Pegasus Charter: Logboek 2011

Contact

Logboek 2011

31-12-2010    Haarlem

De witte kerst is gevierd.
De sneeuw is hier in Haarlem op de valreep van het nieuwe jaar gesmolten.

Een mooi, voorspoedig, en gezond 2011!!

toch nog even naar logboek 2010
of meer winterfotos (december 2010)

29-01-2011    Haarlem

Hausboot Severa-1 AFF Rostock, jan 2011 Vandaag weer thuis na een weekje Rostock. Vorige week zondag samen met Gijs naar Rostock afgereisd voor de cursus Advanced Fire Fighting. Ons onderkomen was de Severa-1, een oud nederlands hotelscheepje dat ongeveer naast de school dienst doet als B&B.

mooi weer oefenen met perslucht De school (AFZ) is goed uitgerust, en de sfeer is er prima. Je moet echt de hele week (zeer diep) slapen wil je hier voor het examen zakken.
Jammer dat de lokatie (Fischereihafen) een aardig eindje buiten de stad ligt. Gelukkig waren we met de auto zodat we toch een paar keer een hapje in de stad hebben gegeten.

Het was een leerzame week. Het kan met de opgedane kennis geen kwaad om nog eens goed naar ons KOS kijken.

Meer fotos vind je in het fotoalbum.

17-04-2011    Enkhuizen

Van deze en gene heb ik commentaar gekregen op de te lage frequentie van de updates in dit logboek...
Ik kan natuurlijk proberen mijn leven te beteren...
Het voornemen is nu om wekelijks een bijdrage te gaan leveren.

Deze winter heb ik op Facebook een "Pegasus" pagina aangemaakt.

De vrienden van deze pagina zullen een berichtje gaan ontvangen zodra er weer een update van dit logbook is. Dus, als je niet steeds voor niets deze pagina wilt bezoeken, wordt dan vriend dan weet je dat er weer wat staat...

Deze winter zijn er weer wat verbeteringen aangebracht.
Zo zitten de bovenramen in het dagverblijf nu eindelijk goed vast. En heeft de ingang een nieuwe afsluiting.
Ook hebben we een automaat op de stroomomschakeling gekregen waardoor ik nu vanaf het achterdek de generator kan starten en daardoor de zwaarden met de electromotor kan opdraaien. Dat scheelt behoorlijk wat opdraaiwerk voor deze schipper.

Het seizoen is nu echt gestart.
Afgelopen maandag is Gijs aan boord gekomen. Dinsdag de 12e zijn we uit Haarlem vertrokken. 's Avonds aan de Sumatrakade in Amsterdam gelegen. Vandaar kon Gijs mooi makkelijk naar zijn laatste spelletjesavond met zijn vrienden. We kwamen redelijk vroeg, en konden daardoor nog de fok, en de binnenkluiver aanslaan.

Woensdag voor ons vertrek eerst het grootzeil aangeslagen zodat we naar Enkhuizen konden zeilen.

Donderdag een tuigdag. Zo hebben we o.a. de vallen van de kluivers, en die van de bezaan vervangen. Dat waren zomaar 2 kuiltjes (à 220 m) touw.

Vrijdagochtend de kompassteller aan boord. Het kompas is helemaal opgeknapt. hij ziet er weer 'als nieuw' uit. Nu kunnen we de roos weer lezen, en draait hij ook weer wat beter. De deviatie tabel bevat veel "nullen", dus dat is mooi.

Dit weekend een tochtje met de jaarklub van Marion uit Delft. Prachtig weer, met een beetje weinig wind. Enkhuizen – Medemblik was al een heel eind.
Vandaag eerst naar de "De Kreupel" gegaan en daar even aangelegd. Prachtige plek, mooie voorziening voor degenen die de rust zoeken. Je kan het eiland niet op. Maar er is wel een mooi uitkijkpunt zodat je toch wel wat van het eiland te zien krijgt.

25-04-2011    Norderney

Na het uitje van Marion begint maandag de 18e de reis naar Wilhelmshaven. Mooi weer, oosten wind, dus halve wind naar het noorden. Bij Kornwerderzand de sluis door; het zoute water op naar Harlingen.

De volgende dag naar Terschelling. Alweer stralend weer. Tot de Vlieree heerlijk kunnen zeilen. Eenmaal aangekomen moest de Walvis wel bezocht worden voor bier en bitterballen.

Op weg naar Ameland veel zeehonden gezien, met name in de buurt van de Blauwe Balg. In Lauwersoog zijn Truus en Els aan boord gekomen.
De volgende dag naar Noordpolderzijl. Dat was een beetje spannend: met afgaand water nog draaien in de pas gebaggerde haven bleek achteraf toch nog een beetje te smal voor onze 28,66 m waterlijn. Dus achteruit terug naar het begin van de kade. Daar konden we met de kop in de oostelijke kant nog net rond komen.

