliep rustig, en de 12e waren we in Kiel.

Bij de sluis (Holtenau) stond opeens een nieuwe toren. Blijkbaar was de oude op.

Ligt er vorige week ineens de Ark van Noach in Holtenau. Wat een ding... Ze zijn er mee op tournee. Vandaag naar Flensburg, en vandaar via Kiel naar Lübeck.

Jan is een weekje naar huis geweest omdat we geen boekingen hadden. Vandaag is hij weer terug gekomen.
Donderdag varen we weer. Eerst een 4-daagse tocht, dan een 3-daagse, gevolgd door nog een 4-daagse. Ik hoop dat het weer een beetje rustig blijft.

De planning is om de 8ste oktober weer richting NL te vertrekken, en op de 18e in Harlingen aan te komen. Maar eens kijken hoe het loopt met de nazomer... Of zou het tegen die tijd echt herfst zijn?

06-10-2013    Kiel

We hadden nog een paar korte tochtjes op het programma de afgelopen tij Nu zit het laatste tochtje van dit seizoen op de Oostzee zit er weer op.
De tijd is weer omgevlogen. Dit jaar veel mooi weer gehad.

De laatste dagen heben we de herfst wel van dichtbij gevoeld. Mooie zonsondergangen...

Deze laatste reis eerst met een Bf 6 en een knik in de schoot naar Marstal. In een record tijd en met dikke golven dwars.
De volgende dag nog steeds veel wind, met een klein tuigje richting Drejø. De tussenstop aldaar was mooi, maar niet zo'n succes met de dikke ZO-en wind. Bij het wegvaren brak de spring, en ging ik te vroeg achteruit. Zo vroeg dat we net niet bij de kade weg kwamen en de kluiverboom een (te) harde tik kreeg. De schade is gelukkig beperkt gebleven. We kunnen verder zeilen, maar ik heb er deze winter wel een klusje bij... De wind was echt hard, zo hard dat het achterlijk van de fok er bij het hijsen uit vloog. Gelukkig hadden we in Ærøkøbing snel een zeilmaker (uit Marstal) te pakken en lag de fok gerepareerd en wel de volgende ochtend om 9 uur al weer aan dek.
De laatste 2 dagen heerlijk rustig gezeild.

Rest ons de thuisreis.

23-10-2013    Vlieland

De thuisreis is een verhaal apart geworden. Iedere dag liep ongeveer anders dan gedacht.
Het begon al op de eerste dag (8-10). Een van de gasten zou in Brunsbüttel aan boord komen. Maar die was er niet. Door een klein misverstand zat er een dag tussen haar, en onze aankomst in Brunsbüttel. Dat werd voor haar dus Wangerooge dachten we...

De volgende dag naar Neuwerk. Dat is altijd leuk.
Van Neuwerk zouden we naar Wangerooge buitenom. (Het tij was dermate ongunstig dat over het wad eigenlijk geen optie was.) Maar, de wind zat tegen (ZW 4) en voor we de Elbemonding bereikt hadden liep de voortgang door de toenemende golfhoogte dermate terug dat ik besloot om te keren en terug te varen naar Cuxhaven. Ik had onze gast net op tijd kunnen informeren dat het geen Wangerooge zou worden die dag. Ze was vlak voor Bremen en kon nog precies haar bestemming veranderen naar Cuxhaven

Daar lagen we vervolgens een dag stil vanwege een Oostenwind 7. De dag erop zou het wat afnemen (naar O5-6).
We vertrokken (12-10) inderdaad met een dikke Oosten wind..., maar al bij Neuwerk draaide de wind ineens naar het zuiden en viel later vrijwel weg. Wat er aan wind overbleef kwam uit het zuiden. Dus vanwege de golven en weinig wind met slaande zeilen op de motor naar Wangerooge

Op Wangerooge werd het vol. De gasten van de eerste week bleven nog tot Norderney, terwijl de gasten van de tweede week in Wangerooge aan boord kwamen.

