Pegasus Charter: Logboek

Contact

Logboek 2007

23-12-2007    Haarlem

Pegasus, Haarlem, dec 2007 Pegasus, Haarlem, dec 2007 Bijna een witte kerst. Helaas, de mooie witte waas is weer weg.
Wij wensen iedereen een Prettige Kerst en een heel voorspoedig 2008.
Pegasus, bilgepomp Pegasus, bilgepomp In de winter... onderhoud: De pompen een goede beurt geven kan nooit kwaad.
Voor de dekwaspomp (hier niet afgebeeld) bleek reviesie duurder dan vervangen. Dus zijn we nu naar een vervanging op zoek.
De bilgepomp gaf de afgelopen jaren wel heel veel water, maar (te) weinig druk. We gaan er van uit dat dat na de opknapbeurt weer goed is. Dus èn veel water, èn ruim voldoende druk.

13-12-2007    Haarlem

Pegasus met feestverlichting intocht Sinterklaas Nu wonen we al een paar weken aan boord en dat bevalt ons wel. We liggen hartje stad, en dat is te merken. Lekker rustig, en vooral mooi.
Sinterklaas kwam langs. Tijdens de intocht kwamen de pieten ook bij ons aan boord...
Verder dragen we ook ons steentje bij aan de feestverlichting van de stad. En dat ziet er op bootjes al snel goed uit...

07-11-2007    Haarlem

Pegasus, Donkere Spaarne t/o 52 (Haarlem) Feest op 'Het Paard' (de vuurtoren van Marken) Alweer een tijdje thuis...
Onderweg naar huis vierde Marken feest...
Ons huis is verkocht. Aan het eind van deze maand gaan we tijdelijk aan boord wonen.

Truus heeft haar fotos van de klipperrace ook online gezet.

15-10-2007    Enkhuizen

Weer in Nederland...
Leuchturm Roter Sand (Alte Weser) Cuxhafen Het weekend van 6 en 7 oktober waren we geboekt in Wilhelmshaven. Op 1 oktober zijn we uit Kiel vertrokken voor een 3-daagse tocht. We hadden op die reis precies 1 gast aan boord. Die heeft net als wij genoten van het mooie weer, en een gezellige reis: dagje kanaal, dagje dobberen met stroom mee naar Cuxhafen, en een dagje echt zeilen op zee.
Kaiser Wilhelmsbrücke 100 jaar (Wilhelmshaven) In Wilhelmshaven wordt ieder jaar een grootse promotie van de haven georganiseerd waarvoor veel hoge gasten uit binnen- en buitenland worden gefêteerd. Alle schepen krijgen hun gasten toegewezen, en moeten een wedstrijdje zeilen op de Jade. Dit jaar geen wind, dus dat werd een grote drijfpartij. De schepen met veel diepgang waren in het voordeel doordat ze meer van de stroom konden profiteren.

De Kaiser Wilhelmsbrücke is dit jaar 100 jaar geworden.
Vervolgens met een kleine bezetting naar Nederland. Op de motor met weinig wind boven de eilanden langs zijn we na 22 uur op Terschelling beland. De dag erop heerlijk naar Stavoren gezeild, en een dag later naar Enkhuizen: klaar voor de 33e klipperrace. Helaas ook bij deze wedstrijd geen wind. We hebben beide dagen de finish niet gehaald. Jammer dat ik de eerste dag het gedobber iets te vroeg zat was, want niet al te lang nadat ik de motor bij had gezet kwam er alsnog wind, voldoende om een flinke vaart te kunnen lopen en waarschijnlijk hadden we nog net binnen de tijdslimiet kunnen finishen. Nou ja..., volgend jaar beter.
Hermen heeft prachtige fotos gemaakt. Ze te vinden zijn op http://digiphotos.org/?672.
De fotos van Anneke zijn te vinden op http://www.mijnalbum.nl/Album=U8TW33DI (ook heel mooi).

Het seizoen zit er op. Afgezien van wat kleine dingentjes (die heb je altijd) geen schade gevaren. Het was een mooie ervaring zo'n seizoen op de Oostzee. Volgend jaar mogen we weer...

28-09-2007    Kiel - Holtenau

Alweer een jaartje ouder... Jitske en Marion waren met mijn verjaardag in Holtenau op bezoek. Onze duitse vriend Andreas – die op dezelfde dag als ik jarig is – heeft helaas zijn geplande vaarfeestje af moeten zeggen. Daardoor lagen voor de wal, en hadden alle tijd om samen mijn verjaardag te vieren.

Vandaag de 28e veel wind: NO 8. Dat geeft wat verhoging in het fjord. De gasten laten de vrijdag van hun lange weekend gelaten aan zich voorbij gaan.