Wachtend op hoog water was er de volgende dag voldoende tijd voor een fietstochtje. Eerst een bezoekje aan Usquert gebracht. Vervolgens via Warffum weer terug.

Noordpolderzijl – Borkum was een kort tochtje.
Van Borkum met nog steeds een oosten wind en prachtig weer (beetje fris) een flink stuk gezeild. Bestemming was Norddeich. we besloten de route over het wantij langs de dijk te nemen. De prikken hadden nog blaadjes, zoals we eerder hebben gezien op het duitse wad.
In Norddeich stond Marianne klaar om aan boord te stappen, met een vrachtje 'vergeten zaken'.

03-05-2011    Weser-Elbe Wattfahrwasser

Maandag 25 april
Vanaf Norddeich eerst naar Norderney.
De volgende dag leek ideaal om droog te vallen. Het weer was weer schitterend (zon, maar een beetje heiig) maar helaas woei het hard waardoor het toch wat fris was. Het droogvallen was geen probleem; de bodemgesteldheid wel. En, bij het opkomende water hadden we wel wat moeite om van de lager wal van het geultje af te komen.
Die middag nog naar Langeoog doorgevaren.
Van Langeoog met het vroege hoog water naar Wangerooge. Dat is toch wel mijn favoriete haven. Daar hadden we een middag om te wandelen en te fietsen.

Donderdag 28 april
Op naar Wilhelmshaven. Vrijdag gereserveerd voor de inkopen voor de dagtochten op zaterdag en zondag, en alle voorraden voor de tocht van Wilhelmshaven naar Hamburg (Harburg).

De dagtochten verliepen prima. Iedereen wilde graag zeilen. Het weer was nog steeds prima. Zonnig met veel wind. Zaterdag op grootzeil (met rif) en fok met halve wind de Jade op en neer is geen straf... Zondag (1 mei) kon het rif er uit, maar bleef het bij grootzeil en fok. weer met halve wind op en neer.

Ze zeggen dat de Kaiser wilhelmsbrücke de grootste draaibrug van Europa is... Op de foto 'slechts' de helft van de brug, de andere helft staat in de stijgers voor een restauratie.

Maandag 2 mei
NO 6, zonnig, en zeer helder. Weer een rif gestoken, en op Fok en grootzeil het overgrote deel van de tocht richting Cuxhaven over het wad kunnen zeilen. Veel geulen lopen NW-ZO, dus met NO wind zijn die met halve wind bezeild. Ook deze keer deed Jade traffic weer nerveus over onze tocht over de 'Hohe Weg'. Na een prachtige zeildag, voor het wantij bij Spieka, in een geultje voor anker.

Vandaag (dinsdag 3 mei) is de wind eindelijk afgenomen. De zon schijnt alsof het hoog zomer is. Ik schrijf dit wachtend op hoog water. De wantijen bij Spieka en achter Neuwerk scheiden ons nog van de Elbe. Onze bestemming vandaag is Cuxhaven.

10-05-2011    Kiel-Holtenau

Na Cuxhaven – waar we voor het eerst havengeld moesten betalen – via Glückstadt naar Harburg. Om in Harburg te komen passeren we de grootste hefbrug van Europa, de Katwyck Hubbrücke.

Vrijdag 6 mei
Een dagtocht; Hamburger Hafengeburtstag, Einlaufparade.
Zoals gewoonlijk een behoorlijke puinhoop op het water. Schepen die hun plekje in de opstelling niet aanhouden, schepen die geen constante vaart weten te houden waardoor het file-harmonica effect ontstaat. Aan het eind van de parade moeten de schepen gekeerd worden, met name de grote zoals de Kruzenstern en de Cedov zorgen dan voor opstoppingen...

Zaterdag vertrekken we weer uit Hamburg. Vroeg vertrokken zodat we tot Brunsbüttel tij mee hadden. Heerlijk met stroom mee de Elbe af kunnen zeilen. Weer wat nieuw water gevaren, achter het Pagensand om.
Op het NOK hebben de houten dukdalven het zwaar te verduren. Of ze worden er uit gevaren..., of door stalen pijpen vervangen.
Met een tussenstop in het Gieselau kanaal belanden we op zondag, vroeg in de middag, in Holteau. Toch een beetje thuiskomst...

Meer fotos van de afgelopen tijd staan in de fotoalbums van '2011 april' en '2011 mei'.