We waren van plan om over het wad naar Langeoog te varen. Maar er was wel erg weinig water. We waren een beetje vroeg vertrokken wegens de verwachte aankomst tijd + dood tij + zuiden wind. Daarom besloten we om buitenlangs Spiekeroog te varen en vervolgens over het wantij naar Langeoog.

Langeoog – Norderney (14-10) ging weer buitenom vanwege het tij (anders zouden we in het donker over het wad moeten varen). Met een tussenstop op Juist ging het vervolgens met redelijk goede vooruitzichten in een keer naar de Lauwers. Het plan was om daar te ankeren en met het volgende ochtendtij naar Ameland te varen.

Maar, ook dat liep anders... Er werd veel wind voorspeld, en dat kwam vroeger dan aanvankelijk gedacht. We besloten om niet te ankeren, en die avond nog te proberen om Schiermonnikoog te bereiken. Met wat gemodder (en een verlaging) is dat in het donker uiteindelijk vlak voor hoog water gelukt.

De volgende dag kwam de storm inderdaad. De buitenkant van de haven van Schier bleek onrustiger dan gedacht doordat de wind wat lang ZW bleef en laat op West draaide. Voor verhalen was het te laat (dat kopje koffie had ik niet moeten nemen).

Een dagje later dan gepland: Ameland. Hier hebben we afscheid genomen van Jan. Het seizoen zit er voor hem op. Hij komt gelukkig nog wel even terug om ons te helpen bij de werfbeurt.

Inmiddels kwamen we een beetje in de knel met de reisplanning. Doordat de Brandaris Race de 19de op Terschelling zou eindigen was de haven gesloten voor alle andere charterschepen. Dat werd dus wachten, en een extra dagje Ameland. Ook niet verkeerd. We zijn een dagje later naar Terschelling gevaren. Het Duveltje met bitterballen was gelukkig nog ruimschoots voorhanden bij de Walvis.

Inmiddels is het de 23e en liggen we een paar daagjes op Vlieland. Ook vandaag waait het hard. De komende dagen moeten we richting Amsterdam. De werfbeurt staat voor aanstaande maandag (28-10) gepland.

25-11-203    Haarlem

Een beetje laat, maar dan toch nog even het laatste stukje van de thuisreis...
Vlieland was heerlijk. Een beetje fietsen, Posthuis, mooie paddestoelen, en de duinen zijn ook nog steeds geweldig. Ook het laatste stukje van de reis liep iets anders dan gedacht. Op weg van Vlieland naar Harlingen besloten we – vanwege het mooie weer en de slechte vooruitzichten – door te varen naar Stavoren om de dag erna in een keer naar Amsterdam door te varen. Een beetje oponthoud bij de sluis, maar verder een mooie dag.

Ik kon het weer niet nalaten het Paard op de foto te zetten...
In Amsterdam verlieten de laatste gasten het schip. Maandag het dok in. Er werd een stevige storm verwacht.

28-101 Maandagochtend, vroeg het dok in, ik heb wel sleepboothulp gekregen om het dok in te komen. De wind was al aardig toegenomen, en we lagen lagerwal. Samen met ons moest een niet-gemotoriseerd woonscheepje het dok in. Die moest dus zo-wie-so met de sleper. Net voor de storm losbarstte lagen we hoog en droog. De alluminium ladder die vroeger diende om aan boord te komen begon op het hevigste deel van de storm wel te wapperen. De werfbeurt verliep verder voorspoedig.

5-11 In Haarlem gekomen hebben we de feestverlichting er weer in gehangen...een paar dagen later kwam een mooie dag voorbij en konden we de zeilen drogen.

18-12-2013    Haarlem

10-11 december    Leer
Weer in de schoolbankjes. Samen met Gijs naar Leer afgereisd voor een refrescher Basic Safety.
Een beetje om de grote drukte die de komende jaren in cursusland gaat ontstaan voor te zijn...
Iedere zeevarende komt aan de beurt, met dank aan de Manilla amendments.
Toch wel zinnig om de kennis van zaken weer eens op te poetsen.

28-12-2013    Haarlem

Alweer is het jaar zo goed als om.
Wij wensen iedereen het allerbeste voor 2014.