18-09-2007    Kiel - Holtenau

Bijna jarig. Nog steeds veel wind en niet al te best weer. Bijna einde seizoen. Nog een avondtochtje volgende week en een lang weekend, en dan is het richting Wilhelmshafen. Daarna is het richting Nederland. We hopen dat het weer een beetje mee zit zodat we de klipperrace kunnen meemaken.
Toen we vorige week een kwartiertje Travemünde uit waren kwamen er via de marifoon boze tonen binnen... "Mach dein Trick..Verschwind!!!" Een rondvaartbootje had een zeer bijzondere koers gevolgd. De volgende dag stond er een foto van het gebeuren in de krant. Ik denk niet dat de 71-jarige inval-kapitein ooit nog achter het roer zal staan.

06-09-2007    Warnemünde

Afgelopen weekend een gezellig tochtje met heren gemaakt. De heren waren oude klasgenoten en ondertussen allemaal 'rentner'. Iedere 2 jaar organiseert een van hen een uitje, dit jaar dus op de Pegasus. Het weer zat niet erg mee: veel wind en veel nattigheid. Dat werd dus Maasholm en weer terug. De gele (Gasschutz) regenpakken kwamen weer eens goed van pas .

Sinds maandag onderweg met een 10-daagse reis. Het 15 jarig jubileum van de Apotheek "Am Tierpark" uit Berlijn wordt uitgebreid gevierd. De eerste dagen met de dames van de zaak. Zij hadden hun vuurdoop met NW 5 (oplopend naar 6) naar Bagenkop. Zeezieken dus. De (voor)haven van Bagenkop met NW 6 ligt uitgesproken onrustig, dus dat schoot niet op.
Vandaag (de 4de dag van de reis) een wisseldag. De dames monsteren af en vervolgens komt nog de terugreis met een aantal andere collegas.
Nu, in de haven van Hohe Düne, de hele dag feest met buffet en live muziek.

31-07-2007    Kiel - Holtenau

Alweer bijna september. Sinds de terugtocht uit Rostock niet veel gevaren. Een paar dagtochtjes, en een avondtochtje door het fjord. Hilde is naar Nederland gegaan en heeft haar vakantie – zoals een goede maat betaamt – varend doorgebracht. Voor dat verslag, zie haar weblog.
Ik heb deze periode op mijn gemak wat klusjes aan boord gedaan (vnl kosmetisch) en nog wat van de omgeving gezien. Op de kaart had ik gezien dat hier vlakbij een oude arm van het kanaal ligt. Dus daar daar maar eens naar toe gegaan. Daar aangekomen blijkt dat er nog een goed bewaarde (monumentale) sluiskolk ligt.

16-08-2007    Marstal

Alweer dik drie weken sinds de laatste update... De tijd vliegt om. Het tentje dat onze buurvrouw voor ons gemaakt heeft voldoet perfect. Na een weektocht (30-7 – 3-8) komen op vrijdag de meeste gasten (gedeeltelijk vrienden en bekenden) voor de reis richting Rostock aan boord. De eerste paar dagen komen we niet erg ver vanwege de wind die het laat afweten. Hilde en ik vinden dat wel lekker na de vele dagen met dikke wind. Op de tweede dag zijn we in Onsevig (noord Lolland) beland om water te tanken. Het kleinste haventje wat we tot nu toe aangedaan hebben. Zo klein dat het halve dorp kwam kijken hoe het kon dat dat 'grote' schip in hun kleine haventje paste.
Daarna prachtig over het Smålands vaarwater gezeild en na een zeer aangename stop in Guldburg via de Guldborgsund in Gedser beland. Hier stapt Marion van boord om weer aan het werk te gaan. Helaas, de vakantie is omgevlogen...
Op woensdag de oversteek naar Warnemünde gemaakt waar de eersten afstappen om met de trein weer richting Kiel te reizen. We zijn direkt doorgevaren naar Rostock waar we in de kermis van de Hanse Sail belanden. Ook de Bisschop van Arkel was er (al was het nog zonder topzeilen). Daar moet bij SRF ongeveer dag en nacht aan gewerkt zijn om dat in zo'n korte tijd voor elkaar te krijgen.

Het weer was slecht: mist, regen, geen wind. De dagtochten verliepen op rolletjes. Doordat we met onze geringe diepgang buiten de tonnen konden varen was het file varen ook niet erg vermoeiend. Gewoon buiten de vaargeul een beetje met de rest meesudderen. De Standaard kwam ook nog een keer langszij (helaas met luid en rokend aggregaat).