24-05-2011    Kiel-Holtenau

Na aankomst in Holtenau hadden we een paar dagen 'vrij'. Nog een beetje schilderen, het schip schoon maken, en de week is zomaar om.

Vervolgens een 5-daagse tocht met een schoolklasje. Het weer zat mee, en de tocht bracht ons via Maasholm naar Ærø en Sønderborg.

Het weekend hadden we een groep rechters uit Schleswig-Holstein. Met prachtig weer vertrokken. De koolzaadvelden zijn bijna uitgebloeid. Het weekend eindigde zondag met het overkomen van een verwacht heftig frontje. Dat was kort en minder heftig dan verwacht, maar toch voldoende om een aantal dames de schrik op het lijf te jagen...

De dagen erna blijven buiig met veel wind. Een paar dagen westen wind resulteert al snel in een verlaging van een meter.
02-06-2011    Sønderborg

Op dit moment zijn we onderweg naar Sønderborg voor de Rum Regatta die dit weekend in Flensburg gehouden wordt.
Vorig weekend nog een tochtje gevaren met veel wind. Maar toch goed te doen, met ZW wind onder de hoge wal naar de Schlei en weer terug.

Op zondag was er een feestje op de Tiessenkai (daar is altijd wat te doen:-).
De vuurtoren was geopend, en amtenaren gaven korte rondleidingkjes. Toch leuk om een keer boven te kijken.

We zijn ook nog een middagje op bezoek geweest bij een goede kennis die een zomerhuisje aan de Wittensee heeft.
Daar in het dorp kennen ze het fenomeen 'Klöntür'.
Klönen laat zich denk ik het beste vertalen door kletsen of OH-en
Aangezien we nog een paar dagen 'vrij' hadden hebben we een bedrijfuitje gemaakt naar Plön en omstreken.

Plön was aardig, maar Eutin vonden we mooier. Het slot zag er mooier uit, het marktplein was gewoon mooi en goed ingericht met terrassen, een fontijn, en een monoliet.
De omgeving daar is prachtig: heuvelig met veel meeren. >br/>
Bij de ingang van het slot van Eutin moest ik toch even aan 'Fokke en Sukke' denken...

Maar 'Kopenhagen' halen ze bij de promenade langs het meer toch bij lange na niet...

Meer fotos zijn te vinden in ons online foto album van mei.
08-06-2011    Bagenkop

De Rum Regatta was een feest.
De reis ernaartoe op donderdag hadden we Sønderborg niet helemaal bezeild, maar dat was stukken beter dan de weersverwachting deed vermoeden (dat was motoren).

Sønderborg met al dat oude hout in de haven zag er geweldig uit... Volop zon en geen wind.
De aanbrengrace naar Flensburg op vrijdag werd dan ook een grote drijfpartij.

Op de Rum Regatta zelf waren de verwachtingen ook NO WIND. Maar dat viel mee, we bleven met z'n allen redelijk bestuurbaar waardoor de kans op aanvaringen toch wel wat kleiner was. Maar het blijft natuurlijk wel opletten. Vooral als een van onze duitse collegas over stuurboord komend gewoon voorrang meent te moeten nemen.
Het was wel feest met al die bootjes op het fjord, en stralend mooi zomerweer.

Dit keer hadden we eindelijk de 2e plaats (Stella Maris was er niet, en De Alberthga was ons weer voor). Bij de Rum Regatta betekend dat de hoofdprijs: een drie-liter-fles Regatta Rum.
Het motto van deze race is:
Lieber heil und Zweiter, als kaputt und breiter.
Helaas voor ons maakte de presentator bij de prijsuitreiking een foutje en ging de fles naar de derde plaats. De bemanning van de Flinthörn was erg sportief, en probeerde bij de wedstrijdleiding de gemaakte fout te herstellen. Dat lukte niet. (Es ist wie es ist.) Later is de bemanning bij ons op bezoek gekomen en hebben we met z'n allen een glaasje gedronken.

Zondag hebben we redelijk bijtijds de terugweg aanvaard, en kwamen wet toch nog wat gunstige wind aan het eind van de dag weer in Kiel aan.

Meer fotos zijn te vinden in ons online foto album Rum Regatta.

28-06-2011    Marstal

Ja ik weet het, het werd wel weer tijd voor een update.
We hebben de afgelopen tijd veel gevaren.
Na de Rum Regatta eerst een 5-daagse met 3 andere schepen (Jan Huygen, Neerlandia, en Ide Min). Wel weer leerzaam om te zien hoe het een en ander op andere schepen verloopt, en hoe de schippers om gaan met het gegeveven dat er overlegd moet worden.

Vervolgens een 5-daagse met mijn favoriete groep 'moeilijke kinderen' met veel begeleiding. De kinderen bloeiden ook deze keer weer helemaal op aan boord. Die in de kliniek gesloten en onhandelbaar zijn, worden door de situatie aan boord veel communicatiever, en krijgen zichtbaar plezier. Dat laatste is ook te danken aan de geweldige begeleiding.

Aansluitend het feestje van de Kieler Woche... Zoals gebruikelijk met slecht weer. Gelukkig was er niet al te veel wind, maar wel genoeg om met niet te veel zeilen op het fjord op en neer te zeilen. Later in de week werd het gelukkig wat beter (droger).
Ook dit jaar waren er weer veel mooie boten op het water...
Uiteindelijk 7 van de 9 dagen gevaren. Dat is dacht ik wat beter dan het gemiddelde, en zijn er al 4 dagen voor volgend jaar gereserveerd. Niet slecht!

Van de Kieler Woche is weer een apart fotoalbum gemaakt.

Gisteren (maandag 27-6) zijn we met een heerlijke OZO 4 in Marstal beland. We hebben een groepje (van 9) leraren aan boord die traditioneel de eerste week van hun vakantie zeilen en geen schoolkinderen willen zien.

Vandaag door naar Lyø. Ik hoop dat ik daar wel online ben zodat ik dit verslagje kan publiceren.

08-07-2011    Kiel

Na Lyø zijn we met de leraren doorgevaren naar Dyvig. Dat is een prachtige ankerplaats in een fjordje met een zeer smalle ingang in het noordwesten van het eiland Als.
Fantastisch zeilweer hadden we vorige week.

Deze week hadden we een 7 daagse reis. De gasten kwamen uit Zwitserland, en hadden de hele nacht doorgereden om op zaterdag nog aan hun zeiltocht te kunnen beginnen. Hun reis was voorspoedig verlopen waardoor ze een uurtje vroeger aankwamen dan oorspronkelijk aangekondigd. De meesten hadden al meerdere malen gevaren o.a. op de Swaensborgh, en de Flying Dutchman. Voor een aantal van hen was het de eerste keer, en dat werd dan ook direkt een vuurdoop. Met NW 6 lopen de golven aardig op zodra je het Kieler Fjord uit komt en wat verderop ligt de hele Kleine Belt boven je. Enfin, met een noodvaart stoven we halve wind richting Bagenkop om de volgende dag het Smålands farwatn op te zoeken.
In Kragenæs op Lolland liep ik nog tegen een paar 5000 jaar oude grafheuvels aan toen ik even een stukje van de omgeving bekeek.

De hele week hebben we aardig wat wind gehad waardoor we flink wat mijlen hebben gemaakt.
Onze Zwitsers hebben de gewoonte om direkt na aankomst hun 'tanden te poetsen'. Dat gaat met een stukje fruit dat gekauwd dient te worden. Vervolgens wordt het papje gemengd met schnaps. Tijdens het 'poetsen' wordt dan bij een ieder aangestoten onder het gezoem van 'mmmmmmm'.

Gisteren (woensdag) weer in Kappeln aangekomen waar we vlak na aankomst een frontje met veel regen erin over kregen... We hebben wel weer een gelukje deze week. De groep wil al op donderdagavond in Kiel aankomen zodat ze vrijdagochtend vroeg aan de thuisreis kunnen beginnen. Dat komt ons wel goed uit als je bedenkt dat vrijdagavond de volgende groep op de stoep staat.

24-07-2011    Kiel

Deze zondag is het herfst...
De afgelopen 2 weken een 5-daagse en een 7-daagse tocht gevaren. De 5-daagse was eigenlijk een standaard rondje: Marstal – Sønderborg – Kappeln – Kiel. Wel met een "seasons best" van 10.4 knopen erin. De exacte routes zijn te vinden op de pagina waar ook de groepsfotos staan: fotos.

De 7-daagse tocht liep onverwacht wat anders dan we van plan waren.
De gasten kwamen uit Berlijn, en waren een beetje laat waardoor we pas om een uur of twee konden vertrekken. Daardoor kwamen we niet veel verder dan Damp. De volgende dag meer wind uit een achte(r)lijke richting waardoor we op weg richting noorden een onaangename koers voorlagen. Ik besloot om de koers te verleggen richting Marstal. Daar kwamen we wat vroeg aan, en hadden de route naar Ærøkøbing prima bezeild. Dus werd het die dag Ærøkøbing.
De volgende dag werd duidelijk dat met de weersverwachtingen voor de komende dagen een reis 'Fyn Runndt' goed mogelijk was. Veel wind, en steeds uit de goede richting. Dus... vorige week Fyn gerond. Prachtige reis.