De eerste dag van de terugreis naar Kiel geen wind, de tweede dag stevig (5-6) uit het zuiden, de derde dag verwaaid (ZW 6-7) in Marstal. Morgen zien we wel weer verder.

22-07-2007    Sönderborg

Het weekend van 7 en 8 Juli was heftig zeilweer. Gelukkig had de groep daar nu juist zin in. Heerlijke tocht naar Sönderborg v.v. gemaakt. Op de terugweg loopt de snelheid op tot dik 9, bijna 10 knopen. Bij de ingang van het Kieler fjord komen we de Elusive (Containerschip type unifeeder) tegen met Peter aan boord. Door de langzaam aantrekkende wind toch weer de schoothoek overbelast, dus de zeilmaker op bezoek gehad om zijn laatste reparatie te corrigeren.

11 juli arriveert Marion aan boord voor een welverdiende vakantie. Heerlijk om weer een tijdje samen te zijn.

13 juli, een trieste aanblik: De Bisschop van Arkel gaat voor reparatie in Nederland richting sluis. De aanwezige schepen wensen Erik met luid getoeter veel sterkte, een voorspoedige reparatie, en een goede reis.

14 en 15 juli varen we samen met Banjaard, Abel Tasman, en Jan Huygen (voorheen Engelina) een tocht met een grote groep die overwegend bij de buren biertjes drinken. (Niet goed voor de omzet, maar wel lekker rustig.) De eerste dag stevig zeilen naar Eckernförde, maar de 2e dag geen wind, dus terug naar Kiel op de motor.

Na een weekje rust, nu op pad met een groep die voor een hele week (21 – 27) geboekt hebben. Daardoor komen we zelf ook op plaatsen waar we voorheen nog niet geweest zijn.

02-07-2007    Kiel - Holtenau

De Kieler Woche is verder zeer voorspoedig verlopen. Helaas was het weer niet al te goed, maar dat schijnt normaal te zijn bij de Kieler Woche. Bijna geen wind tijdens de dagtochten. Dat was mooi voor het gebeuren: veel schepen hadden daardoor veel zeil op staan, en bleven desondanks aardig bij elkaar in de buurt drijven. Dat leverde veel mooie plaatjes op. Helaas heeft Hilde al haar fotos verloren tijdens een copieeractie van het geheugenkaartje naar haar laptop. Dus helaas zijn veel mooie plaatjes verloren gegaan

De laatste dag van de Kieler Woche is Andreas weer aan boord gekomen. De week klussend doorgebracht tot vrijdag.

De gasten voor het weekend zijn vrijdagavond (6-7) aan boord gekomen. Het weer was niet al te goed. We hebben voor de rustigste optie gekozen en zijn naar Heiligenhafen gegaan. Onderweg, in een bui, hebben we een klapgijp te verduren gekregen. Avontuur!!! De gele regenpakken van de Gasschutz hebben ook deze keer het weekend van een aantal gasten helpen redden.

19-06-2007    Kiel

Gelukkig waren de klanten die vrijdagavond aan boord kwamen flexibel en konden zonder problemen naar Kappeln komen. Dus dat werd Kappeln – Sønderborg v.v. De groep had een afdelingsuitje en wilde graag wat drinken. Na de eerste avond - ondanks waarschuwingen dat het wel eens kon klotsen de volgende dag - hadden ze toch flink ingenomen. De volgende dag heerlijk naar Sønderborg gezeild, mooi weer, geen golf meer te bekennnen. Zondag weer terug gezeild naar Kappeln. Enorme regenbuien gehad, maar vrijwel de hele route bezeild. Nadat we de gasten in Kappeln aan wal hadden gezet zijn we direkt doorgegaan richting Kiel. Met z'n tweetjes een beetje motorsailend (8 knoopjes) kwamen we om 7 uur weer in Holtenau aan.

Maandag 18 verhaald naar de Blücherbrücke om ons in het gewoel van de Kieler Woche te storten.

Vandaag 19 juni een super relaxte dag met mooi weer. We zijn startschip voor 2 America cuppers, die met gasten matchracen. De helft van hun gasten staat aan boord te kijken hoe de andere helft het doet. De starts zijn echt spectaculair. Er wordt behoorlijk scherp en snel gevaren. Zo'n gevaarte op een metertje voor de kluiverboom langs maakt toch indruk.

15-06-2007    Kappeln

De afgelopen 2 weken eerst 2 maal een dagtocht: een partijtje van een 50-jarige, en een bedrijfsuitje. Vervolgens hebben we 2 zeer verschillende groepen aan boord gehad.