Gister weer een groep uit Berlijn. Deze kwamen met de trein en de bus. Bovendien moesten er nog inkopen gadaan worden. Al met al waren we pas om 4 uur klaar voor vertrek. Door het slechte weer (regen met ZW 6-7 in buien 8) voelde ik er niets voor om het Kieler fjord uit te lopen. Ik had een plekje in Laboe geregeld. Toen ik voor de haven kwam stond er zo veel wind dat ik het schip nauwelijks kon afstoppen. Ik besloot terug te keren naar Holtenau, en een beschut plekje op te zoeken.

08-08-2011    Omø (Grote Belt)

De weektocht die zo stormachtig begon verliep verder met redelijk weer. Aan het eind met prachtig weer voor anker bij Kalkgrund, met een licht oosten windje (Bf 1-2) vlak voor het strand. En dan de laatste dagen flauwte...

Zo te zien wordt in Holtenau nog steeds graag in het vuurtorentje in het huwelijksbootje gestapt.

Vrijdag (29-7) is Marion aan boord gekomen. We hebben het weekend gepland vrij.
Bij Gijs is Petra op bezoek. Zij zijn met een huurautotje richting Eutin gegaan.
Ik besteed zaterdag met koorts in bed. Na een dagje slapen met wat peracetamol is de koorts gelukkig weer weg.

Vervolgens hebben we nog een weektochtje Kiel – Kiel gevaren.

Nu zijn we onderweg naar Rostock voor de Hanze Sail...
Eindelijk zijn we dan een keer op Omø beland! Dat stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje, maar het kwam er door de omstandigheden steeds niet van. Nu dus wel...Het is inderdaad een prachtig eilandje.

18-08-2011    Stubbekøbing (Falster)

Van Gedser naar Warnemünde zou volgens de weermannen een rustige overtocht worden. Maar, op de dag zelf bleek er een harde ZW-en wind te staan. Flinke golven, we hadden het net bezeild. Als dat niet het geval was geweest dan was ik omgedraaid! Nog nooit zo veel water over het voordek gehad. Toch maar eens nieuwe rubbers in het luik van het vooronder plakken.

Hanze Sail. Vrijdag ongelofelijk veel regen. Gelukkig hadden we een vrije dag gepland, maar voor degenen die een tochtje hadden was het minder leuk. Zaterdag en zondag was het beter. Een mooie optocht was het weer op de Warnow. Dit jaar waren er uitzonderlijk veel grote jongens... Mir, Kruzenstern, Sedov, Frederik Chopin, Sørlandet, Stad Amsterdam, Georch Fock, maar ook de Bounty was ingehuurd... Ik heb weliswaar niet zo veel fotos gemaakt, maar wat ik heb staat op een fotoalbum Hanze Sail.

Na de Hanze Sail met een groepje 'einzelbucher' een 5-daagse. Eerst richting Darßer Ort. Daar stikte het van de muggen, zelfs op de Seebrücke waren ze in overvloed aanwezig. Vervolgens overgestoken naar Møn (Klintholm).
Nu weer via Stubbekøbing en Gedser op de terugweg richting Rostock.
Nu is voor de overtocht Gedser – Rostock W 6-7 verwacht... Lyngsby Radio begint al met 'gale warnings'. Nou ja, we zien het wel.

29-08-2011    Langør (Samsø)

De laatste overtocht naar Rostock was inderdaad geen pretje. Gelukkig deze keer met wat minder water over dek dan bij de vorige overtocht. In ieder geval is het deze keer bij Gijs droog gebleven.
Een van de gasten heeft een strip van de reis gemaakt...

Vrijdag in Rostock aangekomen, en direct zaterdag weer op pad.... met individuelen zijn we nu onderweg van Rostock via Kopenhagen en Samsø naar Kiel.

Het eerste deel van de terugreis naar Kiel is een 4-daagse tocht van Rostock via de kliffen van Møn naar København. Dit keer in Darßer Ort voor anker gagaan.
Met prachtig zeilweer noordwaarts...
In Kopenhagen hadden we een dagje stad. Ook was dat de gelegenheid voor een paar mensen om van boord te gaan, en voor anderen om op te stappen. Dus vanaf Kopenhagen weer een andere samenstelling.

Kopenhagen was druk. Dat zijn we niet meer gewend na al die kleine oorden. Rostock was natuurlijk niet echt klein, maar vergeleken bij Kopenhagen toch erg rustig.

Onderweg werd er ijverig geklust. Zo kreeg Gijs een nieuw tentje... (met dank aan Regine).
Via Gilleleje en Odden aan de noordzijde van Sjæland zijn we nog met een tussenstop op Sejerø in Langør op Samsø beland.

Prachtig natuurgebied, maar slecht weer.
Vandaag liggen we verwaaid: ZW 6-7.
15-09-2011    Marstal

Wat doe je op een verwaaide dag? Een beetje wandelen, fietsen en rondkijken...
Op het moment dat we Langør zouden verlaten schiet het in Gijs z'n rug. Totaal gevloerd! Hij kon niet meer voor of achteruit. De artsendienst op het eiland vond dat we maar bij hen langs moesten komen.
Dat leek ons gezien onze ligplaats niet mogelijk. Ik besloot naar Ballen te varen, zo'n tien mijl zuidelijker, en veel dichter bij de verzorgende instanties.
In Ballen kregen we rond 17:00 een arts aan boord. Die hield het op een verdraaide wervelschijf. Dat zou in een dag of drie weer hersteld moeten zijn. Vervolgens werd Gijs plat gelegd, o.a. met behulp van spierverslappers en pijnstillers.

Doordat Marion tegenwoordig volledig gekwalificeerd is om als maat dienst te doen aan boord konden we gelukkig onze reis voortzetten.
Inderdaad had de arts het bij het rechte eind. Gijs herstelde met de dag, en is ondertussen weer de oude; zij het wat voorzichtger (en wat vaker aan Mensendieck denkend).
De verdere reis naar Kiel verliep verder voorspoedig. Hoewel, ik durfde door de waterstand voor het eerst niet bij Rudkøbing onder de brug door. Dus dat werd toch even rond Tåsinge varen om bij Marstal aan te komen...
Ook van deze reis zijn weer veel fotos van gasten opgenomen in ons Fotoalbum Rostock – Kiel
Aansluitend hadden we de week met de Shanty Koren. Een terugkerend fenomeen, groots opgezet, en voor de koren een grote reunie.
Eerst naar Heiligenhafen voor 2 dagen optredens. Daarna 2 dagen varen naar een zelf te bepalen bestemming om dan vrijdag in Laboe weer 2 dagen oprtredens in een feesttent te doen.
Na een week Shanties (met hetzelfde toch wat beperkte reportoire) heb je het wel een beetje met de shanties gehad... Het was een mooie week

In Laboe is ons bijbootje overleden. Het UV heeft z'n werk gedaan... De lijmlaag tussen de verschillende delen begon het te begeven. Helaas...

Ook deze week weer erg veel wind. De eerste helft van deze week met een 4-daagse tocht dan eindelijk een keer in Augustenburg beland. Dat viel een beetje tegen. Alhoewel, het slot is mooi.
De handelskade is niet erg aantrekkelijk, bovendien we werden door de storm en het op de kade aanwezige zand volledig gezandstraald. Alles zat onder.
De dag erna hebben we de trossen achter ons aan gesleept om het zand er een beetje uit te spoelen.
28-09-2011    Bagenkop

De tijd vliegt. Het is al weer herfst en ik ben vorige week 60 geworden. De ganzen verzamelen zich, en beginnen al richting zuiden te vliegen.

Deze week varen we het laatste rondje op de Oostzee. Daarna gaan we het Noord-Oostzee Kanaal weer in (gepland voor 3 okt) en begint de thuisreis.

Na een paar weken wind en regen zijn we nu in mooi najaarsweer beland. Zeilend komen we helaas nergens, maar een polo met korte mouwtjes, en een schoot die zonder noemenswaardige inspanning te bedienen is is toch wel erg aangenaam.

Gisteren (maandag) voor de laatste keer dit jaar naar Marstal. Vandaag heb ik wegens de (wind)vooruitzichten de route wat ingekort en zijn we op weg naar de Schlei gegaan. Al vroeg een windschift waardoor Kiel al niet meer bezeild is. Dan wordt het toch Bagenkop vandaag, en zien we morgen wel weer verder. Veel opties zijn er dan niet meer, want we zullen donderdag al in Kiel gaan aankomen. Dat betekent voor ons wel een extra vrije dag.