De eerste groep waren mijnwerkers (Gasschutz) die aan het eind van dit jaar hun baan kwijt zijn omdat de mijnen sluiten. Voor hen was het een afscheids tripje. Ze hadden de focus sterk op bier, bier, bier, en wat drank. Dus daar was even ingrijpen nodig om er voor te zorgen dat er tijdens de vaart niet gedronken werd. De groep begreep dat, en accepteerde dat ook. Ze hebben erg genoten van het varen en het werk aan boord, vooral de 'anlege' biertjes gingen er goed in. Wie weet volgend jaar reunie?

De tweede groep was een klasje moeilijk lerende/opvoedbare kinderen met 2 begeleidsters. De kinderen waren onder de indruk van alles aan boord en gedroegen zich prima. De begeleidsters waren heel tevreden met het grote aantal leermomenten dat ze konden benutten. B.v. water tanken; hoeveel liter tanken we (stopwatch en emmertje erbij, vultijden van emmer (10 l) en tank opnemen, en rekenen maar); waar zijn we nu; hoe laat zijn we aan. Zeer gevarieerd rustig weer waardoor er veel aan dek verbleven kon worden. Voor de inloop naar Aerokøbing een Nederlander met motorpech opgepikt en binnen gesleept. Op de Kleine Belt heeft de stilste van het stel een grote geep (73 cm) gevangen, daar waren de vlottere jongetjes natuurlijk behoorlijk jaloers op. De laatste dag met Oost 6 geprobeerd naar Kiel te komen, maar met zoveel onervaren kinderen met kleine handjes aan boord vond ik het niet verantwoord om door te zetten; dus terug en naar Kappeln gegaan. Een album met hun foto's heeft Hilde op haar weblog gezet.

26-05-2007    Kiel - Holtenau

Een van de gasten (Andreas) van onze laatste groep wilde graag aan boord blijven om een paar dagen mee te helpen de klussen te doen die we wilden doen. We hadden geen boeking voor die week en er lagen nog genoeg klusjes. Gelukkig hadden we walstroom en ook een redelijk goede internetverbinding. Andreas heeft ons geweldig geholpen, echt een duizendpoot die niet stil kon zitten. Op vrijdag is Andreas vertrokken en met hem het mooie weer.

De gasten die vrijdagavond aan boord kwamen zijn voor het eerst op een schip als dit en we nemen daarom de zaterdag voor het vertrek zeer ruim de tijd om alles rustig uit te leggen. Zaterdag is het weer ronduit slecht: veel regen en behoorlijk wat wind. We besluiten al snel om halve wind naar het oosten uit te wijken en niet tegen de wind in naar Kappeln op te boksen. We komen dus in Heiligenhafen terecht. Omdat de meesten op maandag weer naar huis terug willen reizen (sommigen ver) gaan we zondag heerlijk rustig over 2 oren terug naar Holtenau. Gelukkig is het droog en genieten de gasten voor de roef uit de wind van het zeilen (en een biertje).

21-05-2007    Kiel - Holtenau

Op woensdagavond onze eerste meerdaagse gasten aan boord verwelkomd. Ze hadden een lange reis met veel files achter de rug. Biertje geschonken en op tijd naar bed om de volgende dag met veel wind (NW 5 – 6) richting Marstal te zeilen. De groep was enthousiast om mee te helpen met zeilen zetten een alles wat aan boord gebeuren moest. Op vrijdag van Marstal naar Sønderborg gezeild. Zaterdag naar Maasholm aan de Schlei, en Zondag met en heerlijk rustige ZO 3 – 4 naar Kiel gezeild waar we een zeer tevreden groep een goede thuisreis hebben gewenst. De foto's die ze online gezet hebben zijn te vinden op www.segeln.servmax.de/foto_direkt.html

14-05-2007    Brünsbüttel

We zijn maandagmiddag 7 mei van Glückstadt naar Hamburg gevaren met de stroom mee. Dat schoot lekker op met 10.3 knopen over de grond. Tot donderdag hebben we bij de Alte Fischmarkt (Altona) naast de Sigandor kunnen liggen, waar nota bene een webcamera op ons gericht stond zodat het thuisfront ons op internet kon zien.
Hilde kon mooi een paar dagen het vooronder schilderen en is daar inmiddels definitief voor het seizoen ingetrokken.

Donderdagmiddag zijn we in de Branderburgerhafen beland, waar al veel schepen lagen voor de Hafengeburtztagen.
Vrijdag 11 mei begon het feest. Onze eerste gasten kwamen om 10 uur aan boord. We hadden behoorlijke pech met het weer. De regen viel met bakken naar beneden. Toch hebben we genoten van alle drukte op het water. We hadden een eigen positie aangewezen gekregen voor de Einlaufparade. De Sedov voor ons en de Mir achter ons.