Vrijdag komt Marion weer aan boord voor de terugreis. Net als de laatste jaren komt Jitske mee om nog iets aan mijn verjaardag te doen; haar vriendin te bezoeken, en mijn autotje terug naar Nederland te rijden.
Ik verheug me erop hen weer te zien.
04-10-2011    Wangerooge

Vanwege het weer zijn we op zondag (2 oktober) een dagje vroeger dan gepland uit Holtenau vertrokken. Een rustig dagje op het kanaal zonder oponthoud in een keer naar Brunsbüttel.
De vooruitzichten nog steeds: donderdag veel W-en wind. Dus moeten we op tijd op het wad zien te komen!
Maandag vroeg (06:30 h) met hoog water door de sluis naar buiten. Met ZW-en wind op de Elbe een snelheidsrecord van dit seizoen onder zeil gehaald: 11,3 kn (waarvan zeker 4 kn stroom ;-). Bij de Elbe 2 aangekomen nog steeds ZW 4. Dat zou een lange rit naar Wangerooge geworden zijn. Op de motor recht tegen wind en golven in 18 zm. Besloten om met deze wind naar Helgoland te zeilen. Dat zou dan precies passen met de weersverwachting dat het dinsdag W 4 toenemend 5 zou worden. En het ging ook precies goed.

Bijna kwam er op Helgoland een kink in de kabel...
We lagen met een W-en wind in de W-hoek van de haven als enige schip. Om ons heen een plas olie (diesel en een plak olie/vet). Op het moment dat ik wat met zeepsop zou sproeien stonden er 2 agenten van de Wasserchutz Polizei op de kade. Oei!
Gelukkig liep het met een sisser af. Na een uitgebreide controle aan boord werd ingezien dat het niet aannemelijk te maken was dat deze vervuiling door ons veroorzaakt zou zijn. Natuurlijk nog wel oliemonsters genomen; zowel buiten als uit de bilge.

Vanzelfsprekend werden daarna ook nog even onze scheepspapieren doorgenomen. Dat leek allemaal in orde totdat ze op ons vaargebied stuitten. U mag hier helemaal niet zijn! Het staat hier voor onze neus zwart op wit, dat kunnen we niet negeren, daar moeten we wat mee...
Ik beroep me op de omstandigheden (maandag ZW 4, dinsdag W 4–5) via Helgoland is dan de kortste weg met een zeilschip! De enige manier om voor het slechte weer veilig nog op het wad te kunnen komen.). Dat werd gelukkig door de senior direct begrepen en geaccepteerd. Alhoewel hij zich nog wel even wilde indekken bij het ministerie (BSH). Daar ging men gelukkig snel in de redenering mee, en wilden ze niet roomser zijn dan de paus.

Het had maar een haartje gescheeld of we lagen de komende week op Helgoland. Gisteren (dinsdag) ging het nog wel met W 4 toenemend 5 en golfhoogte zo'n 1.5 m (oplopend tot 2 m) met aan het eind even een puntje 6 Hoewel; voor de tafels en stoelen was het wel al te veel. Vandaag was oversteken vanaf Helgoland eigenlijk al geen optie meer geweest. En, de komende 7 dagen helemaal niet! Kijk maar .

Vanmiddag met het late hoog water naar Spiekeroog om daar dan lekker een dagje verwaaid te liggen...

11-10-2011    Lauwersmeer

Weer in Nederland! Op het moment dat ik dit schrijf varen we Noordpolderzijl voorbij.

De terugreis... wel voorspoedig, maar toch ook een beetje raar verlopen.
Het begon met de vervroegde thuisreis van Gijs. Hij vertrok – wegens privé omstandigheden – vrijdag; zijn trein kruiste die van Marion en Jitske ergens halverwege Duitsland.
Gelukkig heeft Marion haar vaarbevoegdheid, waardoor we dus niet op stel en sprong een vervangende maat nodig hadden.

Vervolgens besloten we vanwege de weersvooruitzichten een dag vroeger (zondag) al uit Holtenau te vertrekken.

Daarna kregen we dat verhaal op Helgoland.
Gelukkig waren we op tijd op het wad, want de hele week heeft het hard gewaaid, en vaak geregend.
Heel veel regenbogen hebben we de afgelopen week mogen aanschouwen.

Iedere dag een eilandje opgeschoven. Hoewel, ook deze keer hebben we Baltrum weer overgeslagen. Die doen we dan volgend jaar hebben we ons voorgenomen.

Toen we uit Norderney vertrokken was het helder en zagen we Nederland liggen. Nou ja, Nederland... we zagen de centrales die op dit moment in de Eemshaven gebouwd worden. De molens daar waren al niet zo mooi, maar nu is de horizonvervuiling met deze kolossen nog wat meer toegenomen.
Gisteren van Juist naar Borkum met miezerweer (geen NL te zien).
Vandaag van Borkum naar Lauwersoog met extra nat miezerweer (geen centrale te bekennen).
Door al die westen wind vanaf Wangerooge geen meter meer gezeild!

26-10-2011    Enkhuizen

De laatste tochtjes van het seizoen zitten er bijna op!
Omdat de haven van Lauwersoog vol was (di 11-10) hebben we op het Lauwersmeer voor anker gelegen, dat is eigenlijk prettiger dan die drukke visserij-haven, alleen geen visjes eten. Na het Lauwersmeer deed de gelegenheid zich voor om Schiermonnikoog aan te lopen. We hadden genoeg water (springtij), en genoeg tijd. Dus zijn we een dagje op Schier gebleven. Het was er heerlijk rustig zonder touristen. Veel vogels, stille haven, prachtige ligplaats aan de buitenkant. De vogels kwamen op 20 meter afstand eten zoeken. Zelf heben we de gelegenheid gebruikt om het aankomstbiertje met bitterballen te nuttigen.
Na Schier zijn we op Ameland beland. Ook deze keer op dit stuk wad niet zonder het zand te gevoeld te hebben. In het Friesche Gat op weg naar de Holwerder Balg zaten toch weer wat rare bulten in het vaarwater! Weliswaar niet zo extreem als vorig jaar, en met opkomend water. We liepen niet vast, maar voelden ze wel even voorbij komen.

Van Ameland ging het op zaterdag 15-10 richting Terschelling. Aangezien het precies de dag was dat de Brandaris Race gehouden werd was de haven vol voor charters. Dus zijn we in het Oosterom voor anker gegaan. Prachtige dag, rustig weer.
totdat we snachts toch wel raar lagen te schommelen... De wind was natuurlijk wat aangetrokken... en op een gegeven moment kwamen er prikken voorbij. We gingen op een grote gele meetpaal af!
Het grote anker erin. Dat hielp. We lagen weer. Toen het kleine anker boven kwam werd meteen duidelijk waarom we aan de haal gegaan waren. Murphy was weer eens bezig geweest...

Van Terschelling ging de tocht naar Harlingen. Vanuit Harlingen hebben we 4 dagen heerlijk gezeild met de vriendenklub uit Haarlem; op de laatste dag tussen Vlieland en Harlingen is het overstag-record scherp gesteld op 21 keer, met handmatig zwaard opdraaien. Ze blijven vrolijk kijken...
dat krijg je met zo'n sportief team aan boord.
Texel en Vlieland zaten in het programma, en daardoor hebben we deze herfst alle Waddeneilanden bezocht (behalve Baltrum dus).

Bijna ieder jaar komen we hem op de thuisreis tegen: Jack met zijn Wouter.

Op dit moment zijn we onderweg naar Enkhuizen. Morgen (donderdag) is daar een BBZ vergadering waar ik wel bij wil zijn. Dan volgt een weekendtochtje met aansluitend een bezoek aan de werf. En dan naar Haarlem!

15-11-2011    Haarlem

Het weekend van 30-31 oktober stapte de wijkraad Burgwal aan boord voor een weekendtochtje. De reis ging van Enkhuizen via Hoorn naar Amsterdam. In Hoorn kwamen we de Hoop, EH 26 weer tegen. Altijd weer leuk om ons oude bootje weer te zien.

Op Dinsdag 1 november konden we het dok in. Drooggezet, schoon gespoten, en op woensdag klaar voor de 5-jaarlijkse meting.

De uitkomst van de inspectie was een behoorlijk grote tegenvaller! Op veel plaatsen werd een veel kleinere waarde van de huiddikte geconstateerd dan de dikte die gemeten was bij de aankoop. Bovendien werd er melding gemaakt van een dubbeling die niet in eerdere rapporten voor kwam!
Dat betekent dat we deze winter een grote vlakreparatie tegemoet gaan in plaats van een rustige tijd met feestdagen en wat kleine onderhouds dingetjes...

Dan maar snel weer het water in.
Vrijdag 4 november waren we weer in Haarlem. Daar aangekomen bleek ons 'vaste' plaatsje ingenomen door een fietsvakantieboot. Die was op zijn beurt ook z'n "vaste" plek kwijtgeraakt aan een coaster die plannen heeft om aan boord een hostal voor backpackers in het centrum te beginnen.
We zijn benieuwd hoe dat afloopt...

Nu liggen we ook op een mooie plek vlak bij huis.
Binnenkort vertrekken we naar Harlingen (SRF) voor de nodige reparaties!

31-12-2011    Haarlem

Ondertussen worden de dagen al weer langer...
We liggen sinds eind november bij SRF
De boot staat op de kant, de watertanks zijn er uit, de bodem ligt voor een groot deel open...
Laten we er maar van uit gaan dat alles weer op tijd klaar zal zijn.

De kerst is gevierd.

Een mooi, voorspoedig, en gezond 2012!!

toch nog even naar logboek 2011
of meer reparatie fotos (december 2011)