Doordat het nogal hard waaide had het lichtschip Elbe 1 – die in hetzelfde vak lag als wij – veel moeite met aanleggen. Daardoor hadden de wij en de andere schepen in hetzelfde vak een lange wachttijd voordat we binnen konden lopen. Dat werd dus chaos met het wisselen van de gasten en de catering. 's Avonds was er een begdrijfsfeestje aan boord.
De andere 2 dagen zijn we door hetzelfde bedrijf ingehuurd om met hun gasten een rondje te varen (Hamburg – Blankenese v.v.).

Maandag 14 mei met harde westen wind uitgevaren naar Brünsbüttel waar we overnachten om vervolgens de volgende dag naar onze uitvalsbasis Kiel te door te varen.

07-05-2007    Glückstadt

Onze seizoensopening begon met een dagtocht met de Woonmaatschappij op 3 april. Vanuit Volendam zeilden we met 8 knoopjes en windkracht 6 naar Lelystad en weer terug. Prachtig zeilweer en tevreden klanten. Goed begin dus.
De volgende dag kregen we de kompassteller aan boord. Dat werd nog een verhaal met een staartje, want het kompas bleek later een behoorlijke afwijking te hebben.
6 April zijn we naar Enkhuizen gevaren om zeilen bij de zeilmaker op te halen. Vervolgens naar Lemmer en waar we de dames van het boekingskantoor aan boord ontvingen.
Op weg naar Amsterdam besloten we in de Gouwzee te gaan ankeren. Daar hebben we genoten van het mooie weer, en de spectaculaire start en finish van de zeilschepen die deelnamen aan de Pieperrace.
Voordat we De Gouwzee verlieten, maandag 16 april, hebben we ons eigen kompasrondje gevaren om de afwijking van het kompas te kunnen vaststellen. Vervolgens naar Amsterdam (Sumatrakade) verhuisd waar we 2 weken lang het nodige klus- en schilderwerk hebben kunnen doen. Met hulp van Sander is het verfwerk een heel eind opgeschoten.
Donderdag 26 april komt onze kompassteller nog eens een rondje maken en slaan we proviand in voor de aankomende week. Een deel van de gasten stapt op, de rest komt de volgende dag in Enhuizen aan boord.
Het plan is om over het wad te gaan vanwege de harde oost en noordoosten wind. Na een dagje op de motor wordt het eerst ankeren bij het Oosterom. Zondag 29 april, op weg naar het volgende wantij, belanden we achter Ameland precies op het hoogste punt van het wantij (Zuider Spruit). Drooggevallen en genoten van het prachtige weer.
We varen op Koninginnedag over het wantij naar Lauwersoog en besluiten binnendoor te gaan vanwege de ontbrekende info over de dieptes op het oostelijk wad (Post Schiermonnikoog had geen gegevens) en de aanhoudende harde oosten wind (vlak na springtij). Via Zoutkamp (prachtige dijkjes, smalle bruggetjes, geurende meidoorn en veel roofvogels) komen we in Garnwerd, waar we een oranjebitter drinken op de koningin. De volgende dag komt Marianne Huisman in Groningen aan boord voor een kort bezoek. Op het Eemskanaal het zout van het schip gewassen om vervolgens weer op zout water te eindigen in Delfzijl.

Woensdag 2 mei om half 6 gaan varen om op tijd bij het wantij achter Borkum te zijn. We zijn toch iets te vroeg en moeten even wachten tot er voldoende water is. Mooi op tijd halen we het wantij achter Juist. Onderweg veel vogels en zeehonden gezien. In Norderney halen we lekker verse vis en blijven we voor de nacht. De volgende dag stappen Han en Roos van boord om ook wat tijd aan hun eigen schip te gaan besteden.

Donderdag 3 mei varen we 4 wantijen in één tij naar Wangerooge, dus meteen de rest van de Duitse eilanden achter ons gelaten. De prikken op het Duitse wad zijn nog zo vers dat ze nog uitlopen...
Onderweg valt er altijd wel wat te doen.
Vrijdag 4 mei varen we van Wangerooge naar Cuxhafen. Ook deze ochtend erg vroeg vertrokken vanwege het tij. Na een redelijk rustige overtocht komen we vrijdag begin van de middag in Cuxhafen aan. Daar gaan we met z'n allen uit eten in de Kutterecke. Na een onrustige nacht stapt iedereen op de trein naar huis. Hilde en Wietze verkassen dezelfde dag naar Glückstadt waar het heerlijk rustig liggen is in de voorhaven (weliswaar zonder water en zonder electra).